Hier ziet u op den achtergrond de drie vaste bruggen naast elkaarlinks de verlceersbrug, rechts twee spoorbruggen, één voor elke richting. De beweegbare kleppen op den voorgrond zijn slechts twee in getal, één voor het wegverkeer en één voor de beide sporen. Met een simpel handomdraaien worden de bij tui driehonderd ton zware brugkleppen opgeklapt. Zoo rijdt een Vlissingsche trein in de Brabantsche richting over het vaste bruggedeelte de beiveegbare klep op. Een typisch doorkijkje tusschen de brugcon- structie op het Kanaal door Zuid-Beveland. allergrootste schepen, liet kanaalverkeer ge heel vrijen doortocht te verschaffen. Voor die weinige zeer groote schepen behoefden dan niet de bruggen over haar geheele breedte beweegbaar te wordenslechts een gedeelte van de overspanning diende geopend te kunnen worden. Bjj de verbreeding van het kanaal was de overspanning namelijk zevenentachtig meter (boven het water twee entachtig meter) gaan bedragen; daarvan behoeft slechts een gedeelte van achttien meter opklapbaar te zijn, terwijl de rest van de bruggen vast kon worden gelegd. De beide basculekleppen, één voor het weg en één voor het spoorverkeer, worden geheel electrisch bewogen. En nu dat maar enkele malen per dag behoeft te gebeuren, omdat slechts enkele van de allergrootste schepen niet vrij passeeren kunnen, is het zelfs niet noodig dat er een vaste bediening aanwezig is: een sluisknecht uit Hansweert kan dit werk waarnemen. Wie nu weet, dat de voetbrug van Schore circa tweehonderd maal per dag geopend moet worden, zal begrijpen, hoezeer het weg en waterverkeer bij de opruiming van zoo'n obstakel en bij de indienststelling van de nieuwe bruggen gebaat zal zijn; vroeger moest practisch doorloopend een van beide op den doortocht van het andere wachten. Trouwens de oude spoorbrug, die slechts op gezette tijden geopend kon worden, bezorgde velen schippers even groote vertraging. Maar al is enkele maanden geleden de spoorbrug al volledig in gebruik gesteld, zoo dra de verhoogde spooropritten gereedgekomen waren de wegverkeersbrug wacht nog op de voltooiing der Zuid-Bevelandsche weg werken, de verbinding Kruiningen-Kapelle- Kloetinge in den nieuwen rijksweg, die den afstand tusschen Kruiningen en Goes tevens aanmerkelijk bekorten zal. Dan pas kan de oude Schore-brug ook worden opgeruimd. En al blijft dan ook de Postbrug in den weg naar Yerseke nog behouden: wanneer deze nog slechts locaal verkeer behoeft te ver werken, zal zij noch de scheepvaart noch den weggebruikers veel oponthoud bezorgen. Er zijn en er worden gigantische werken ondernomen in de Zuid-Bevelandsche polders. Ze zullen ons een gedeelte ontrooven van de vertrouwde sfeer, de idyllische rust. Maar zij zullen ons teruggeven een aandeel in het nieuwe levenstempo en daarmee in nieuwe welvaart.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 17