Hier ziet u op den achtergrond de drie vaste
bruggen naast elkaarlinks de verlceersbrug,
rechts twee spoorbruggen, één voor elke richting.
De beweegbare kleppen op den voorgrond zijn
slechts twee in getal, één voor het wegverkeer en
één voor de beide sporen.
Met een simpel handomdraaien worden de bij tui
driehonderd ton zware brugkleppen opgeklapt.
Zoo rijdt een Vlissingsche trein in de Brabantsche
richting over het vaste bruggedeelte de beiveegbare
klep op.
Een typisch doorkijkje tusschen de brugcon-
structie op het Kanaal door Zuid-Beveland.
allergrootste schepen, liet kanaalverkeer ge
heel vrijen doortocht te verschaffen.
Voor die weinige zeer groote schepen
behoefden dan niet de bruggen over haar
geheele breedte beweegbaar te wordenslechts
een gedeelte van de overspanning diende
geopend te kunnen worden. Bjj de verbreeding
van het kanaal was de overspanning namelijk
zevenentachtig meter (boven het water twee
entachtig meter) gaan bedragen; daarvan
behoeft slechts een gedeelte van achttien
meter opklapbaar te zijn, terwijl de rest van
de bruggen vast kon worden gelegd.
De beide basculekleppen, één voor het weg
en één voor het spoorverkeer, worden geheel
electrisch bewogen. En nu dat maar enkele
malen per dag behoeft te gebeuren, omdat
slechts enkele van de allergrootste schepen
niet vrij passeeren kunnen, is het zelfs niet
noodig dat er een vaste bediening aanwezig
is: een sluisknecht uit Hansweert kan dit
werk waarnemen.
Wie nu weet, dat de voetbrug van Schore
circa tweehonderd maal per dag geopend
moet worden, zal begrijpen, hoezeer het weg
en waterverkeer bij de opruiming van zoo'n
obstakel en bij de indienststelling van de
nieuwe bruggen gebaat zal zijn; vroeger
moest practisch doorloopend een van beide
op den doortocht van het andere wachten.
Trouwens de oude spoorbrug, die slechts op
gezette tijden geopend kon worden, bezorgde
velen schippers even groote vertraging.
Maar al is enkele maanden geleden de
spoorbrug al volledig in gebruik gesteld, zoo
dra de verhoogde spooropritten gereedgekomen
waren de wegverkeersbrug wacht nog op
de voltooiing der Zuid-Bevelandsche weg
werken, de verbinding Kruiningen-Kapelle-
Kloetinge in den nieuwen rijksweg, die den
afstand tusschen Kruiningen en Goes tevens
aanmerkelijk bekorten zal. Dan pas kan de
oude Schore-brug ook worden opgeruimd. En
al blijft dan ook de Postbrug in den weg
naar Yerseke nog behouden: wanneer deze
nog slechts locaal verkeer behoeft te ver
werken, zal zij noch de scheepvaart noch
den weggebruikers veel oponthoud bezorgen.
Er zijn en er worden gigantische werken
ondernomen in de Zuid-Bevelandsche polders.
Ze zullen ons een gedeelte ontrooven van de
vertrouwde sfeer, de idyllische rust. Maar
zij zullen ons teruggeven een aandeel in het
nieuwe levenstempo en daarmee in nieuwe
welvaart.