EEN BALLET VAN KINDEREN OP BALI Prima-ballerina 9s Nederiandsch-inj van drie jaar w Rhythmisch spel van jonge handenDe ernstige pose eener prima-ballerina. Wie wil zien, wat de danskunst oorspronkelijk is geweest, moet naar Bali gaan. Daar kan men nog aanschouwen, wat het dansen beteekende als religieuze en als volkskunst. Dat is een geheel ander dansen dan hetgeen in „ball rooms" en „dancings" wordt ten beste gegeven. Op Bali is het dansen een fijn spel van lijnen en beweging. Aandoeningen van liefde en haat, van passie en verlangen, maar ook van eerbied en aan bidding uiten zich in beweeg van hoofd en armen, van lichaam en beenen. Een, vaak vluchtige, mate rialisatie van psychische gevoelens. Niet altijd zijn de dansen vluch tig en fijn. Er is de schrikkelijke dans om het beeld van Doerga, de doodsgodin. Wanneer er aan de een of an dere ziekte meer raenschen ster ven dan gewoonlijk, dan gaat door de dorpen een geheimzinnig fluis teren: Doerga, de doodsgodin, is vertoornd. En dan komen de jongelingen uit 't dorp bij elkaar in den tempel, waar het Doerga-beeld zich bevindt, en ze De kindei en van Saroa zijn er zeer trotsch op, dat hun voorstellingen dezelfde waardeering vinden als die van grootere dansers en danseres sen. Ongeloofelijk is de ernst, waar mede de kinderen hun taak vervullen. dansen den krisdaus. Wild zwaai end de kris verwonden ze zichzelf tot hun bloed vloeit, het bloed, dat de wraak der godin moet stillen. Héél coquet laat de kleine haar blik ken harmonieeren met het rhythme van den dans. K.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 2