EEN BALLET VAN KINDEREN OP BALI
Prima-ballerina 9s Nederiandsch-inj
van drie jaar
w
Rhythmisch spel van jonge handenDe ernstige pose eener prima-ballerina.
Wie wil zien, wat de danskunst oorspronkelijk
is geweest, moet naar Bali gaan. Daar
kan men nog aanschouwen, wat het dansen
beteekende als religieuze en als volkskunst. Dat
is een geheel ander dansen dan hetgeen in „ball
rooms" en „dancings" wordt ten beste gegeven.
Op Bali is het dansen een fijn spel van lijnen en
beweging. Aandoeningen van liefde en haat, van
passie en verlangen, maar ook van eerbied en aan
bidding uiten zich in beweeg van hoofd en armen,
van lichaam en beenen. Een, vaak vluchtige, mate
rialisatie van psychische gevoelens.
Niet altijd zijn de dansen vluch
tig en fijn. Er is de schrikkelijke
dans om het beeld van Doerga,
de doodsgodin.
Wanneer er aan de een of an
dere ziekte meer raenschen ster
ven dan gewoonlijk, dan gaat door
de dorpen een geheimzinnig fluis
teren: Doerga, de doodsgodin, is vertoornd. En dan
komen de jongelingen uit 't dorp bij elkaar in den
tempel, waar het Doerga-beeld zich bevindt, en ze
De kindei en van Saroa zijn er zeer
trotsch op, dat hun voorstellingen
dezelfde waardeering vinden als die
van grootere dansers en danseres
sen. Ongeloofelijk is de ernst, waar
mede de kinderen hun taak vervullen.
dansen den krisdaus. Wild zwaai
end de kris verwonden ze zichzelf
tot hun bloed vloeit, het bloed,
dat de wraak der godin moet stillen.
Héél coquet laat de kleine haar blik
ken harmonieeren met het rhythme
van den dans.
K.