Vadertje Langbeen
JJe raad va/n regen
ten met links de
alleszins bevredi
gende figxvwr van
Vadertje Langbeen
Paul Storm), die
een ernstige bespre
king houdt of het
nu wel gewenscht
is, die al te rebelligc,
Judy nog langer te
houden.
Constant vanKerck-
hoven, een prachtig
type van een ouder-
wetschen regent, be
spreekt met de vin
nige directrice Gus-
ta Chrispijn-Mul
der) de zeer onbe
hoorlijke karika
tuur, welke Judy van
hem heeft gemaakt.
Na Pygmalion is dit ongetwijfeld de tweede Hollandsche film, welke
een buitengewoon groot succes zal oogsten. Zij is ook thans weer tot
stand gekomen door de Neerlandia-Filmex-combinatie onder productie
van Rudolf Meyer en onder regie van Friedrich Zelnik.
Judy is in staat gesteld geworden om te studeeren
en met eenige vriendinnen een zeer luxueus apparte
ment te bewonen. Aan haar onbekenden Vadertje
Langbeen schrijft zij echter al haar belevenissen en
zelfs haar geheime gedachten over haar nieuwen
vriend, den heer van Woudenberg, die, zonder dat zij
dat weet, haar geheime pleegvader is.
Judy (Lily Bouwmeester)
in het weeshuis, alwaar het
nederige zwoegen voor haat-
geen beletsel was, haar leer
gierigheid te bevredigen.
De wereldberoemde roman van Webster: Daddy
Longlegs is reeds eerder in het buitenland
verfilmd. Het is thans voor de eerste maal, dat
het verhaal in onze eigen taal op de film kan
worden gevolgd, en wel met Lily Bouwmeester en
Paul Storm in de hoofdrollen. Den inhoud kunnen
we gevoeglijk hekend achten. Een meisje in een
weeshuis, dat zeer veel talent en originaliteit bezit,
wordt door een onbekenden weldoener in staat
gesteld, te studeeren, waarna zij later met hem trouwt.
Daar zij in het begin slechts zijn lange beenen heeft
kunnen zien, noemt zij hem steeds in al haar brieven
Vadertje Langbeen. Het is een gevoelig verhaal,
waarin een bescheiden lach en een groote traan elkaar
afwisselen.
Gezien het vrij algemeene succes, dat Lily Bouw
meester den vorigen keer in haar film had, is het niet
te verwonderen, dat deze fjjnii practisch om haar heen
werd gebouwd en dat er bijna geen enkel tafereel in
voorkomt, waarin zij niet haar mondje roert. Zij is
wat men noemt voor de volle honderd procent pro
ductief gemaakt en dat is zelfs voor de grootste ster
geen kleinigheid.
Niettemin zal het publiek deze film ten volle weten
te waardeuren, omdat* zij zoo direct tot het hart
spreekt, en op sommige momenten zelfs zeer sterk
ontroert. Uitstekende acteurs en actrices waaronder
Emma Morel, Gusta Chrispijn-Mulder, Heieen
Pimentel, Constant van Kerckhoven en Lau Ezer-
man, dragen er stuk voor stuk het hunne toe bij om
ook deze tweede film van deze Maatschappij een
welkom onthaal te bezorgen.
Natuurlijk zijn er ook thans weer bezwaren en de
film is zeker niet volmaakt. Het kan best zijn, dat de
een of ander wat meer actie,
wat meer afwisseling en
wat meer beknoptheid zou
wenschen, maar dat zijn op
stuk van zaken overwegin
gen van meer persoonlijken
aard, welke bij driekwart
van alle films wel aanwezig-
zullen zijn. De hoofdzaak
is, dat er ernstig gestreefd
wordt naar het maken van
'n goede Hollandsche film,
welke niet alleen genietelijk
is, maar die ook waard is
om te worden gezien.
En dat is de film Vadertje
Langbeen zeer zeker en we
moeten ons al heel sterk
vergissen, indien zij het
succes van een Pygmalion
niet zal evenaren.
r