Vadertje Langbeen JJe raad va/n regen ten met links de alleszins bevredi gende figxvwr van Vadertje Langbeen Paul Storm), die een ernstige bespre king houdt of het nu wel gewenscht is, die al te rebelligc, Judy nog langer te houden. Constant vanKerck- hoven, een prachtig type van een ouder- wetschen regent, be spreekt met de vin nige directrice Gus- ta Chrispijn-Mul der) de zeer onbe hoorlijke karika tuur, welke Judy van hem heeft gemaakt. Na Pygmalion is dit ongetwijfeld de tweede Hollandsche film, welke een buitengewoon groot succes zal oogsten. Zij is ook thans weer tot stand gekomen door de Neerlandia-Filmex-combinatie onder productie van Rudolf Meyer en onder regie van Friedrich Zelnik. Judy is in staat gesteld geworden om te studeeren en met eenige vriendinnen een zeer luxueus apparte ment te bewonen. Aan haar onbekenden Vadertje Langbeen schrijft zij echter al haar belevenissen en zelfs haar geheime gedachten over haar nieuwen vriend, den heer van Woudenberg, die, zonder dat zij dat weet, haar geheime pleegvader is. Judy (Lily Bouwmeester) in het weeshuis, alwaar het nederige zwoegen voor haat- geen beletsel was, haar leer gierigheid te bevredigen. De wereldberoemde roman van Webster: Daddy Longlegs is reeds eerder in het buitenland verfilmd. Het is thans voor de eerste maal, dat het verhaal in onze eigen taal op de film kan worden gevolgd, en wel met Lily Bouwmeester en Paul Storm in de hoofdrollen. Den inhoud kunnen we gevoeglijk hekend achten. Een meisje in een weeshuis, dat zeer veel talent en originaliteit bezit, wordt door een onbekenden weldoener in staat gesteld, te studeeren, waarna zij later met hem trouwt. Daar zij in het begin slechts zijn lange beenen heeft kunnen zien, noemt zij hem steeds in al haar brieven Vadertje Langbeen. Het is een gevoelig verhaal, waarin een bescheiden lach en een groote traan elkaar afwisselen. Gezien het vrij algemeene succes, dat Lily Bouw meester den vorigen keer in haar film had, is het niet te verwonderen, dat deze fjjnii practisch om haar heen werd gebouwd en dat er bijna geen enkel tafereel in voorkomt, waarin zij niet haar mondje roert. Zij is wat men noemt voor de volle honderd procent pro ductief gemaakt en dat is zelfs voor de grootste ster geen kleinigheid. Niettemin zal het publiek deze film ten volle weten te waardeuren, omdat* zij zoo direct tot het hart spreekt, en op sommige momenten zelfs zeer sterk ontroert. Uitstekende acteurs en actrices waaronder Emma Morel, Gusta Chrispijn-Mulder, Heieen Pimentel, Constant van Kerckhoven en Lau Ezer- man, dragen er stuk voor stuk het hunne toe bij om ook deze tweede film van deze Maatschappij een welkom onthaal te bezorgen. Natuurlijk zijn er ook thans weer bezwaren en de film is zeker niet volmaakt. Het kan best zijn, dat de een of ander wat meer actie, wat meer afwisseling en wat meer beknoptheid zou wenschen, maar dat zijn op stuk van zaken overwegin gen van meer persoonlijken aard, welke bij driekwart van alle films wel aanwezig- zullen zijn. De hoofdzaak is, dat er ernstig gestreefd wordt naar het maken van 'n goede Hollandsche film, welke niet alleen genietelijk is, maar die ook waard is om te worden gezien. En dat is de film Vadertje Langbeen zeer zeker en we moeten ons al heel sterk vergissen, indien zij het succes van een Pygmalion niet zal evenaren. r

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 30