IN OUD CHICAGO DE GELUKSVOGEL ■"%it is een der ineest grandiooze films van den laatsten tijd. Hierin is een reconstructie ge geven van een ramp, welke de geheele wereld met ontzetting vervulde, en wel den brand van Chicago in 1871, waarbij niet minder dan achttien duizend huizen een prooi der vlammen werden. De stad telde toen 334.000 inwoners en de ont zettende paniek, welke onder deze enorme rnen- schenmassa uitbrak, laat zich beter indenken dan beschrijven. Deze film geeft er echter een beeld van, zóó realistisch, zoo fel en zoo indrukwekkend, dat het den schijn heeft, alsof toen reeds een journaal-operateur in de buurt was, die dit ontzaglijke drama op het filmlint vastlegde. Wat hierin dan ook gepresteerd werd, grenst wer kelijk aan het ongeloofelijke en overtreft o.i. nog verre de geweldige aardbeving in San Francisco. Ook het verhaal zelf, dat in den brand zijn climax vindt, is pittiger en meer aanvaardbaar dan gewoonlijk van films met apotheoses als deze verwacht wordt. Het veronderstelt te zijn de geschiedenis van de drie zoons van de weduwe O'Learv, wier koe, door het omtrappen van de stallamp, voor de catastrophe van den Chicago- brand verantwoordelijk was. Gaven we eenige maanden geleden reeds uitvoerig de ramp in al haar lugubere overweldiging, thans volstaan wij met de voornaamste hoofdpersonen voor te stel len. Op de eene foto ziet men Tyrone Power, Don Ameche en Alice Faye, respectievelijk als de beide broers en als de verloofde van eerstgenoemde, terwijl de tweede foto Tyrone Power en Alice Faye in een allercharmantst tête-a-tête toont. Terecht is deze film de kroonfilm van de 20th Century Fox van dit jaar. genloos de zittingen open te snijden en te onder zoeken. Tot welk een heer lijke tafereelen dat aan leiding geeft laat zich ge makkelijk raden. Ze komen bij een dokter, een advo caat, op een mode-show, in een panopticum enz. en laten na hun vertrek slechts uitpuilende zittingveeren en vernielde stoelen achter. Films als deze, zoo up to date grappig en gezellig, zijn er niet veel, dus doet men goed de geboden gelegen heid om er een te zien niet te laten voorbijgaan. De eene foto toont Heinz Rühmann met. het portret van de tante, die hem de poets gebakken heeft, terwijl men hem op de an dere foto op zijn erfenis ziet zitten. TToo spannend en indrukwekkend als de eerste film is, zoo gezellig en komisch is deze Emofilm der UFA met den prettigen acteur Heinz Rühmann in de hoofdrol. Een zeer origineel gegeven, goed uitgewerkt en vol afwisseling, maakt het geheel tot een film, welke men zeker niet mag ver zuimen te zien, wanneer zij eerdaags uitkomt. Felix Rabe (Heinz Rühmann) erft namelijk in dit verhaal de somma van dertien stoelen van een half vergeten tante. Hij, die als klein kappersbaasje gehoopt had op een flinke erfenis in contanten, verkoopt die anders zoo nuttige meubel stukken linea recta aan een uitdrager (Hans Moser), doch komt dan later tot de conclusie, dat in de zitting van een van die stoelen een bedrag van honderdduizend mark verborgen was. Als hij echter den anderen morgen ge lijk bij het openen der zaak naar den uitdrager toegaat, blijkt deze al de stoelen inmiddels reeds verkocht te hebben. Samen zoeken ze naar een op lossingen vinden die dan in het afgaan van al de adressen van hen, die een stoel gekocht hebben, om aldaar in een onbewaakt oogenblik ineedoo-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 31