x mm
De ruime eetzaal heeft een stemmiger verlichting. Het plafond is geheel van steen. De in lichte kleuren gehouden ontvangkamer van het huis St. Hubertus.
in caissonvorm gebouwd.
den buiten- als voor den binnenbouw. Ook het meu
bilair is door Berlage tot in de kleinste bijzonder
heden ontworpen. Van den meer dan veertig
meter hoogen toren geniet men van een heerlijk ver
gezicht in alle richtingen. En
overal opnieuw ontmoet men de
motieven uit de St. Hubertus-
Wie kent ze niet, deze legende
van den middeleeuwschen jager,
die aanvankelijk een losban
dig, wereldsch leven leidde en
die een wilde en onbeheerschte
natuur bezat. Totdat hij op
zekeren dag, zich weer op jacht
bevindend, tusschen de boomen
van het woud een hert ontwaar
de, tusschen welks machtig ge
wei een lichtend kruis praalde.
Dit werd de oorzaak van zijn
bekeering en sindsdien beschou
wen alle jagers hem als hmi
patroon.
Het symbolisch gebouwde
huis heeft den vorm van een
hertengewei.
De hal, in een geheimzinnig
donker gehouden, doet denken
aan de duisternis, welke in den
Hoog boven de daken van het
uitgestrekte landhuis verheft zich
de rijzige uitzichttoren.
geest van St. Hubertus heerschte, vóór zijn bekeering.
Prachtig van kleur en van een duister flonkerenden
gloed zijn de glas-in-loodvensters, welke van links
naar rechts een beeld geven van den levensloop van
den heilige.
In de eetzaal is alles licht: het licht der
bekeering. Prachtig is het uitzicht, dat men
van dit vertrek uit op de vijvers heeft. De
vloer is van groen Leerdamsch glasmozaïek
en stelt den groenen bodem voor vau't bosch.
't Plafond is geheel in baksteen uitgevoerd
in geel, blauw en rood; blauw als de kleur
van den hemel, geel voor de sterren en rood
voor de zon.
De bibliotheek geeft weer de periode van
rust en bezonkenheid na de bekeering van
den heilige. Het plafond vertoont in ge
kleurde baksteen de opgaande zon. Men
vindt hier prachtige kleine bronzen figuren
van bekende kunstenaars.
Ook de theekamer werd in heel lichten
toon gehouden. Men bewondert er de stijlvolle
kachel, welke 's winters dit vertrek verwarmt.
Aan weerszijden hiervan prijken een paar
Chineesche beelden van groote waarde: schit
terende staaltjes van de oude pottenbakkers
kunst uit het hemelsche rijk. Men schat den
ouderdom van deze ceramische kunstwerken
op pl.m. duizend jaar.
Aan de theekamer grenst een zitkamer.
Men vindt hier uitgedrukt de rust en het
evenwicht van St. Hubertus
als bisschop, voornamelijk
door de impressionistische
kleuren, wit, geel en blauw,
welke in deze kamer over-
heerschen.
De stemmige ha! en het trappenhuis, waarin het ge
dempte licht den bezoeker tot rust en kalmte stemt.
Een korte wandeling tot in het midden van het
nationale park, dicht bij de vroegere herberg Pam-
pelt, in de buurt van den Franschen Berg, brengt
den bezoeker bij het pasgeopende rijksmuseum
Kröller-Müller. Het is uiterlijk een laag, sober, maar
in goede verhoudingen opgetrokken gebouw. Hoewel
het helaas te klein is, om alle kunstschatten der rijke
verzameling tegelijkertijd te exposeeren, krijgt men
toch een uitstekenden indruk van de belangrijkheid
der collectie.
Mevrouw H. E.. L. J. Kröller-Müller begon om
streeks 1906 deze kunstverzameling bijeen te bren
gen. De leidende gedachte bij het tot stand brengen
dezer collectie was een overzicht te geven van de
geestesrichting van onzen tijd, aan de hand van de
ontwikkeling der moderne kunst van het positieve
realisme van omstreeks 1860 tot de kunst van heden,
over het impressionisme, het pointillisme en het
cubisme heen.
De belangrijkste adviseur van mevrouw Kröller,
bij het samenstellen dezer collectie, was de kunst
kenner en criticus H. P. Bremmer.
De geheele kunstverzameling, 'n waarde van eenige
millioenen guldens, werd in 1935 aan het Rijk ten
geschenke aangeboden en in 1937 definitief aanvaard.
Ongeveer vijftien jaar geleden begon men reeds
met den bouw van 't groote museum. Een aanzienlijk
deel van 't materiaal, Maulbronner zandsteen, is
reeds jarenlang aanwezig. Omstandigheden maakten
tot op heden de verdere uitvoering van deze plannen,
ontworpen door prof. Henri van de Velde, onmo
gelijk. Echter, 't plan bestaat nog en de wil om door
te zetten is aanwezig. Mogen de schenkers van deze
onvergelijkelijke kunstverzameling, aan wie de
gemeenschap veel dank is verschuldigd, binnen niet
al te langen tijd hun ideaal verwezenlijkt zien.