DE PARIJSCHE
ONDEUGD
Danielle D arrieux
in
Nicole eoguetteert met den butler, die hour moet bewaken, totdat zijn meester
den verloofde van haar heeft weten op te sporen. 'En inderdaad gelukte het haar
na heel wat goocheltrucjes aan het waakzame oog van den butler te ontsnappen.
namelijk zien, hoe een meisje zonder geld een rijken man aan den haak kan
slaan, indien ze daarop haar zinnen'zet. Natuurlijk moeten al degenen, die er
eveneens een dergelijke hobby op na houden, niet denken, dat ze na het zien van
deze film het geheim van die methode door hebben, want was rijkaard nummero
een niet stante pede verliefd geworden en rijkaard nummero twee niet zoo'n
bullebak geweest en was dat raam niet open blijven staan, dan zou Nicoline
de Cortillon (zooals Danielle in deze film heet) zonder man en zonder geld in de
wereld hebben gestaan, alleen beladen met bittere ervaringen en ontgooche
lingen. Nu trouwt zo aan het slot met iemand, die zoo rijk is als de zee diep.
Voor dien nabob speelt Douglas Fairbanks jr. die, het vermoedelijk aan zijn
beroemden vadersnaam te danken heeft, dat hij aan den sterrenhemel mag
blijven bengelen. Hij Wil in alle opzichten een „lie-man" zijn, doch juist omdat
hij daar kennelijk zooveel moeite voor doet, Wordt hij vaak lichtelijk
onuitstaanbaar. Wij voor ons hadden die lieftallige Nicole dan ook liever aan
Bill (Louis Hayward) gegeven, maar dat is een kwestie van smaak. In ieder
geval is deze film een uitermate gezellig spelletje, geestig en charmant
en met een inhoud welke net voldoende aanvaardbaar is, om tot het einde
toe een luimige spanning te veroorzaken. De regie voerde Herman Koster.
Links: Nicole (Danielle
Darrieux) onder het
raam, dat zoo'n belang
rijke rol speelt in haar
toekomstig geluk.
Tot haar grooten schrik constateert Nicole, dat de
man, die haar een flater liet slaan, de boezemvriend
van haar verloofde is. Midden onder de opera roept
de jongeman zijn vriend aan. (Helen Broderiek,
Danielle Darrieux en Louis Hayward)
10
Dit is de eerste Amerikaansche film van
deze Parisienne na haar vertrek van de
Fransche hoofdstad naar Hollywood. De Uni
versal te Amsterdam haastte zich dan ook
deze film zoo spoedig mogelijk uit te brengen.
Over liet algemeen konden we Danielle Darrieux niet steeds
bewonderen, al erkennen we ook royaal haar talent als ac
trice. Wat ze bijvoorbeeld in Mayerling gepresteerd heeft,
is voor ieder, die het gezien heeft, onvergetelijk. Niet altijd was ze
echter zoo gelukkig een dergelijken regisseur te hebben, die haar
„maniertjes" door had en dan gebeurde het wel eens dat men met
een zeer ontevreden gevoel over haar spel de bioscoop verliet.
In deze film, die haar debuut op de Amerikaansche filmmarkt
is, heeft ze het getroffen, dat het scenario haar volkomen vrij
laat om al dan niet aanstellerig te zijn en daarom dat men haar
hierin met het grootste plezier zal aanschouwen. Deze film laat