.1 in vorige eeuwen HET STADSVERKEER a w Op don. Dam, het aloude middelpunt der stad, ston den in 't midden der vorige eeuw voor het gebouw der Algemeene Expeditie-On dernemingtwee kanariegele omnibussen van Koens en Langeveld. De eene reed op het Hollandsche Spoor, aan de Haarlemmerpoort gelegen, de andere op het Bijnspoor, het nu nog be staande Weesperpoortsta- tion. Maar geen enkele Am sterdammer zou het in zijn hoofd halen van deze om nibussen, de twee eenige die Amsterdam overigens bezat, gebruik te maken. Het waren een paar ram melkasten zonder weerga en men wist niet wat het meest lawaai maakte: de zware, breede wielen, de rinkelende kettingen of de kletterende raampjes. Al leen argelooze reizigers en vreemdelingen namen in de omnibussen plaats. Toen Amsterdam zich in sneller tempo begon uit te breiden werd het pro bleem om zich vlugger, comfortabeler en vooral Het is haast niet te gelooven, dat het mee- rendeel van de op deze bladzijden gere produceerde prenten een natuurgetrouw beeld geeft van het verkeer in de hoofdstad van ons land in het midden der vorige eeuw. Nog geen honderd ja ren geleden! Het lijkt zooveel verder terug. Wij zijn inmiddels zóó vertrouwd geraakt met de auto's, bussen, trams, motors en vooral niet te vergeten de duizenden fietsen, die het moderne stadsbeeld beheerschen, dat plaatjes als op deze bladzijden afgedrukt op „Taxi's" met en zonder wielen ons een middeleeuwschen indruk maken. Zeker, de steden waren in die dagen nog niet zoo uitgebouwd als thans; de kwestie van uren, ja zelfs van minuten was toen nog niet zoo klemmend en be slissend als nu, maar toch: de behoefte om zich snel te verplaatsen heeft de mensch altijd gevoeld en zeker de zakenman. Als het vervoer te Amsterdam in die dagen nog op zoo'n primitieve wijze geschiedde, hoe zal het dan ge weest zijn in de provinciesteden en kleinere plaatsen! Een der twee omnibussen van de stalhouders Koens en Langeveld, de nacht merrie van alle Amsterdammers in een tijd, die thans bijna honderd jaar achter ons ligt. goedkooper te kunnen verplaatsen steeds nijpender. Men besloot tot de oprichting van de Amsterdam- sche Omnibus-Maatschappij, die met haar „mo dernste modellen" de voorwereldsche, kanariegele vehikels spoedig deed vergeten. Verkeersagenten nog niet uilgeronJen De twee beruchte, kanariegele omnibussen van Koens en Langeveld op den Dam, voor het gebouw der Algemeene Expeditie-Onderneming van Van Gend en Loos. De toeslede ojwel de taxi zonder wielen. De vigilante, in den volksmond „brommertje" genoemd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 2