.1
in vorige eeuwen
HET STADSVERKEER
a w
Op don. Dam, het aloude
middelpunt der stad, ston
den in 't midden der vorige
eeuw voor het gebouw der
Algemeene Expeditie-On
dernemingtwee kanariegele
omnibussen van Koens en
Langeveld. De eene reed
op het Hollandsche Spoor,
aan de Haarlemmerpoort
gelegen, de andere op het
Bijnspoor, het nu nog be
staande Weesperpoortsta-
tion. Maar geen enkele Am
sterdammer zou het in zijn
hoofd halen van deze om
nibussen, de twee eenige
die Amsterdam overigens
bezat, gebruik te maken.
Het waren een paar ram
melkasten zonder weerga
en men wist niet wat het
meest lawaai maakte: de
zware, breede wielen, de
rinkelende kettingen of de
kletterende raampjes. Al
leen argelooze reizigers en
vreemdelingen namen in de
omnibussen plaats.
Toen Amsterdam zich in
sneller tempo begon uit
te breiden werd het pro
bleem om zich vlugger,
comfortabeler en vooral
Het is haast niet te gelooven, dat het mee-
rendeel van de op deze bladzijden gere
produceerde prenten een natuurgetrouw
beeld geeft van het verkeer in de hoofdstad van
ons land in het midden
der vorige eeuw.
Nog geen honderd ja
ren geleden! Het lijkt
zooveel verder terug.
Wij zijn inmiddels zóó
vertrouwd geraakt met
de auto's, bussen, trams,
motors en vooral niet te vergeten de duizenden
fietsen, die het moderne stadsbeeld beheerschen,
dat plaatjes als op deze bladzijden afgedrukt op
„Taxi's" met
en zonder
wielen
ons een middeleeuwschen
indruk maken.
Zeker, de steden waren
in die dagen nog niet zoo
uitgebouwd als thans; de
kwestie van uren, ja zelfs
van minuten was toen nog
niet zoo klemmend en be
slissend als nu, maar toch:
de behoefte om zich snel
te verplaatsen heeft de mensch altijd gevoeld
en zeker de zakenman.
Als het vervoer te Amsterdam in die dagen nog op
zoo'n primitieve wijze geschiedde, hoe zal het dan ge
weest zijn in de provinciesteden en kleinere plaatsen!
Een der twee omnibussen van de stalhouders Koens en Langeveld, de nacht
merrie van alle Amsterdammers in een tijd, die thans bijna honderd jaar
achter ons ligt.
goedkooper te kunnen verplaatsen steeds nijpender.
Men besloot tot de oprichting van de Amsterdam-
sche Omnibus-Maatschappij, die met haar „mo
dernste modellen" de voorwereldsche, kanariegele
vehikels spoedig deed vergeten.
Verkeersagenten nog
niet
uilgeronJen
De twee beruchte, kanariegele omnibussen van Koens en Langeveld op den Dam,
voor het gebouw der Algemeene Expeditie-Onderneming van Van Gend en Loos.
De toeslede ojwel de taxi zonder wielen.
De vigilante, in den volksmond „brommertje" genoemd.