De demonstrant begeeft zich in den auto, waarna deze gesloten -wordt en ruim drie meter zinkt. •w Hen andere demonstrant begeeft zich in den auto, om na rijf minuten ondei water te zijn geweest, de deur te openen en zich te bevrijden. De auto met inzittende is onder water en blijft daar vijf minuten. LinksEen redder dook. heeft de deur geopend en den passagier uit den auto gehaald. Een interessant experiment Een auto te water, zonder ongeval! Dikwijls lezen wij in de couranten-, dat een auto te water reed, waarbij veelal slachtoffers te betreuren waren. Toch gelooven wij, dat persoonlijke onge vallen stellig beperkt kunnen worden. Sedert jaren wordt door den Nederlandscheh Bond tot het Redden van Drenke lingen, door middel van lezingen, brochures, cursussen en demonstraties, de aandacht er op gevestigd, dat in de meeste gevallen redding mogelijk was. In het Oosterzwembad te Rotterdam woonden we onlangs een interessante en leerzame demonstratie bij van de Hillegersbergsche en Schiebroeksche Vrijwillige Brigade tot het redden van drenkelingen, welke brigade is aangesloten bij boven- genoemden bond. Deze demonstratie leek ons voldoende van belang, om er onzen lezers iets van mede te deelen. In Februari 1926 ontwierp het lid van de Rotterdamsche Reddingsbrigade, J. J. F. van Lunteren, reeds de bekende duikkist, waarin duikpoppen zich bevonden. Deze kist moest in diep water opgezocht en ontsloten worden, waarna de poppen naar boven werden gebracht. De demonstratie in het Oosterzwembad geschiedde nu niet meer met. een kist, maar met een heuschen auto. Nu met de jaren de bouw der carrosserieën grondig veranderd is, en alle auto's een stroomlijnkap hebben, is er in den auto een gewelfd plafond, dat onder water liet luchtreservoir vormt. Dat een inensch door dit reservoir nog minstens vijf minuten in een auto oiider water kan blijven ademen, zagen wij tijdens de demonstratie. Door de zwaarte van motor en onderstel komt 'n auto, wanneer deze in diep water valt, bijna steeds op de wielen of met den radiateur schuin naar beneden terecht. In beide gevallen dringt het water van beneden naar binnen, tot juist boven de deur, in vlakken stand van den auto, in het tweede geval in het boven-achterdeel een groot volume lucht latende. Nadat men heeft afgewacht tot de z.g. evenwichtstoestand is ingetreden, d.i. dat geen water meer binnendringt, kan men de deur openen. Men zoeke dus bij het te water rijden direct het hoogste punt in den auto op, houde het hoofd achterover, dan bbjven mond en neus beslist boven water. Is het evenwicht bereikt, zoodat binnen en buiten dezelfde waterdruk is, dan kan het portier gemakkelijk geopend worden. Men hale dan eerst diep adem en met een flinken afzet schiet men naar de oppervlakte.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 32