De demonstrant begeeft zich in den auto, waarna deze gesloten -wordt en ruim
drie meter zinkt.
•w
Hen andere demonstrant begeeft zich in den
auto, om na rijf minuten ondei water te zijn
geweest, de deur te openen en zich te bevrijden.
De auto met inzittende
is onder water en blijft
daar vijf minuten.
LinksEen redder dook.
heeft de deur geopend
en den passagier uit den
auto gehaald.
Een interessant experiment
Een auto te water, zonder ongeval!
Dikwijls lezen wij in de couranten-, dat een auto te water reed, waarbij veelal
slachtoffers te betreuren waren. Toch gelooven wij, dat persoonlijke onge
vallen stellig beperkt kunnen worden.
Sedert jaren wordt door den Nederlandscheh Bond tot het Redden van Drenke
lingen, door middel van lezingen, brochures, cursussen en demonstraties, de aandacht
er op gevestigd, dat in de meeste gevallen redding mogelijk was.
In het Oosterzwembad te Rotterdam woonden we onlangs een interessante en
leerzame demonstratie bij van de Hillegersbergsche en Schiebroeksche Vrijwillige
Brigade tot het redden van drenkelingen, welke brigade is aangesloten bij boven-
genoemden bond. Deze demonstratie leek ons voldoende van belang, om er onzen
lezers iets van mede te deelen.
In Februari 1926 ontwierp het lid van de Rotterdamsche Reddingsbrigade,
J. J. F. van Lunteren, reeds de bekende duikkist, waarin duikpoppen zich bevonden.
Deze kist moest in diep water opgezocht en ontsloten worden, waarna de poppen
naar boven werden gebracht. De demonstratie in het Oosterzwembad geschiedde nu
niet meer met. een kist, maar met een heuschen auto. Nu met de jaren de bouw der
carrosserieën grondig veranderd is, en alle auto's een stroomlijnkap hebben, is er in
den auto een gewelfd plafond, dat onder water liet luchtreservoir vormt. Dat een
inensch door dit reservoir nog minstens vijf minuten in een auto oiider water
kan blijven ademen, zagen wij tijdens de demonstratie.
Door de zwaarte van motor en onderstel komt 'n auto, wanneer deze in diep water
valt, bijna steeds op de wielen of met den radiateur schuin naar beneden terecht.
In beide gevallen dringt het water van beneden naar binnen, tot juist boven de deur,
in vlakken stand van den auto, in het tweede geval in het boven-achterdeel een groot
volume lucht latende.
Nadat men heeft afgewacht tot de z.g.
evenwichtstoestand is ingetreden, d.i. dat
geen water meer binnendringt, kan men de
deur openen.
Men zoeke dus bij het te water rijden
direct het hoogste punt in den auto op, houde
het hoofd achterover, dan bbjven mond en
neus beslist boven water.
Is het evenwicht bereikt, zoodat binnen
en buiten dezelfde waterdruk is, dan kan het
portier gemakkelijk geopend worden.
Men hale dan eerst diep adem en met een
flinken afzet schiet men naar de oppervlakte.