.fê m?m
rt'i'S
JI M HL
SI Si 33
3K U éi
vigilante, op een stel hou-
ten sleden gezet. Zij was
erg donker van binnen en
gewoonlijk met groen trijp
bekleed. Een trage slee
persknol trok het kruk
kende gevalletje voort
over de hobbelige keien.
Ter linkerzijde liep de
sleeper, die vooral bij de
bruggen danig in actie
kwam! Onder andere had
hij steeds een vuilen, vet
ten lap bij zich, aan
een' touw geknoopt, om
van tijd tot tijd de „glij-
ijzers" der slede te smeren!
Dc diligence, dio den dienst op Utrecht onderhield, vertrok van den Dam.
SC, „V**»
^taiSIlÈri-i j
Bij den Bladsschouwburg op het Leidscheplein te Amsterdam in de eerste helft der
vorige eeuw. Op den voorgrond een brommertje en een toeslede.
Het vrachtgoed werd voor het grootste deel eveneens
per slede vervoerd.
Do grootste plaats in het toenmalige verkeer van
Amsterdam werd echter ingenomen door de parti
culiere vervoermiddelen: de hooge of staatsiekoets,
de vigilante, in den
volksmond „brommertje"
genoemd, naar den uit
vinder ervan, den Utrech
tenaar Brom, en de toe
slede.
De staatsiekoets was het
toonbeeld van voornaam
heid. De koetsier zag van
zijn hoogen bok op zijn
paarden neder als van
een toren. Een lakei stond
achterop, zich vasthou
dend aan een paar rie
men of kwasten. De koets
was rijk gedrapeerd, de
portieren voorzien van
wapenteekens of initialen.
De toeslede daarentegen
was het toonbeeld van
uiterste nederigheid.
In het midden der vo
rige -eeuw was zij voor
namelijk het vervoermid
del voor dames op leef
tijd, die bij familie of
kennissen een avondje gin
gen passeeren, of voor kin
deren, die op feestjes wa
ren genoodigd.
Men zou de toeslede
een „taxi zonder wielen"
kunnen noemen. De romp
had den vorm van een
Van snelheid was bij
deze typische vervoermid
delen amper sprake en
toch wekten de nieuwe
modellen in die dagen
evenveel bewondering op
als thans een glanzende,
gestroomlijnde autobus of
hypersnelle trein
Ook toen was men er
steeds op uit verbeteringen
aan te brengen, maar men
was daarbij meer bedacht
op comfort dan snelheid,
liet begrip snelheid en
alle gevaren en problemen
daaraan verbonden bracht
eerst de auto met zich
mede, die samen met de
toepassing der electriciteit,
en 't verschijnen der fiet
sen, het stadsbeeld in en
kele jaren tijds grondig en
fantastisch zou veranderen.
Verkeersagenten waren
nog niet uitgevonden. Men
kon, al winkelende, nog
ruim ademen!
Een staatsiekoets, eens het
toonbeeld van voornaamheid.
De toesleden kenden ook een
luxe-uitvoering, staatsiesle
den genoemd. De prijs, dien
men voor een ritje in zoo'n
„Rolls-Royce" moest betalen,
was natuurlijk in verhou
ding! Op den voorgrond een
vrachtslede.