.fê m?m rt'i'S JI M HL SI Si 33 3K U éi vigilante, op een stel hou- ten sleden gezet. Zij was erg donker van binnen en gewoonlijk met groen trijp bekleed. Een trage slee persknol trok het kruk kende gevalletje voort over de hobbelige keien. Ter linkerzijde liep de sleeper, die vooral bij de bruggen danig in actie kwam! Onder andere had hij steeds een vuilen, vet ten lap bij zich, aan een' touw geknoopt, om van tijd tot tijd de „glij- ijzers" der slede te smeren! Dc diligence, dio den dienst op Utrecht onderhield, vertrok van den Dam. SC, „V**» ^taiSIlÈri-i j Bij den Bladsschouwburg op het Leidscheplein te Amsterdam in de eerste helft der vorige eeuw. Op den voorgrond een brommertje en een toeslede. Het vrachtgoed werd voor het grootste deel eveneens per slede vervoerd. Do grootste plaats in het toenmalige verkeer van Amsterdam werd echter ingenomen door de parti culiere vervoermiddelen: de hooge of staatsiekoets, de vigilante, in den volksmond „brommertje" genoemd, naar den uit vinder ervan, den Utrech tenaar Brom, en de toe slede. De staatsiekoets was het toonbeeld van voornaam heid. De koetsier zag van zijn hoogen bok op zijn paarden neder als van een toren. Een lakei stond achterop, zich vasthou dend aan een paar rie men of kwasten. De koets was rijk gedrapeerd, de portieren voorzien van wapenteekens of initialen. De toeslede daarentegen was het toonbeeld van uiterste nederigheid. In het midden der vo rige -eeuw was zij voor namelijk het vervoermid del voor dames op leef tijd, die bij familie of kennissen een avondje gin gen passeeren, of voor kin deren, die op feestjes wa ren genoodigd. Men zou de toeslede een „taxi zonder wielen" kunnen noemen. De romp had den vorm van een Van snelheid was bij deze typische vervoermid delen amper sprake en toch wekten de nieuwe modellen in die dagen evenveel bewondering op als thans een glanzende, gestroomlijnde autobus of hypersnelle trein Ook toen was men er steeds op uit verbeteringen aan te brengen, maar men was daarbij meer bedacht op comfort dan snelheid, liet begrip snelheid en alle gevaren en problemen daaraan verbonden bracht eerst de auto met zich mede, die samen met de toepassing der electriciteit, en 't verschijnen der fiet sen, het stadsbeeld in en kele jaren tijds grondig en fantastisch zou veranderen. Verkeersagenten waren nog niet uitgevonden. Men kon, al winkelende, nog ruim ademen! Een staatsiekoets, eens het toonbeeld van voornaamheid. De toesleden kenden ook een luxe-uitvoering, staatsiesle den genoemd. De prijs, dien men voor een ritje in zoo'n „Rolls-Royce" moest betalen, was natuurlijk in verhou ding! Op den voorgrond een vrachtslede.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 3