9latié
HALF EL
F i BLOOKERTUD
Geneesmiddelen en Geneeswijzen
Annonces betreffende
31
Pauze in de studio. Het werk wordt even onderbrokenin de groote eantine, die
aan iedere studio verbonden is, hunnen de fümmiisten een haastige lunch gebruiken.
Een filmster van
zeventien jaar
Het sprookjesachtige avon
tuur van het kleine Fransche
wonderkind, dat door Holly
wood eerst tot 'n jong Ame-
rikaansch meisje en daarna
tot een ster werd opgevoed.
In gezelschap van den publiciteit® -
c.hef, die mij naar Mae West heeft ver
gezeld, keer ik naar de Paramount-
studio terug. Terwijl wij een deur pas-
seeren krijgt hij plotseling een idee en
staat stil.
„Zooeven hebt u onze oudste en ijdel-
ste ster gezien. Wilt u nu eens kennis
maken met de jongste en lieftalligstet
Zij is een landgenoote van u, een
Frantjaise. Weinigen kennen haar echter
slechts in uw land. Wij hebben haar zelf
opgevoed en zij spreekt, denkt en speelt
thans als een geboren Amerikaansche.
Zij heet Olympe Bradna!"
Olympe Bradna? Die naam is mij
bekend. Ik herinner mij iets van een
klein meisje, dat in Parijsche kinderthea
ters als danseresje optrad.
„Wat wilt u van haar maken?'' vraag
ik. „Een tweede Shirley Temple?"
Mijn metgezel begint te lachen.
„Wacht maar eens even, mijn waarde...."
Hij klopt op de deur en kondigt luid
onze komst aan. Achter in het. vertrek
verheft zich een lang, jong meisje met
bruine haren en een zacht, ietwat ern
stig gezicht. Zij spreekt vlug Engelscli,
zooals alle Californischen. Na de be
groeting laat mijn metgezel mij met haar
alleen.
„Ja, ik ben Olympe Bradna," zegt zij
in het Fransch. „Slechts weinigen in
Europa zullen echter mijn buitengewone
geschiedenis kennen. Als u haar hooren
wilt, hier is zij
Mijn eerste kennismaking met het
tooneel dateert reeds uit de dagen, toen
ik nauwelijks achttien maanden oud was.
Mijn ouders waren hondendresseurs en
traden met hun dieren in het variété op.
Na den oorlog presenteerden zij het
publiek nog als extra-nummer een
vaderlandslievende schets, waarin ik
optrad als vaandeldraagster. Ik kon
nog nauwelijks loopen, maar het schijnt
dat ik het er uitstekend afgebracht heb,
want ik was in „Olvmpia" geregeld de
triomf van den avond."
„Wanneer was dat?"' onderbrak ik
haar met een glimlach.
„In 1922. Een paar jaar later leerde ik
dansen en op tiehjarigen leeftijd trad
ik geregeld in Parijs op met mijn solo-
dansen in een kinderballet. Bij een van
die gelegenheden werd ik opgemerkt
door een Amerikaansehen impresario en
deze stelde mijn ouders voor mij te
laten optreden in het Fransche Casino in
New York. Mijn ouders stemden toe en
kort daarop vertrok ik naar Amerika. Ik
was toen twaalf jaar en nadien ben ik
niet meer in Frankrijk teruggeweest.
Twee jaar heb ik gedanst in New York.
En daarna besloot de Paramount mij een
contract aan te bieden.
Ik heb erin toegestemd," vervolgt
Olympe. „Drie jaar heeft de Paramount
aan mijn opvoeding en vorming be
steed. Nu ben ik een Amerikaansche ge
worden. Zes maanden geleden ben ik
voor de eerste maal opgetreden. Mijn
eerste film heette „Ames a la Mer".
Het is een succes geworden. Ik ben pas
zeventien jaar, maar ik speel toch reeds
vrouwenrollen. Het schijnt; dat de Para
mount veel van mij verwacht. Iedereen
hier vertroetelt mij en verzorgt en be
waakt me. Ik ben het aangenomen kind
van de studio. Ik heb echter nog niet
het recht 's avonds uit te gaan."
Zij lacht, haar helder gezicht ont
gloeit
„TT weet zeker wel, dat ik nog naar
school ga. Een wét verplicht hier de
artisten de school te bezoeken tot hun
achttiende jaar en minstens drie uur
per dag. Men heeft er een lokaal in de
studio voor ingericht en leeraren en
leeraressen van de universiteit geven
ons les in letterkunde en geschiedenis.
Wij zijn met ons drieën leerlingen, twee
jonge balletmeisjes en ik. Als wij soms I
den heelen dag moeten draaien, komt de i
leerares ons tusschen twee scènes door
onze lessen overhooren. Er zijn zelfs oude
acteurs, die hiervan profiteeren lui,
die in hun jeugd geen tjjd hebben gehad,
om te studeeren."
De kleine Olympe Bradna lijkt mij
gelukkig, tevreden.
„En Frankrijk, Olympe?" informeer
ik.
„Dat schijnt mij ver en teeder als een
droom. Hoe is het nu in Parijs? Wie
weet, of ik het ooit nog eens weer za.1
zien. Zouden de menschen daarginds mij
nog kennen en mij genegen zijn Soms
komt het mij voor, dat ik gedeserteerd
ben.
Er klinkt een melancholieke toon in
haar stem en een half uur lang heb ik
het kleine geëmigreerde meisje van haar
vaderland verteld.
(Copyright by Agttnce Littéraire international
Paris. .Nadruk - ook gedeeltelijk - verboden)
VOLGENDE WEEK:
De carrière van Deanna Dur-
bin Shirley Temple, de best
betaalde filmster van Amerika.
De nieuwe
Blooker Kunst-Kalender
zoolang de voorraad strekt.
Zichtbare reel ame komt er niet op voor!
Deze schitterende Kunst-Kalender, formaat 46x31
cM., bestaat uit 6 platen naar schilderijen van
Frans Langeveld Montelbaanstoren
Willy Sluiter Schelpenkar
Bernhard de Hoog, Binnenhuis, „Moedervreugde"
Frans Oerder Stilleven „Anjers"
Willy Sluiter Venetië
J. Scherrewitz Landschap met koeien
Kalenderblok met dekblaadje, 6 kalender
blaadjes en 5 blaadjes met nieuwe re
cepten van Mevrouw Lotgering-Hillebrand.
Uw winkelier verstrekt U dezen prachtigen Kunst-
Kalender gratis bij aankoop van een kilo Blooker's
Cacao, verkrijgbaar in bussen a 1 en V2 kilo en
in bussen of cartons a 'A en '/to kilo. Bij aankoop
van kleinere verpakkingen dan 1 kilo, zal Uw
winkelier den kalender voor U reserveeren, zoodat
U den aankoop over eenige maanden kunt ver-
deelen; het eenvoudigste is natuurlijk EEN kilo
ineens te koopen, dan kunt U hem direct mee
nemen, want Uw winkelier overhandigt den ka
lender eerst dan, wanneer in totaal een kilo
oiooKer s v_acao is afgenomen.
Blooker is nog steeds een bolwerk voor zuiverheid
en kwaliteit.
worden in dit blad slechts opgenomen, indien
zij vooraf voorzien zijn van het stempel „Geen
bezwaar" tegen de plaatsing, afgegeven door
de Commissie van Controle op de Aanprijzing
van Geneesmiddelen en Geneeswijzen, waar
van het Secretariaat is gevestigd: Segbroek-
laan 33, 's-Gravenhage.