ONTSLUIERT DE WERELD VAM DEM DROOM EEN VAN VERLEGENHEID HUILEND MEISJE DEBUTEERDE IN EEN FILM, GEMAAKT DOOR 'N MAATSCHAP PIJ, DIE BIJNA FAILLIET WAS.... PER FILM 150.000 DOLLAR AAN HAAR JONGE STER: DE ANN A DU IIB IN NU BETAALT HETZELFDE CONCERN Den volgenden morgen ontving de REPORTAGE VAM PALJE BRIMGLJIER Hollywood lelt enkele filmsterren, wier namen bekend werden over de gebeele wereld, doch de dragers van die beroemde namen zijn de kinderschoenen niel of nauwelijks onlwassen I De ouders van het kind maakten zich zenuwachtig en verlieten geen oogenblik de studio. Het meisje zelf huilde van vrees en verlegen heid. Maar in weerwil van al die moeilijkheden bleef Koster draaien en nog eens draaien. De film kwam gereed en de première werd een éclatant succes. iUniversal een leeningaanbod van een millioen dollar, dat de maat schappij op het uiterste nippertje van een faillissement redde. Koster en zijn baby-zangeres waren in één dag beroemd geworden. Het meisje heette Deanna Dur- bin. Vandaag zijn de ouders van Deanna niet het minst meer onge rust en Deanna zelf heeft haar verlegenheid overwonnen. Thans is zij zestien jaar en verdient honderdvijftigduizend dollar aan elke film, waarin zij optreedt. Aan de film komen de meest onwaarschijnlijke carrières voor," zegt Mariene Dietrich. „Zoo heeft Deanna Durbin haar opkomst te dan ken aan het feit, dat een filmmaatschappij bijna failliet ging!" En dan verneem ik het verhaal van de kleine filmster, die in korten tijd de wereld veroverde en wier film: „Honderd man nen en een meisje" alle bioscoopbezoekers in ex tase bracht. Er is in Hollywood een filmmaatschappij geves tigd, die zich de laatste jaren slechts met moeite wist te handhaven. Het is de Universal. Twee jaar ge leden stond zij voor haar faillissement. Sterren kon zij niet meer betalen en de middelmatige films, waar toe zij noodgedwongen moest afdalen, brachten niet voldoende geld op, om de productie te kunnen blij ven bekostigen. Bij tiental len dankte zij haar acteurs en technici af. Op zekeren dag, toen de maatschappij aan den rand van den afgrond stond, verscheen er een Duitsche regisseur op het kantoor van de maatschappij. Hij heette Koster en bood zijn diensten aan tegen een salaris van tweehonderdvijftig dollar per week het salaris van een vierden assistent. Hij werd aan genomen, wist aan een scenario te komen en legde dit aan Rogers voor, den directeur van de Universal. „Goed, maakt u die film maar," stemde Rogers toe. „We hebben echter geen geld voor nieuwe requisieten, dus u zult het met de oude décors moe ten doen. Sterren kunnen wij evenmin betalen." Koster aarzelde niet die schijnbaar hopelooze taak op zich te nemen. Voor de hoofdrol had hij een zangeres noodig en dagenlang zwierf hij rond in de conservatoria en woonde wedstrijden bij van dilet tanten. Een week later bracht hij een meisje van veertien jaar in de studio mee. Zij zong als een opera diva. Een scène wit de succesjilm Honderd mannen en een meisje", waarin men van linies naar rechts ziet Mischa Auer, Adolphe Menjou en Deanna Durbin. De geheimzinnige meneer Breen Ik heb een onderhoud met een zekeren meneer Breen. Niemand in Europa of zelfs in Amerika kent lijn naam. En toch is hij verreweg de machtigste man van Hollywood. Hij is de eenige censor van de film en tegen zijn verbod bestaat geen beroep. Meneer Breen is een man van vijftig jaar, corpulent en sanguinisch. Hij kijkt mij langen tijd stil aan, alsof hij overweegt, of ik wel waardig ben in zijn geheimen te worden inge wijd. „Ja, Hollywood kent een censuur," begint hij plotseling. „Geen officieele censuur, maar een particuliere, door de maatschap pijen zelf ingesteld. En de eenige censor van de heele productie ben ik. De graadmeter voor de censuur is voor mij de openbare meening van de wereld. Die meening uit zich op twee wijzenofwel door middel van brieven, die mij bij f= EEM duizenden per dag bereiken en waarin het een of ander in een film wordt af gekeurd, ofwel dooi de boycot van be paalde films. Geen absolute boycot al weer, maar een boycot van bepaalde zijden en voor ons te bespeuren aan de meer of minder slechte ont vangsten van een film. Ons devies is, dat alles moet kunnen worden ge zien door allen. En daarvoor moeten zelfs groote financieele belangen wijken. Indien ik het ge- wenscht acht, kan ik een film, die twee millioen dollar heeft gekost, zonder meer verbieden. Het is al eens gebeurd. Ik hoef mijn beslissing niet te wet tigen ik ben employé van de gezamenlijke maat schappijen en sta toch boven hen. Mijn recht van veto is absoluut. Deze discipline, waaraan de maat schappijen zich vrijwillig onderwerpen, is tegelijk de kracht en de trots van de Amerikaansclie film. Twee uur lang spreekt meneer Breen mij van zijn taak en de uitvoering, die hij eraan geeft. Het is geen ideëele drijfveer, die de filmmaatschappijen heeft aangezet deze censuur in te stellen en er zich naar te voegen. Het is een koud financieel belang. De ervaring heeft hun ten koste van millioenen geleerd, dat de berekende winst van een film in een beduidend verlies wordt omgezet, zoodra deze de grenzen over schrijdt van wat algemeen welvoeglijk wordt geacht. Vandaar dat het eenige schrikbeeld van Hollywood de openbare meening is. Meneer Breen staaft zijn betoog met voorbeelden. Deanna Durbin, de thans zestienjarige film- actrice, die in korten tijd de harten der bios coopbezoekers veroverde. ff

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 30