HET EANGE- AFSTANDSRECORD VERBETERD! De drie vliegtuigen gereed voor den start. op hel vliegveld te Ismailia. I erwijl de mecaniciens de toestellen aan een laatste inspectie onderwerpen, bestudeeren de vliegers op den voorgrond de kaart. structie is weinig bekend. Vanzelfsprekend heeft de mogelijkheid van vliegen over langen afstand zonder tussehenlanding groote militaire waarde, zoowel voor bommenwerpers, die hun vernietigenden last vér het vijan delijke land kunnen binnendragen, als voor verkenners. Het is dan ook niet te verwonderen dat deze vlucht door de militaire Engelsche lucht vaart. werd ondernomen. Overigens is het niet geheel juist deze vlucht met het Russische record te vergelijken. De gebieden waarover de vlucht zich uitstrekte zijn immers geheel verschillend, daar de route der Russen over het meteorologisch moeilijke traject der noordpool voerde, terwijl deze vlucht der Engelschen over een veel makkelijker landstreek ging, waar de weersomstandigheden juist in dezen tijd van het jaar algemeen het gunstigste zijn. Sergeant H. B. Gray, de radio-telegrafist, die tijdeus de vlucnt het contact met de buitenwereld onderhield en de weerberichten opving. Deze foto geeft levens een goeden kijk op de technische uitrusting der WeUesley-vliegtuigen. Twee Engelsche toestellen vliegen 1Ï460 hm. zonder tussehenlanding Reeds langen tijd waren eenige vliegers van de Engelsche mili taireluchtvaart, dezgn. Royal Air Force", in Egypte in training met speciaal gebouwde Wellesley-vliegtuigen om te trachten het internationale lange-afstandsrecord, dat sedert Juli 1937 in han den was van de Russische vliegers Gromow, Danilin en Jumaschew, te veroveren. In deze poging is men geslaagd. Nadat den 5en November te Ismailia in Egypte was gestart, landden twee der vliegtuigen behouden te Port Darwin om, na het bijladen van benzine, naar het einddoel door te vliegen. Met deze vlucht Ismailia-Port Darwin is een afstand van 11460 km. in non-stop afgelegd, waarmede het Russische record, dat op 10200 km. stond, belang rijk werd geslagen. Over dit speciale vlieg tuig van Engelsche con- De twee Engelsche vlieger- officieren, die de vlucht leid den. Links eskadron-com mandant Kellett, die het bevel voerde, en rechts vleugel- commandant O. ilCayford, die de vlucht organiseerde. Boven de wolken. De drie WeUesley-machines van de Brilsche lucht strijdkrachten. die'voor een non-stop-vlucht Egypte-Australië startten. Twee dezer toestellen bereikten zonder tussehenlanding Port Darwin, het derde moest te Koepang op Timor landen, doch zette, na benzine te hebben geladen, de vlucht voort.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 16