HET EANGE-
AFSTANDSRECORD
VERBETERD!
De drie vliegtuigen gereed voor den start. op hel vliegveld te Ismailia. I erwijl
de mecaniciens de toestellen aan een laatste inspectie onderwerpen, bestudeeren
de vliegers op den voorgrond de kaart.
structie is weinig bekend. Vanzelfsprekend heeft de mogelijkheid van
vliegen over langen afstand zonder tussehenlanding groote militaire waarde,
zoowel voor bommenwerpers, die hun vernietigenden last vér het vijan
delijke land kunnen binnendragen, als voor verkenners. Het is dan ook
niet te verwonderen dat deze vlucht door de militaire Engelsche lucht
vaart. werd ondernomen. Overigens is het niet geheel juist deze vlucht met
het Russische record te vergelijken. De gebieden waarover de vlucht zich
uitstrekte zijn immers geheel verschillend, daar de route der Russen over
het meteorologisch moeilijke traject der noordpool voerde, terwijl deze
vlucht der Engelschen over een veel makkelijker landstreek ging, waar
de weersomstandigheden juist in dezen tijd van het jaar algemeen
het gunstigste zijn.
Sergeant H. B. Gray, de radio-telegrafist, die tijdeus de vlucnt het contact
met de buitenwereld onderhield en de weerberichten opving. Deze foto geeft
levens een goeden kijk op de technische uitrusting der WeUesley-vliegtuigen.
Twee Engelsche toestellen vliegen
1Ï460 hm. zonder tussehenlanding
Reeds langen tijd waren eenige vliegers van de Engelsche mili
taireluchtvaart, dezgn. Royal Air Force", in Egypte in training
met speciaal gebouwde Wellesley-vliegtuigen om te trachten
het internationale lange-afstandsrecord, dat sedert Juli 1937 in han
den was van de Russische vliegers Gromow, Danilin en Jumaschew,
te veroveren.
In deze poging is men geslaagd. Nadat den 5en November te
Ismailia in Egypte was gestart, landden twee der vliegtuigen behouden
te Port Darwin om, na het bijladen van benzine, naar het einddoel
door te vliegen. Met deze vlucht Ismailia-Port Darwin is een afstand
van 11460 km. in non-stop
afgelegd, waarmede het
Russische record, dat op
10200 km. stond, belang
rijk werd geslagen.
Over dit speciale vlieg
tuig van Engelsche con-
De twee Engelsche vlieger-
officieren, die de vlucht leid
den. Links eskadron-com
mandant Kellett, die het
bevel voerde, en rechts vleugel-
commandant O. ilCayford,
die de vlucht organiseerde.
Boven de wolken. De drie WeUesley-machines van de Brilsche lucht
strijdkrachten. die'voor een non-stop-vlucht Egypte-Australië startten.
Twee dezer toestellen bereikten zonder tussehenlanding Port Darwin,
het derde moest te Koepang op Timor landen, doch zette, na benzine
te hebben geladen, de vlucht voort.