ONTSLUIERT DE WERELD VAN DEN DROOM HEDENAVOND: GROOTE GALA VOORSTELLING IN 'T CHINEESCHE THEATER TE HOLLYWOOD ALLE STERREN ZIJN AANWEZIG DE VLOERSTEENEN VOOR HET THEATER BEWAREN DEN ROEM DER LEVENDE EN OVERLEDEN STERREN REPORTAGE VAN PAUL BRINGUIER ==(SLOT) I In gezelschap van Mariene Dietrich bezoekt Paul Bringuier een gala-première in het Chi- neesche theater, waar de sterren van Hollywood zich aan hun bewonderaars vertoonen. Als een pay ode ziet het Chineesehe theater er uit, de bioscoop waar de première der voornaamste films gaat. De vuurproef Het is een vuurproef, die de ster ren ondergaan. Vanavond spreekt Mariene en ik zullen een avondvoorstelling bij wonen in het Chineesehe theater. Dit is een verplicht bezoek, waarbij alle sterreu aan wezig moeten zijn. Tegen vier uur verlaat zij mij om zich op het feest voor te bereiden. „Ik heb geen minuut meer te verliezen," zegt zij bij het afscheid. „Tot straks, kom vooral niet te laat." Het Chineesehe theater bevindt zich op den Holly wood Boulevard. Het is een groote bioscoop, die uiterlijk eenigszins op een Chineesehe pagode gelijkt. Men betreedt het via een voorplein met groote pla vuizen. Sinds vijftien jaren vindt hier eenige keeren per jaar de plechtigheid plaats van de „vereeuwi ging" der sterren. In het Chineesehe thea ter wordt vier of vijf maal per jaar de première ge draaid van de voornaamste films. Eenige uren te voren maakt men een der pla vuizen van 't voorplein los, vult het gat met cement en verzoekt 'n aankomen de ster, die men deze eer waardig heeft gekeurd, in het kleffe cement haar of zijn voet- en handafdruk ken te plaatsen. Hierna legt men een plank over de cementlaag en als deze den volgenden morgen hard is geworden is de ster ver eeuwigd. Ik ken niets ontroerendere en tegelijk wreeders dan deze verstoffelijking van den roem. De een naast den ander dragen de vloerstee- nen dezelfde teekens. Twee kleine gaten van de schoen hakken, twee afdruksels van de zolen en twee han den twee geraamten van handen en een lomp geteekende naam. „G-reta Garbo 1926, Joan Crawford 1929." De directie van het Chineesehe theater vergist zich nooit in de toe komst van een filmacteur of actri ce. Ik lees geen enkelen naam, die niet beroemd is geworden en die het niet is gebleven wat veel moeilijker is. Harold Lloyd heeft ook een afdruk van zijn bril aange bracht; Charlie Chaplin de groote schoenen van Chariot. V'ervloer- steenen zijn reeds grafsteenen ge worden zonder graf die van Wal lace Reid, Renée Adorée, John Gilbert en Jean Harlow. Rondom het Chineesehe theater brengen werklieden een afzetting aan. Want het galafeest van dezen avond is ook een populair feest. De entree der sterren is een openbare vertooning, die door de gewone bevolking van Hollywood niet gaarne zou worden gemist. Men instal leert zich op het trottoir of op de tribunes, waarvan de plaatsen ongeveer een dollar per stuk kosten. Om half negen ben ik bij Mariene. Zij is on berispelijk gekleed en indrukwekkend schoon, In de vloersteenen voor het Chinee sehe theater plaatsen de sterren hun voet- en handafdrukken. Op onze toto ziet men de handteekeningen van Joan Crawford en Colleen Moore. als Mariene herkend wordt. Voor het Chineesehe theater stralen de honderd machtige schijnwerpers 'n zee van licht en 'n helsche warmte uit. Vier orkesten, opgesteld in de open lucht, houden het volk sinds twee uur in 'n feestelijke stemming. Telkens als er een auto voor 't, theater stopt, waaruit een filmster stapt, gaat er een oorverdoovend geschreeuw op. Sommige vrouwen zijn zoozeer overstuur bij de aan schouwing van hun lievelingsster ren, dat zij hysterische kreten uit- stooten. De politieagenten trachten de afzetting te handhaven, doch kunnen niet verhinderen, dat de afgoden van de menigte worden bestormd om handteekeningen. De operateurs, op een hoogen steiger gezeten, filmen zonder ophouden. Dit gehuil, deze muziek, de ver blindende verschijning van de ster ren, die zee van kunstlicht en die verheerlijkte gezichten maken een onvergetelijken indruk op den toeschouwer. De Amerikaansche radiokoningeu zijn met hun microfoon dicht bij deu ingang geïnstalleerd. Zij kon digen de aankomst van de genoo- digden aan, beschrijven hun uiter lijk en geneeren zich niet voor snedige critiek. maar zij is ook zeer r— EEN zenuwachtig. Het is een vuurproef, waaraan zij zich onderwerpen gaat. Wij stappen in haar groote witte Packard en rijden weg. Naarmate wij 't theater dichter naderen, hooren wij het rumoer van de ïeeds verzamelde menigte luider aanzwel len. Op een halven kilometer afstand is de boule vard bijna geheel versperd door de toeschouwers. Uren geleden zijn de tribunes reeds ingenomen. Het verkeer is stopgezet, alleen de genoodigden mogen nog passeeren met hun wagen. Wij dringen door de menschen heen en onze triomfmarsch is begonnen. Uit de menigte stijgen kreten en toejuichingen op, V L

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 30