ONTSLUIERT DE
WERELD VAN DEN DROOM
HEDENAVOND: GROOTE GALA
VOORSTELLING IN 'T CHINEESCHE
THEATER TE HOLLYWOOD
ALLE STERREN ZIJN
AANWEZIG
DE VLOERSTEENEN VOOR HET
THEATER BEWAREN DEN ROEM
DER LEVENDE EN OVERLEDEN
STERREN
REPORTAGE
VAN PAUL
BRINGUIER
==(SLOT)
I
In gezelschap van Mariene Dietrich bezoekt
Paul Bringuier een gala-première in het Chi-
neesche theater, waar de sterren van Hollywood
zich aan hun bewonderaars vertoonen.
Als een pay ode ziet het
Chineesehe theater er uit, de
bioscoop waar de première
der voornaamste films gaat.
De vuurproef
Het is een vuurproef, die de ster
ren ondergaan. Vanavond spreekt
Mariene en ik zullen een avondvoorstelling bij
wonen in het Chineesehe theater. Dit is een
verplicht bezoek, waarbij alle sterreu aan
wezig moeten zijn. Tegen vier uur verlaat zij mij
om zich op het feest voor te bereiden.
„Ik heb geen minuut meer te verliezen," zegt zij
bij het afscheid. „Tot straks, kom vooral niet te
laat."
Het Chineesehe theater
bevindt zich op den Holly
wood Boulevard. Het is
een groote bioscoop, die
uiterlijk eenigszins op een
Chineesehe pagode gelijkt.
Men betreedt het via een
voorplein met groote pla
vuizen. Sinds vijftien jaren
vindt hier eenige keeren
per jaar de plechtigheid
plaats van de „vereeuwi
ging" der sterren.
In het Chineesehe thea
ter wordt vier of vijf maal
per jaar de première ge
draaid van de voornaamste
films. Eenige uren te voren
maakt men een der pla
vuizen van 't voorplein los,
vult het gat met cement
en verzoekt 'n aankomen
de ster, die men deze eer
waardig heeft gekeurd, in
het kleffe cement haar of
zijn voet- en handafdruk
ken te plaatsen. Hierna
legt men een plank over
de cementlaag en als deze
den volgenden morgen hard
is geworden is de ster ver
eeuwigd.
Ik ken niets ontroerendere
en tegelijk wreeders dan
deze verstoffelijking van
den roem. De een naast den
ander dragen de vloerstee-
nen dezelfde teekens. Twee
kleine gaten van de schoen
hakken, twee afdruksels
van de zolen en twee han
den twee geraamten van
handen en een lomp
geteekende naam. „G-reta
Garbo 1926, Joan Crawford 1929."
De directie van het Chineesehe
theater vergist zich nooit in de toe
komst van een filmacteur of actri
ce. Ik lees geen enkelen naam,
die niet beroemd is geworden en die
het niet is gebleven wat veel
moeilijker is. Harold Lloyd heeft
ook een afdruk van zijn bril aange
bracht; Charlie Chaplin de groote
schoenen van Chariot. V'ervloer-
steenen zijn reeds grafsteenen ge
worden zonder graf die van Wal
lace Reid, Renée Adorée, John
Gilbert en Jean Harlow.
Rondom het Chineesehe theater
brengen werklieden een afzetting
aan. Want het galafeest van dezen
avond is ook een populair
feest. De entree der sterren
is een openbare vertooning,
die door de gewone bevolking van Hollywood
niet gaarne zou worden gemist. Men instal
leert zich op het trottoir of op de tribunes,
waarvan de plaatsen ongeveer een dollar
per stuk kosten.
Om half negen ben ik bij Mariene. Zij is on
berispelijk gekleed en indrukwekkend schoon,
In de vloersteenen voor het Chinee
sehe theater plaatsen de sterren hun
voet- en handafdrukken. Op onze
toto ziet men de handteekeningen
van Joan Crawford en Colleen Moore.
als Mariene herkend wordt. Voor
het Chineesehe theater stralen de
honderd machtige schijnwerpers 'n
zee van licht en 'n helsche warmte
uit. Vier orkesten, opgesteld in de
open lucht, houden het volk sinds
twee uur in 'n feestelijke stemming.
Telkens als er een auto voor 't,
theater stopt, waaruit een filmster
stapt, gaat er een oorverdoovend
geschreeuw op. Sommige vrouwen
zijn zoozeer overstuur bij de aan
schouwing van hun lievelingsster
ren, dat zij hysterische kreten uit-
stooten. De politieagenten trachten
de afzetting te handhaven, doch
kunnen niet verhinderen, dat de
afgoden van de menigte worden
bestormd om handteekeningen. De
operateurs, op een hoogen steiger
gezeten, filmen zonder ophouden.
Dit gehuil, deze muziek, de ver
blindende verschijning van de ster
ren, die zee van kunstlicht en die
verheerlijkte gezichten maken een
onvergetelijken indruk op den
toeschouwer.
De Amerikaansche radiokoningeu
zijn met hun microfoon dicht bij
deu ingang geïnstalleerd. Zij kon
digen de aankomst van de genoo-
digden aan, beschrijven hun uiter
lijk en geneeren zich niet voor
snedige critiek.
maar zij is ook zeer r— EEN
zenuwachtig. Het
is een vuurproef,
waaraan zij zich
onderwerpen gaat.
Wij stappen in
haar groote witte
Packard en rijden
weg. Naarmate wij
't theater dichter naderen, hooren wij het rumoer
van de ïeeds verzamelde menigte luider aanzwel
len. Op een halven kilometer afstand is de boule
vard bijna geheel versperd door de toeschouwers.
Uren geleden zijn de tribunes reeds ingenomen. Het
verkeer is stopgezet, alleen de genoodigden mogen
nog passeeren met hun wagen. Wij dringen door de
menschen heen en onze triomfmarsch is begonnen.
Uit de menigte stijgen kreten en toejuichingen op,
V
L