Lodewijk XVI m Hollywood geboren
fonder eenige make-up lijkt Alma Kruger op de
keizerin Maria, Theresia. Het gezicht, dat tegen dat
van Alma Kruger rust, is een detail genomen uit
een gobelin in het paleis van Versailles.
En dit is Norma Shearer ah Marie Antoinette. Het
linkergedeelte van het gezicht is genomen uit een
schilderijdat in het bezit was van den voormaligen
ambassadeur van Oostenrijk-Hongarije in Frankrijk.
Robert Morely als kaning Lodewijk XVI. Na 'n jaar
lang zoeken vond men dezen jongen Enqelschen acteur
die een opmerkelijke gelijkenis vertoonde met de of jiei-
eele portretten, welke van koning LodewijkX VI bestaan.
De eene helft van 't gezicht rechtsis John Barrynwre als koning Lodewijk XV.
De andere helft is 'n detail uit f> schilderij van Vanloo, waarvoor Lodewijk X I
poseerde.
Gladys George speelt madame Du Darry, de trouw die achter den troon van den
Fransehen koning zoo'n geweldigen invloed uitoefende. Ook de overeenkomst tus-
schen deze twee gezichten is werkelijk zeer opvallend.
Inderdaad, deze Lodewijk XVI en deze Marie
Antoinette zijn in Hollywood geboren, honderd
vijftig jaar nadat zij in Frankrijk leefden,
regeerden en stierven.
Vroeger nam men het niet zoo nauw en moest een
historische film wel eens met heel wat korreltjes zout
genomen worden, wat betreft de juistheid van aan
kleeding en uitbeelding. Tegenwoordig, nu de make
up bijna fantastische vorderingen gemaakt heeft en
voor geen moeilijkheden meer terugdeinst, eopieert
men met een bijna angstvallige nauwkeurigheid met
alleen gebouwen en interieurs, maar ook personen.
Bijgaande opnamen geven daarvan een goed beeld.
Ze zijn genomen uit de M.G.M.-film Marie Antoinette,
welke juist dezer dagen gereed kwam en die vermoe
delijk omstreeks Kerstmis in ons land zal uitkomen.
De personen, die er in optreden werden zoo-zorg
vuldig bewerkt, dat zij als 't ware levende copieën
werden van al de belangrijke figuren, welke vroeger
aan het hof van Lodewijk XVI vertoefden. Ten
bewijze daarvan werden de gezichten van de voor
naamste spelers gehalveerd en gesteld naast die,
welke op authentieke afbeeldingen, zooals schil
derijen, teekeningen en gobelins voorkwamen.
Commentaar is hierbij overbodig. De voorstellin
gen spreken voor zichzelf; de eene helft is het
beeld van een schilderij of iets dergelijks, de andere
helft het gezicht van den acteur of actrice, die
de rol creëert. Mocht men er tevens nog in ge
slaagd zijn, ook het verhaal zelf zoo angstvallig
juist te doen zijn (iets dat bij historische gege
vens uiterst moeilijk is, vanwege de vele le
zingen en de talrijke onbetrouwbare geschied
schrijvers welke er zijn) dan is deze film on
getwijfeld een document van buitengewoon groote
waarde.