Lodewijk XVI m Hollywood geboren fonder eenige make-up lijkt Alma Kruger op de keizerin Maria, Theresia. Het gezicht, dat tegen dat van Alma Kruger rust, is een detail genomen uit een gobelin in het paleis van Versailles. En dit is Norma Shearer ah Marie Antoinette. Het linkergedeelte van het gezicht is genomen uit een schilderijdat in het bezit was van den voormaligen ambassadeur van Oostenrijk-Hongarije in Frankrijk. Robert Morely als kaning Lodewijk XVI. Na 'n jaar lang zoeken vond men dezen jongen Enqelschen acteur die een opmerkelijke gelijkenis vertoonde met de of jiei- eele portretten, welke van koning LodewijkX VI bestaan. De eene helft van 't gezicht rechtsis John Barrynwre als koning Lodewijk XV. De andere helft is 'n detail uit f> schilderij van Vanloo, waarvoor Lodewijk X I poseerde. Gladys George speelt madame Du Darry, de trouw die achter den troon van den Fransehen koning zoo'n geweldigen invloed uitoefende. Ook de overeenkomst tus- schen deze twee gezichten is werkelijk zeer opvallend. Inderdaad, deze Lodewijk XVI en deze Marie Antoinette zijn in Hollywood geboren, honderd vijftig jaar nadat zij in Frankrijk leefden, regeerden en stierven. Vroeger nam men het niet zoo nauw en moest een historische film wel eens met heel wat korreltjes zout genomen worden, wat betreft de juistheid van aan kleeding en uitbeelding. Tegenwoordig, nu de make up bijna fantastische vorderingen gemaakt heeft en voor geen moeilijkheden meer terugdeinst, eopieert men met een bijna angstvallige nauwkeurigheid met alleen gebouwen en interieurs, maar ook personen. Bijgaande opnamen geven daarvan een goed beeld. Ze zijn genomen uit de M.G.M.-film Marie Antoinette, welke juist dezer dagen gereed kwam en die vermoe delijk omstreeks Kerstmis in ons land zal uitkomen. De personen, die er in optreden werden zoo-zorg vuldig bewerkt, dat zij als 't ware levende copieën werden van al de belangrijke figuren, welke vroeger aan het hof van Lodewijk XVI vertoefden. Ten bewijze daarvan werden de gezichten van de voor naamste spelers gehalveerd en gesteld naast die, welke op authentieke afbeeldingen, zooals schil derijen, teekeningen en gobelins voorkwamen. Commentaar is hierbij overbodig. De voorstellin gen spreken voor zichzelf; de eene helft is het beeld van een schilderij of iets dergelijks, de andere helft het gezicht van den acteur of actrice, die de rol creëert. Mocht men er tevens nog in ge slaagd zijn, ook het verhaal zelf zoo angstvallig juist te doen zijn (iets dat bij historische gege vens uiterst moeilijk is, vanwege de vele le zingen en de talrijke onbetrouwbare geschied schrijvers welke er zijn) dan is deze film on getwijfeld een document van buitengewoon groote waarde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 9