Bij dm bruggenbouw in Ooes worden geen halve maatregelen getrojfen, maar er komt dan ook een oplossing, die voor de eeuwigheid bestemd lijkt. En dit is de Neuzensclie brug over hel Kanaal, die slechts éénrichting-verkeer veroorlooft en dus nog een verkeers-obstakel vormt zelfs als ze gesloten is. En evenredig met de nieuwe Néuzensche stadswijken groeit het aantal wachters, telkens wanneer de Kanaalbrug er geopend moet worden. andere wegverkeer nog ernstig gedupeerd worden. Jawel, een maand of vier zal het oude leed nog wat extra verzwaard worden, nu tijdens de werkzaam heden zoolang de oude scheepjesbrug van Vlissiugen geleend is om voor het Middelburgsche station den dienst waar te nemen. Maar dat kan alleen de inge nomenheid met de verwachte verbetering verhoogen. In Goes wordt al niet minder energiek het pro bleem opgelost. En zeker nog radicaler. Daar is een heele nieuwe haven aangelegd om de oude practisch huiten gebruik te kunnen stellen en zoo een vaste steenen brug te kunnen leggen in plaats van het oude houten bouwsel: daar is van wachten in der eeuwigheid geen sprake meer. De Vlissingers permitteeren zich met hun brug over het haventje van Meier een luxe: daar gaat het louter om de verbinding tusschen twee gedeelten van den Boulevard, die tot nog toe geen communicatie hadden dan met een ontmoedigenden omweg door de stad. Maar met die luxe wordt de hadplaats- exploitatie gebaat en de werkloozen, wien in werk verschaffing dit karwei is opgedragen, varen er tegelijkertijd wel bij. Alleen Neuzen daar moet de hand nog aan den ploeg geslagen, al is er in beginsel overeenstem ming tusschen rijk, provincie en gemeente en lijkt de uitvoering van het brugplan niet meer zoo heel lang op zich te hoeven laten wachten. Die uitvoering wordt trouwens urgenter met ieder huis, dat er in de nieuwe wijken wordt gebouwd, met iederen be woner, die daarheen verhuist. En als we dan nog even de grootscheepsche oplos sing meetellen, die 't bmggenvraagstuk te Vlake aan het Kanaal door Zuid-Beveland gekregen heeft, dan kunnen we content zijn met wat er op dit gebied in ons gewest dit jaar wordt gepresteerd. En al stappen dan nog niet harder de Zeeuwsche boeren en fietsen niet als racers de Zeeuwsche boerin netjes, al slenteren de marktgangers hun ouden gang een groote ergernis is in Zeeland de wereld uit. En ergernis is voor een Zeeuwsch gestel toeh minstens zoo fataal als haast! Diep onder den grond komen de beton fundeeringen te liggen voor de steenen Havenbrug in Goes. De brug in den Vlissingschen Boulevard, die door de werkloozen wordt aangelegd, ruimt eindelijk de ergernis op, die het haventje van Meier hier al tien tallen jaren veroorzaakte.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 17