DOUGLAS Uit het Californische nest van INTERIEUR VAN MODERNEN LUCHTREUS LUCHTVAART 1= VARIA =J Onbescheiden kijkje in het interieur van de DC-4 bij het morgenkrieken. Terwijl de luchtreus duizenden nieters boven den aardbol voortsehiet naar z'n doel. verlaten passagiers hun bedden, rerjrisschen zij zich in de collectieve toiletgelegenheden, dames achter en heer en vóór de groote cabine, en kunnen daarna vast aan het ontbijt beginnen. Als de bovenste rij bed den is vrij gekomen worden deze op ver nuftige wijze, zooals men op de foto zien kan. door den steward naar boven dichtge klapt. De benedenbedden worden in zit gelegenheden veranderd, waarbij één bed twee zitplaatsen oplevert, zoodat de. bed- denrijen aan weerszijden boven in de cabine overdag ook werkelijk gemist kun nen worden. Inmiddels gaat de stewardess met luchtige ochtendspijs en drank rond om de reizigers te voorzien, die onder al deze rustige bedrijven door ieder uur ruim 300 kilometer dichter bij hun doel komen. Waarlijk het summum van de moderne ver voerstechniek reizen in een vliegend hotel In het zonnige land van de film, Californië, is Amerika's vliegtuig- industrie geconcen treerd Een fabriek, die de wereld van vleugels voorziet De K. L. M.- Indiëlijn als spiegelbeeld van de ontwikkeling der vliegtuigindustrie Welke perspectieven opent de DC-4 voor 't luchtverkeer Nederland-Oost-Indië Met volledig hotelcomfort en zevenmijlslaarzen over de wereld Ochtendtoilet op 5500 meter hoogte Een hotel metsamengeperste lucht op 'n vliegend tapijt— De tusschenphase naar de stratosfeervliegerij der toekomst! (Van onzen luchtvaartmedewerker) l^Tiet alleen de cineasten trokken naar het zon- rijke lustoord van de nieuwe wereld, Cali fornië. Ook de vliegtuigbouwers zagen hun voordeel in dit gezegende klimaat en naast een wereldindustrie der film in Hollywood verrezen op verschillende plaatsen in deze landstreek aan vankelijk kleine vliegtuigfabrieken, die in een fan tastisch tempo, het tempo dat de geheele lucht vaart eigen is, uitgroeiden tot machtige industrieën, die jaarlijks voor millioenen dollars naar het buiten land exporteeren. In 1920 trok Donald Douglas naar Californië en vestigde zich in 'n schuur, juist groot genoeg om een vliegtuig in te bouwen. Reeds drie jaar later moest hij verhuizen en sloeg hij zijn tenten op aan den thans drukken Wilshire-boulevard. Een loods met enkele kleine gebouwen werd van een film maatschappij overgenomen. In 1929 bleek ook dit „nest" te klein geworden en werden de eerste ge bouwen van de thans bestaande en enorm uitge breide Douglasfabrieken bij Santa Monica opgetrok ken. Van dat moment af bleek de groeidrang niet meer te stuiten. Het succes van het Douglasmateri product een weg ook bui ten Amerika en sindsdien vliegen de snelle, betrouw bare „vogels" van het Cali fornische Douglasnest naar alle windstreken uit! Wings for the world" is Douglas' devies en het gaat er werkelijk aardig naar uitzien, dat hij de wereld van vleugels voor ziet. Het regende orders in Santa Monica. Talrijke bestellingen moeten nog jaarlijks worden afgezegd. En het is begrijpelijk, dat in een dergelijk gespannen productieproces geen dag verloren mag gaan. Donald Douglas had goed gekozen. Het Cali fornische klimaat garandeert iederen dag puik vliegweer. Terwijl de serieproducten snel achtereen van stapel loopen, stijgen dagelijks vele DC-3's van het privé-vliegveld van de fabriek omhoog, om flink aan den tand te worden gevoeld op lange tochten boven zee en woeste bergstreken. Een eigen radiostation zorgt voor een geregeld contact tusschen deze pas uitgevlogen „jonge vogels" en I het groote „moedernest", waar ervaren mannen alles nauwkeurig noteeren over de eigenaardig heden van de nieuwe machines. Want ook bij seriebouw houdt ieder vliegtuig zijn eigen mikken. Het is het niet gemakkelijke werk van den invlieger, die het karakter der vogelfamilie Douglas in groote trekken kent, deze individueeie eigen schappen op te sporen. Vierhonderd ingenieurs en driehonderd andere technische employé's zitten op de kantoren en teekenkamers gereed om te ontwerpen, te berekenen en te wijzigen, terwijl 6500 man met kundige handen klaar staan om eel in de Melbournerace baande het Amerikaansche deze vernuftige hersenproducten vorm te geven. Enorme deuren schuiven open en door één groote gaping van 85 meter breedte rijden drie Douglas DC-3-vliegtuigen naast elkaar naar buiten het plat form op; ze staan voor het eerst onder den blooten hemel, die voortaan hun element zal zijn. Dag in dag uit gaat dat zoo door. Maar naast deze inten sieve productie wordt ook aan nieuwe projecten gewerkt. Vliegtuigbouwers zijn toekomstmensclien en terwijl de wereld behaaglijk geniet en profiteert van het nieuwste snelle en comfortabele product, dat de techniek wist voort te brengen, zijn de in- vliegers reeds met een geheel ander type bezig en verrichten zij controle- en proefvluchten met een waar „vliegend hotel" op duizenden meters hoogte in een hermetisch gesloten cabine. Hoog boven Cali fornië kruist Douglas' nieuwste vogel de DC-4, die een nieuw tijdperk in de geschiedenis der lucht vaart zal inluiden. En terwijl de wereld nog met on geduld wacht om deze nieuwe aanwinst voor haar volière te kunnen aankoopen is Douglas' scheppend genie reeds weer bezig met een nog véél grooter monsterproduct, dat 100 mensehen met dag- en nachtaccommodatie door de substratosfeer in nauwe lijks een etmaal over den Atlantischen Oceaan zal kunnen dragen en. goedkooper dan dit met mailbooten het geval is! "WL/ij willen ons thans echter beperken tot het vlieg- tuig, dat ook voor óns land een belangrijke rol zal gaan spelen, alhoewel het voorloopig nog niet in Nederland zal kunnen worden gesignaleerd. Want. alhoewel thans bekend is geworden, dat de K.L.M. tot aanschaffing van dit laatste Douglasproduct besloten heeft, moet men erJn verband met de leve ringscapaciteit van de fabriek rekening mede hou den, dat de eerste DC-4 niet vóór einde 1939 in ons land zal aankomen. Het is vooral met het oog op de Oost-Indië-lijn van de K.L.M.dat dit vliegtuig verrassend nieuwe perspectieven zal openen. De geschiedenis van zoo'n luchtlijn als van de K.L.M. naar de Oost geeft'n zeer duidelijke en be trouwbare afspiegeling van de ontwikkeling van den

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 36