DOUGLAS
Uit het Californische nest van
INTERIEUR VAN
MODERNEN LUCHTREUS
LUCHTVAART
1= VARIA =J
Onbescheiden kijkje in het interieur van
de DC-4 bij het morgenkrieken. Terwijl
de luchtreus duizenden nieters boven den
aardbol voortsehiet naar z'n doel. verlaten
passagiers hun bedden, rerjrisschen
zij zich in de collectieve toiletgelegenheden,
dames achter en heer en vóór de groote
cabine, en kunnen daarna vast aan het
ontbijt beginnen. Als de bovenste rij bed
den is vrij gekomen worden deze op ver
nuftige wijze, zooals men op de foto zien
kan. door den steward naar boven dichtge
klapt. De benedenbedden worden in zit
gelegenheden veranderd, waarbij één bed
twee zitplaatsen oplevert, zoodat de. bed-
denrijen aan weerszijden boven in de
cabine overdag ook werkelijk gemist kun
nen worden. Inmiddels gaat de stewardess
met luchtige ochtendspijs en drank rond
om de reizigers te voorzien, die onder al
deze rustige bedrijven door ieder uur ruim
300 kilometer dichter bij hun doel komen.
Waarlijk het summum van de moderne ver
voerstechniek reizen in een vliegend hotel
In het zonnige land
van de film, Californië,
is Amerika's vliegtuig-
industrie geconcen
treerd Een fabriek,
die de wereld van vleugels voorziet De K. L. M.-
Indiëlijn als spiegelbeeld van de ontwikkeling der
vliegtuigindustrie Welke perspectieven opent de
DC-4 voor 't luchtverkeer Nederland-Oost-Indië Met
volledig hotelcomfort en zevenmijlslaarzen over de
wereld Ochtendtoilet op 5500 meter hoogte Een
hotel metsamengeperste lucht op 'n vliegend tapijt— De
tusschenphase naar de stratosfeervliegerij der toekomst!
(Van onzen luchtvaartmedewerker)
l^Tiet alleen de cineasten trokken naar het zon-
rijke lustoord van de nieuwe wereld, Cali
fornië. Ook de vliegtuigbouwers zagen hun
voordeel in dit gezegende klimaat en naast een
wereldindustrie der film in Hollywood verrezen
op verschillende plaatsen in deze landstreek aan
vankelijk kleine vliegtuigfabrieken, die in een fan
tastisch tempo, het tempo dat de geheele lucht
vaart eigen is, uitgroeiden tot machtige industrieën,
die jaarlijks voor millioenen dollars naar het buiten
land exporteeren.
In 1920 trok Donald Douglas
naar Californië en vestigde zich
in 'n schuur, juist groot genoeg
om een vliegtuig in te bouwen.
Reeds drie jaar later moest hij
verhuizen en sloeg hij zijn tenten
op aan den thans drukken Wilshire-boulevard. Een
loods met enkele kleine gebouwen werd van een film
maatschappij overgenomen. In 1929 bleek ook dit
„nest" te klein geworden en werden de eerste ge
bouwen van de thans bestaande en enorm uitge
breide Douglasfabrieken bij Santa Monica opgetrok
ken. Van dat moment af bleek de groeidrang niet
meer te stuiten. Het succes van het Douglasmateri
product een weg ook bui
ten Amerika en sindsdien
vliegen de snelle, betrouw
bare „vogels" van het Cali
fornische Douglasnest naar
alle windstreken uit!
Wings for the world"
is Douglas' devies en het
gaat er werkelijk aardig
naar uitzien, dat hij de
wereld van vleugels voor
ziet. Het regende orders
in Santa Monica. Talrijke
bestellingen moeten nog
jaarlijks worden afgezegd. En het is begrijpelijk,
dat in een dergelijk gespannen productieproces
geen dag verloren mag gaan.
Donald Douglas had goed gekozen. Het Cali
fornische klimaat garandeert iederen dag puik
vliegweer.
Terwijl de serieproducten snel achtereen van
stapel loopen, stijgen dagelijks vele DC-3's van het
privé-vliegveld van de fabriek omhoog, om flink aan
den tand te worden gevoeld op lange tochten boven
zee en woeste bergstreken. Een eigen radiostation
zorgt voor een geregeld contact tusschen deze pas
uitgevlogen „jonge vogels" en
I het groote „moedernest", waar
ervaren mannen alles nauwkeurig
noteeren over de eigenaardig
heden van de nieuwe machines.
Want ook bij seriebouw houdt
ieder vliegtuig zijn eigen mikken.
Het is het niet gemakkelijke werk van den
invlieger, die het karakter der vogelfamilie Douglas
in groote trekken kent, deze individueeie eigen
schappen op te sporen. Vierhonderd ingenieurs
en driehonderd andere technische employé's zitten
op de kantoren en teekenkamers gereed om te
ontwerpen, te berekenen en te wijzigen, terwijl
6500 man met kundige handen klaar staan om
eel in de Melbournerace baande het Amerikaansche deze vernuftige hersenproducten vorm te geven.
Enorme deuren schuiven open en door één groote
gaping van 85 meter breedte rijden drie Douglas
DC-3-vliegtuigen naast elkaar naar buiten het plat
form op; ze staan voor het eerst onder den blooten
hemel, die voortaan hun element zal zijn. Dag in
dag uit gaat dat zoo door. Maar naast deze inten
sieve productie wordt ook aan nieuwe projecten
gewerkt. Vliegtuigbouwers zijn toekomstmensclien
en terwijl de wereld behaaglijk geniet en profiteert
van het nieuwste snelle en comfortabele product,
dat de techniek wist voort te brengen, zijn de in-
vliegers reeds met een geheel ander type bezig en
verrichten zij controle- en proefvluchten met een
waar „vliegend hotel" op duizenden meters hoogte
in een hermetisch gesloten cabine. Hoog boven Cali
fornië kruist Douglas' nieuwste vogel de DC-4,
die een nieuw tijdperk in de geschiedenis der lucht
vaart zal inluiden. En terwijl de wereld nog met on
geduld wacht om deze nieuwe aanwinst voor haar
volière te kunnen aankoopen is Douglas' scheppend
genie reeds weer bezig met een nog véél grooter
monsterproduct, dat 100 mensehen met dag- en
nachtaccommodatie door de substratosfeer in nauwe
lijks een etmaal over den Atlantischen Oceaan zal
kunnen dragen en. goedkooper dan dit met
mailbooten het geval is!
"WL/ij willen ons thans echter beperken tot het vlieg-
tuig, dat ook voor óns land een belangrijke rol
zal gaan spelen, alhoewel het voorloopig nog niet in
Nederland zal kunnen worden gesignaleerd. Want.
alhoewel thans bekend is geworden, dat de K.L.M.
tot aanschaffing van dit laatste Douglasproduct
besloten heeft, moet men erJn verband met de leve
ringscapaciteit van de fabriek rekening mede hou
den, dat de eerste DC-4 niet vóór einde 1939 in ons
land zal aankomen. Het is vooral met het oog op
de Oost-Indië-lijn van de K.L.M.dat dit vliegtuig
verrassend nieuwe perspectieven zal openen.
De geschiedenis van zoo'n luchtlijn als van de
K.L.M. naar de Oost geeft'n zeer duidelijke en be
trouwbare afspiegeling van de ontwikkeling van den