CHAMPAGNE
f
om
Deze nieuwste film van Julien Duvivier
.heette oorspronkelijk Daquetboot Te
nacity" naar het gelijknamige tooneel-
stuk van Vildrac. Den weidschen naam
Champagne verkreeg zij van de 1L UMINA -
FILM, welke in Nederland eigenaresse
van dit filmwerk is.
Rectus: Bastiaan Albert Préjean) viert den afscheidsavond voor zijn vertrek
naar Canada in een van, de vele havencafé's van Be Havre.
e Hollandsche titel belooft inderdaad veel meer dan de oorspronkelijke
Fransclie naam en daarom kunnen we ons best voorstellen, dat hierop
de keuze gevallen is. Zij, wien de naam Julien Duvivier niets zegt,
zullen zich allicht door den champagne laten verleiden. Al heeft die kostelijke
drank er ook betrekkelijk weinig mee te maken, toch neemt hij een belangrijke
plaats in dit verhaal in, dat weer met een even goed begrip en raffinement is
samengesteld, als we van alle Duvivier-films gewend zijn. Deze bekwame
Fransche regisseur weet zin en leven te geven aan zijn beelden en bouwt het
meest simpele verhaal zoo voortreffelijk op, dat het een genot is, er naar te
kijken. Echt en waar zijn de figuren, welke hij ons voor oogen toovert en zelden
of nooit zal men starre, nietszeggende schablone-typen in zijn films aantref
fen, terwijl 't toch heusch niet altijd nieuwelingen zijn, waarmee hij werkt.
Albert Préjean bijvoorbeeld, die in dit eenvoudige liefdesverhaal de hoofdrol
vervult, is zeker geen beginneling op het gebied van het filmspel, al treedt
hij toch niet zoo vaak op, dat men reeds van „doodgespeeld" kan spreken.
Minder bekend zijn echter Hubert Prelier, Pierre Laurel en Mary Glory, maar
desondanks doen zij zeker niet onder voor hun meer beroemden collega.
Het verhaal zelf is eigenlijk zoo eenvoudig als een verhaal maar zijn kan.
Twee werklooze jongens maken plannen (en slagen
er zelfs in, die te verwezenlijken) om naar Canada
te emigreeren, doch tijdens hun oponthoud in Le
Havre leeren ze een meisje kennen, dat de oorzaak
wordt, dat een hunner van zijn reis afziet en de
ander alleen vertrekt. Het dramatische accent wordt
verkregen door de beide vrienden op hetzelfde
meisje verliefd te doen worden, terwijl natuurlijk
slechts één de uitverkorene kan zijn.
Den groei en de ontwikkeling van die dubbele love-
story volgt men echter met intense belangstelling,
te meer, wijl de psychologische factoren, welke tot
een overwinning van den een leiden, zoo zuiver zijn
aangevoeld en weergegeven.
He
en 't meisje (Mary Glory)
heeft besloten de vrouw
van den jongeman te wor
den en met hem naar
Parijs te gaan, waar hij
naar een baantje zal om
zien. Bastiaan, die niet
den moed heeft zélf zijn
vriend in te lichten, vraagt
aan 'n kennis hem vóór 't
vertrek van den oceaan-
si oomer een brief je wil
len geven.
■Nftftc J
He boot, waarmede de beide jongelieden naar Canada zouden vertrekken, kreeg
machine-pech, zoodat zij in Le Havre moesten blijven en naar bijverdiensten
moesten omzien. Bastiaan kreeg een baantje als vervoerder van ijs in de haven
en nam, zoo vaak hij maar kon, Thérèse (Mary Gloryop zijn tochten mee.