CHAMPAGNE f om Deze nieuwste film van Julien Duvivier .heette oorspronkelijk Daquetboot Te nacity" naar het gelijknamige tooneel- stuk van Vildrac. Den weidschen naam Champagne verkreeg zij van de 1L UMINA - FILM, welke in Nederland eigenaresse van dit filmwerk is. Rectus: Bastiaan Albert Préjean) viert den afscheidsavond voor zijn vertrek naar Canada in een van, de vele havencafé's van Be Havre. e Hollandsche titel belooft inderdaad veel meer dan de oorspronkelijke Fransclie naam en daarom kunnen we ons best voorstellen, dat hierop de keuze gevallen is. Zij, wien de naam Julien Duvivier niets zegt, zullen zich allicht door den champagne laten verleiden. Al heeft die kostelijke drank er ook betrekkelijk weinig mee te maken, toch neemt hij een belangrijke plaats in dit verhaal in, dat weer met een even goed begrip en raffinement is samengesteld, als we van alle Duvivier-films gewend zijn. Deze bekwame Fransche regisseur weet zin en leven te geven aan zijn beelden en bouwt het meest simpele verhaal zoo voortreffelijk op, dat het een genot is, er naar te kijken. Echt en waar zijn de figuren, welke hij ons voor oogen toovert en zelden of nooit zal men starre, nietszeggende schablone-typen in zijn films aantref fen, terwijl 't toch heusch niet altijd nieuwelingen zijn, waarmee hij werkt. Albert Préjean bijvoorbeeld, die in dit eenvoudige liefdesverhaal de hoofdrol vervult, is zeker geen beginneling op het gebied van het filmspel, al treedt hij toch niet zoo vaak op, dat men reeds van „doodgespeeld" kan spreken. Minder bekend zijn echter Hubert Prelier, Pierre Laurel en Mary Glory, maar desondanks doen zij zeker niet onder voor hun meer beroemden collega. Het verhaal zelf is eigenlijk zoo eenvoudig als een verhaal maar zijn kan. Twee werklooze jongens maken plannen (en slagen er zelfs in, die te verwezenlijken) om naar Canada te emigreeren, doch tijdens hun oponthoud in Le Havre leeren ze een meisje kennen, dat de oorzaak wordt, dat een hunner van zijn reis afziet en de ander alleen vertrekt. Het dramatische accent wordt verkregen door de beide vrienden op hetzelfde meisje verliefd te doen worden, terwijl natuurlijk slechts één de uitverkorene kan zijn. Den groei en de ontwikkeling van die dubbele love- story volgt men echter met intense belangstelling, te meer, wijl de psychologische factoren, welke tot een overwinning van den een leiden, zoo zuiver zijn aangevoeld en weergegeven. He en 't meisje (Mary Glory) heeft besloten de vrouw van den jongeman te wor den en met hem naar Parijs te gaan, waar hij naar een baantje zal om zien. Bastiaan, die niet den moed heeft zélf zijn vriend in te lichten, vraagt aan 'n kennis hem vóór 't vertrek van den oceaan- si oomer een brief je wil len geven. ■Nftftc J He boot, waarmede de beide jongelieden naar Canada zouden vertrekken, kreeg machine-pech, zoodat zij in Le Havre moesten blijven en naar bijverdiensten moesten omzien. Bastiaan kreeg een baantje als vervoerder van ijs in de haven en nam, zoo vaak hij maar kon, Thérèse (Mary Gloryop zijn tochten mee.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 42