^erötmis tn &ome pef ruit BLUNDER VAN EEN ADMIRAAL ^fl Tfl^ P 31 Slagschip in vredestijd met 322 man gezonken Dat ook het schijnbaar onmogelijke gebeuren kan, bewees een En- gelsch admiraal den 22en Juni 1893. Een eskader hield onder zijn bevel manoeuvres in de Middellandsche Zee. Hij gaf een onzinnig bevel, eischte van de ontstelde kapiteins, dat het gehoor zaamd werd, en verdween dientenge volge met zijn schip en 321 officieren en manschappen in de diepte. Toch was die admiraal, sir George Tryon, lang geen gek. Hij was wegens buitengewone prestaties tot comman dant van het Middellandsche-Zee-eska der benoemd. Dien noodlottigen middag werd zijn vlag gevoerd door de Victoria, de vlag van den vice-admiraal door de Camper down; verder stonden zes slagschepen en vijf kruisers onder Tryon's bevel (totaal 13 schepen, zullen bijgeloovigen zeggen). Na het vertrek van Malta voeren de schepen in twee rijenvijf volgden de Victoria, vier de Camper- down twee schepen voeren apart. De afstand tusschen de twee colonnes (dit is het belangrijkste feit in de ont zettende geschiedenis) was zes kabels, bijna 1100 m. Het eskader zou voor den nacht aan de kust van Tripoli voor anker gaan en admiraal Tryon wenschte de uitgekozen plaats voorbij te varen en dan beide colonnes tegelijk binnenwaarts te laten draaien; daarna zouden beide colonnes in tegenovergestelde richting naar de ankerplaats terugvaren. Wat hij met die manoeuvre bedoelde, begrijpt niemand - maar dat ze on mogelijk uit te voeren was, kan een schooljongen narekenen. Immers, wer den geen bijzondere manoeuvres met de schroeven uitgehaald (en zulks ver bood de admiraal!) dan had én de Victoria, én de Camperdown, om te keeren, een cirkel noodig met een straal van ruim 730 m. dus móést er een botsing volgen, ais de afstand tusschen de beide schepen 1100 m. bedroeg! Vóór de order gegeven werd, had de admiraal overleg gepleegd met zijn stafofficieren. Die hadden hem er op gewezen, dat de afstand tusschen de beide colonnes te gering was, om de manoeuvre uit te voeren, en de admiraal had dit toegegeven. Hij zou dien af stand eerst laten vergrooten tot acht kabellengten, zei hij. Was dit geschied, dan hadden de sche pen nóg rakelings langs elkaar moeten strijken, maar. toen de admiraal bevel gaf, de order rond te seinen, hield hij zich aan den oorspronkelijken af stand van zes kabels! Hij schreef zelfs een 6 op een stuk papier, terwijl hij mondeling zijn bevel gaf aan luitenant lord Gilford. De luitenant, en na hem kapitein Bourke, wezen den admiraal op zijn vergissing, maar Tryon ant woordde koppig: „Laat maar op zes kabels." Om 3.28, dien noodlottigen middag, zonden de vlaggen het ongeluksbevel uit. De officieren der andere schepen richtten hun kijkers op het vlaggeschip. overtuigd, dat er een vergissing in 't spel was. ,,'t Is onmogelijk," zei de vice-admiraal tegen den kapitein van de Camperdown. „Die manoeuvre i» onuitvoerbaar!" En bij liet naar de Victoria seinen om opheldering. Het eenige antwoord van den admiraal was echter: „Waar wacht u op?" Er zat niets anders op, dan het bevel uit te voeren Kapitein Bourke van de Victoria liet het roer 35° omgooien te sterk dus maar al helde het schip aan stuur boord over, het kon zoo althans een kleineren cirkel beschrijven. De Cam perdown hield zich aan de normale, veilige 28°, en beschreef dus 'n grooteren boog. Maar dat een aanvaring volgen moest, kon zelfs een leek zien. Driemaal moest Bourke vragen, vóór de admiraal permissie gaf, de schroeven te keeren; en toen dat gebeuren mocht, was 't te laat. Hoogstens vier minuten na het signaal werd de Victoria aan stuurboord door de Camperdown ge ramd het vlaggeschip kreeg een groot gat onder de waterlinie. De admiraal keek spijtig naar de aan gerichte verwoesting, ,,'t Is heelemaal mijn seliuld," bekende hijhij beval de Camperdown, achteruit te varen, en zond booten af, om hulp van andere schepen te halen. Toen de Camperdown zich terugtrok, liep de Victoria snel vol water, duikend naar den kop en naar stuurboord. Met moeite, maar strak bleven alle manschappen op hun plaat sen staan. Onder vollen stoom trachtte het schip naar den wal te komen, maar aan stuur boord stonden de geschutpoorten nog open, en ook daardoor stroomde het water nu binnen. „Ik geloof, dat we gaan," zei de admiraal op de brug tegen den kapitein en Bourke antwoordde: ...la, mijnheer, ik geloof 't ook." Eerst toen seinde de admiraal naar de andere schepen, onmiddellijk sloepen te sturen, maar reeds begon het schip onder te duiken. Een officier had de tegenwoordigheid van geest, den man schappen te bevelen: „Spring!", maar liet lukte slechts weinigen, van boord te komen, en in het water richtten de razende schroeven en de zuiging van het zinkende gevaarte gruwelen aan. Admiraal Tryon bleef op de brug en ging koelbloedig met het schip ten onder. De krijgsraad, die te Malta zitting hield, kon natuurlijk slechts tot één conclusie komendat heel de schuld aan de ramp in het bevel van admiraal Tryon lag. Hoe echter zijn diens grove blunder en zijn even grove koppigheid te verkla ren? Dat is een vraag, waarop nooit antwoord zal komen. De admiraal had zich steeds onder scheiden als een zeer bekwaam en be dachtzaam officier, die o.a. lauweren had gewonnen bij de organisatie van den veldtocht naar Abessinië in 1867. Daarna was hij door tropenkoortsen eenige jaren invalide, maar hij scheen later volkomen hersteld en had verschil lende verantwoordelijke functies be kleed, vóór bij tot commandant van liet eskader werd benoemd. Had de hitte der Noord-Afrikaansche kust zijn oude ziekte doen opleven? Was hierdoor zijn geest aangedaan, zoo dat hij van een eenmaal opgevat idee niet meer af kon stappen, het zelfs niet meer controleeren kon volgens de op merkingen en den raad van anderen? Of beging hij een onnoozele rekenfout, gelijk wij in onze schooljaren, toen wij een som in geen uren uit konden krijgen, omdat wij maar steeds d.M. schreven op een plaats, waar D.M. moest staan? Kwam er alleen een soort verbazing in hem op bij de vertoogen van zijn offi cieren, en dreef hij daardoor telkens terug naar zijn eerste idee? Wij kunnen vragen en veronderstellen - maar nooit, komt het bevel van ad miraal Tryon buiten het lijstje van de raadselen der zee. Di' naam. die Cognac beroemd maakte Het eitelc Framche natuurproduct. GEN AGENTE VOOR NED- N V IM- EN EXPORT MI|. v/h WILMERINK b MULLER TEL. 31110- AMSTERDAM-C. Waar kan het mooier en aangrijpender zijn? Feestmissen en religieuze diensten in de St. Pieter. Het milde klimaat van de hoofdstad geeft U den indruk van de lente. De belangrijke reducties voor Touristen stellen U in staat deze wondervolle reis met bescheiden middelen te maken. Cheques en Credietbrieven in reislires. Hotel- en Benzinebons Korting op de spoorwegen (50-70 Inlichtingen ENIT. Leidschestr. 9, Amsterdam en alle reisbureaux f een smakelijk begin, een heerlijk besluit van iederen maaltijd PALEST IJ NSCH PRODUCT

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 31