BETTY VAM RHI1M S Hei «meisje, dat voor onze Koningin piano ïal spelen (^00000000-000000000000000000000 0 0 Eerste en exclusieve fotoreportage I»ij (World copyright reserved) 0 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO-OOOOOOö*? Van Sinterklaas kreeg Betty dit mooie pop penhuis, waarin electriseh licht niet ontbreekt. usschen Kerstmis en Nieuwjaar zal de elfjarige Betty van Rhijn voor onze Koningin in 't paleis in Den Haag haar eigen com positie op de piano spelen. Het is een lied, dat dit muzikale wonderkind zelf componeerde ter gelegen heid van 't 40-jarig jubileum van koninginWilhelmina. Betty van Rhijn woont met haar ouders in een klein huisje met tuin in Hil versum. Tot heden was het geen enkelen persman of fo tograaf mogelijk het huis binnen te komen, daar de ouders uit paedagogische overwegingen liever hadden dat haar kind niet onder vraagd werd. Zij is nu elf jaar en gaat naar school, maar heeft vrijstelling van enkele lessen, zingen, handwerken, gymnastiek, slöjd, lezen en schrijven, en gebruikt die uren voor muziekstudie. Hoewel ze reeds als vijfjarig kindje woedend protes teerde tegen die „niet mooi, moeder" muziek van de straatmuzikanten, gebeurde het eerst op haar zeven den verjaardag, dat Betty's merkwaardige genialiteit werd ontdekt. Haar vader had haar voor dien ver jaardag een lei cadeau gedaan om hierop letters te leeren schrijven. Maar onze Betty schreef noten en componeerde haar eerste lied: „Het Vader en Moeder lied". Maar haar groote vriend Bruno, die toen nog een klein wollig balletje hond was, likte de noten af. en de jeugdige componiste, die gelukkig het melo dietje goed in haar hoofd had, moest alles weer overschrijven. Met acht en een half jaar werd ze door haar ouders meegenomen naar de bekende dames Frank in Amsterdam, waar ze uit haar eigen werk voorspeelde. Beide dames waren zoo verrukt over haar muziek, dat ze aanboden haar gratis les te geven. Drie maanden kreeg ze een half uur per week pianoles, en deed toen op aandringen van haar leeraressen mee aan een muzikalen avond in het Concertgebouw, gegeven door de allerbeste leerlingen van de dames Frank. In het minst niet verlegen speelde de kleine Betty daar haar eigen werk en het resultaat was, dat het publiek, wat men noemt, de „zaal afbrak". Aanwezig was ook de heer Wolf, redacteur van het Amsterdamsche blad „De Kunst". Hij vroeg haar composities ter inzage en nam deze mee naar dr. Willem Mengelberg, die onmiddellijk verklaarde, dat hij dit kind wilde leeren kennen. In de solistenkamer van het Amster damsche Concertgebouw zit een „conferentie" bijeen. Mengelberg presideert, verder zijn er de componist en muziekpaedagoog Theo van der Bijl en dr. Heineken, president van het Concertgebouw, en. het acht-en-een-halfjarige wonderkind Betty van Rhijn. Theo van der Bijl zal Betty in de toekomst gratis les geven in de techniek van het componeeren en dirigeeren, terwijl Mengelberg, als de goede genius. uit de verte waken zal. En Betty ging naar Van der Bijl en nam alle „krabbels" mee. Een jaar ging voorbij. Betty hoorde dat er een koningskindje zou komen. Maar omdat niemand wist of het een prinsje of een prinsesje zou zijn, heeft ze toen maar een liedje ge componeerd, aan „Het Oranje Kind". Zooals altijd schreef ze ook zelf den tekst hierbij. Het lied werd door de Koningin geaccepteerd en Betty ontving een koninklijk telegram: „Hare Majesteit de Konin gin heeft zich bereid ver klaard om een aan haar opgedragen lied van de jeugdige componiste Betty van Rhijn ter gelegenheid van de a.s. gebeurtenis te aanvaarden en nam met belangstelling van den in houd van uw brief kennis." Maar Betty's grootste belangstelling gaat uit naar kihder-koren en zij componeerde reeds enkele koren voor kinderen, die door de radio werden uitge zonden. Haar laatste werk is een tweestemmig koor werk. dat nu met Kerstmis door de kinderkoren onder leiding van Nico van der Einden voor de A.V.R.O. zal worden uitgevoerd. Binnenkort zal in den Stadsschouwburg, te Am sterdam een bijzondere avond gegeven wordeneen operette, muziek en tekst van Betty van Rhijn, wordt opgevoerd. De muzikale leiding heeft Theo van der Bijl en de technische tooneelleiding berust bij den heer Wolf. Behoed en opgeleid als een kostbare schat van de Nederlandsche muziekwereld studeert Betty van Rhijn. Ze is dol op muziek en vindt dit alles heel gewoon, want zij begrijpt niet. dat haar talent zoo iets zeldzaams is. Ze speelt en stoeit met haar zusje Elly en haar vriend Bruno den hond, maar brengt ook ernstig uren en uren door voor haar vleugel en haar lessenaar waar ze haar stukjes com poneert. Zooals ieder kind moet Bet ty 's avonds haar huiswerk maken. Betty wil dat Elly evenveel van muziek zal gaan houden Betty en haar zesjarig zusje als zij zelf en heeft besloten haar zusje persoonlijk les te geven. Elly met de lievelingspoppen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 10