BETTY VAM RHI1M S
Hei «meisje, dat voor onze
Koningin piano ïal spelen
(^00000000-000000000000000000000
0 0
Eerste en exclusieve
fotoreportage I»ij
(World copyright reserved) 0
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO-OOOOOOö*?
Van Sinterklaas kreeg Betty dit mooie pop
penhuis, waarin electriseh licht niet ontbreekt.
usschen Kerstmis en Nieuwjaar zal de
elfjarige Betty van Rhijn voor onze
Koningin in 't paleis in Den Haag haar eigen com
positie op de piano spelen. Het is een lied, dat dit
muzikale wonderkind zelf componeerde ter gelegen
heid van 't 40-jarig jubileum van koninginWilhelmina.
Betty van Rhijn woont met haar ouders in een
klein huisje met tuin in Hil
versum. Tot heden was het
geen enkelen persman of fo
tograaf mogelijk het huis
binnen te komen, daar de
ouders uit paedagogische
overwegingen liever hadden
dat haar kind niet onder
vraagd werd.
Zij is nu elf jaar en gaat
naar school, maar heeft
vrijstelling van enkele lessen, zingen, handwerken,
gymnastiek, slöjd, lezen en schrijven, en gebruikt
die uren voor muziekstudie.
Hoewel ze reeds als vijfjarig kindje woedend protes
teerde tegen die „niet mooi, moeder" muziek van de
straatmuzikanten, gebeurde het eerst op haar zeven
den verjaardag, dat Betty's merkwaardige genialiteit
werd ontdekt. Haar vader had haar voor dien ver
jaardag een lei cadeau gedaan om hierop letters te
leeren schrijven. Maar onze Betty schreef noten en
componeerde haar eerste lied: „Het Vader en Moeder
lied". Maar haar groote vriend Bruno, die toen nog
een klein wollig balletje hond was, likte de noten af.
en de jeugdige componiste, die gelukkig het melo
dietje goed in haar hoofd had, moest alles weer
overschrijven.
Met acht en een half jaar werd ze door haar ouders
meegenomen naar de bekende dames Frank in
Amsterdam, waar ze uit haar eigen werk voorspeelde.
Beide dames waren zoo verrukt over haar muziek, dat
ze aanboden haar gratis les te geven. Drie maanden
kreeg ze een half uur per week pianoles, en deed toen
op aandringen van haar leeraressen mee aan een
muzikalen avond in het Concertgebouw, gegeven door
de allerbeste leerlingen van de dames Frank. In het
minst niet verlegen speelde de kleine Betty daar haar
eigen werk en het resultaat was, dat het publiek, wat
men noemt, de „zaal afbrak". Aanwezig was ook de
heer Wolf, redacteur van het Amsterdamsche
blad „De Kunst". Hij vroeg haar composities
ter inzage en nam deze mee naar dr. Willem
Mengelberg, die onmiddellijk verklaarde, dat
hij dit kind wilde leeren kennen.
In de solistenkamer van het Amster
damsche Concertgebouw zit een „conferentie"
bijeen. Mengelberg presideert, verder zijn er de
componist en muziekpaedagoog Theo van der Bijl
en dr. Heineken, president van het Concertgebouw,
en. het acht-en-een-halfjarige wonderkind Betty
van Rhijn.
Theo van der Bijl zal Betty in de toekomst gratis
les geven in de techniek van het componeeren en
dirigeeren, terwijl Mengelberg, als de goede genius.
uit de verte waken zal.
En Betty ging naar
Van der Bijl en nam alle
„krabbels" mee.
Een jaar ging voorbij.
Betty hoorde dat er een
koningskindje zou komen.
Maar omdat niemand wist
of het een prinsje of een
prinsesje zou zijn, heeft ze
toen maar een liedje ge
componeerd, aan „Het Oranje Kind". Zooals altijd
schreef ze ook zelf den tekst hierbij. Het lied werd
door de Koningin geaccepteerd en Betty ontving
een koninklijk telegram: „Hare Majesteit de Konin
gin heeft zich bereid ver
klaard om een aan haar
opgedragen lied van de
jeugdige componiste Betty
van Rhijn ter gelegenheid
van de a.s. gebeurtenis te
aanvaarden en nam met
belangstelling van den in
houd van uw brief kennis."
Maar Betty's grootste
belangstelling gaat uit
naar kihder-koren en zij
componeerde reeds enkele
koren voor kinderen, die
door de radio werden uitge
zonden. Haar laatste werk
is een tweestemmig koor
werk. dat nu met Kerstmis
door de kinderkoren onder
leiding van Nico van der
Einden voor de A.V.R.O.
zal worden uitgevoerd.
Binnenkort zal in den
Stadsschouwburg, te Am
sterdam een bijzondere avond gegeven wordeneen
operette, muziek en tekst van Betty van Rhijn,
wordt opgevoerd. De muzikale leiding heeft Theo
van der Bijl en de technische tooneelleiding berust
bij den heer Wolf.
Behoed en opgeleid als een kostbare schat van de
Nederlandsche muziekwereld studeert Betty van
Rhijn. Ze is dol op muziek en vindt dit alles heel
gewoon, want zij begrijpt niet. dat haar talent zoo
iets zeldzaams is. Ze speelt en stoeit met haar zusje
Elly en haar vriend Bruno den hond, maar brengt ook
ernstig uren en uren door voor haar vleugel en haar
lessenaar waar ze
haar stukjes com
poneert.
Zooals ieder
kind moet Bet
ty 's avonds
haar huiswerk
maken.
Betty wil dat Elly evenveel van muziek zal gaan houden Betty en haar zesjarig zusje
als zij zelf en heeft besloten haar zusje persoonlijk les te geven. Elly met de lievelingspoppen