ALS Frank Lloyd, de maker van „Muiterij op de Bounty", „Cavalcade" en „Cargo Wells" is ook de regis seur van deze prachtige Paramount-romance met Ronald Colman in de hoofdrol. Ronald Colman, de man, die voor het eerst in 1927 in de film B Geste optrad en zich sindsdien als een zeer gewaardeerde ster aan filmfirmament heeft weten te handhaven, is ook heden nog een gr gezien acteur. Eigenlijk is hij in iedere film, waarin men hem ziet, beter en al weer komt men onder de bekoring van zijn aangenaam en prettig spel. deze hoogst romantische film, waarin hij de vagebond-dichter Villon is, died De koning (Basil Rathbone), die maar geen kans ziet het met zijn generaals klaar te spelen, laat zijn splinternieuwen plaatsbekleeder komen, die er evenmin kans toe ziet de moeilijkheid op te lossen. De gene raals blijven hardnekkig hun medewerking weigeren. Dit is dan tevens zoo de inhoud van deze film. waarvoor niet minder dan een goede 2000 artisten werden geëngageerd. Natuurlijk zegt dit op zichzelf niet veel, maar aangezien wij van Frank Lloyd uit ondervinding weten dat deze er volkomen mee be kend is, aan welke voorwaarden een boeiende en pakkende film moet voldoen, zoo is het zeker wel overbodig dat nog nader te preciseeren. Bijzondere aandacht verdient verder ongetwijfeld de zeer ver zorgde entourage en de nauwkeurige bestudeering van den tijd, waarin deze film speelt, en die zoo goed als in ieder beeld wordt uitgedrukt. Een der eerste belangrijke daden van den nieuwen Qrand Constable is het wegzenden vart een afgevaar digde van den vijand, wiens on redelijke eischen men op het punt stond in te willigen. Op den achtergrond de hofdame, die er nog steeds geen idee van heeft dat de Grand Constable identiek is met den zwerver- dichter Villon. ■Ï-V een gril van den Franschen koning Lodewijk XI voor één week het land mag re- geeren, is zijn creatie in één woord voortreffelijk. Zon der in pedanterie te verval len, speelt hij toch met de noodige bravour en flair deze moeilijke rol. De figuren, welke hij uitbeeldt, dragen uit den aard der zaak zijn persoonlijk stempel, doch het zijn in ieder ge val figuren van vleesch en bloed, zooals zij hadden kunnen zijn. Eerst die vage bond - overmoedig en brutaal en later de minister-president, om het zoo maar eens te zeggen, die zijn grootspraak, dat hij beter zou regeeren, waar moet maken en wanhopig moet toezien, hoe al zijn grootsche plannen en ge dachten op een berg van moeilijkheden te pletter loopen. Gelukkig krijgt hij aan het slot nog gelegen heid zich voor zijn nederlaag te revancheeren en weet hij zelfs nog een adellijke verovering te maken, welk meisje (France Dee) hem uit pure liefde door dik en dun volgt. Voor het eerst mankt de pauper-dichter Villon met een wondermooie hojdanu (France Dee) kennis en wijdt haar oogevblikkelijk een van zijn mooiste gedichten

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1938 | | pagina 36