T
Belangrijke
doorgravingen
die veel tijd... dus geld besparen
-
J
m
J'
STfRDAM
KANAAL
VLAKTE
VAN
TI NA
DC KANAALLOODSEN
TUSSUM
Ï4S6RAPIUM
W,
PAID
STATION*
OENCIFE-
STATION
EEN ONTMOETING OP HET DRUK BEVAREN SUEZKANAAL
Voordat 't Suezkanaal gegraven was moesten
de scheven om Afrilca heen. Door het 160 km.
lange Suezkanaal werd 'n route van 7360
km. uitgespaard.
Op goud noch zware offers
werd gekeken: de mensch
bedwong de natuur!
|\u Kei Suezkanaal wederom in het brand
punt staat der internationale belangstel
ling hebben wij een aantal belangwek
kende bijzonderheden verzameld over de
voornaamste kunstmatige waterwegen,
door stoutmoedige ingenieurs dwars door
landengten been gegraven om daarmede
de wereldscbeepvaart of groote nationale
belangen te dienen. De moeilijkheden,
die de natuur den menscb in den weg
legde, waren vaak zóó groot, dat er
eeuwen vergingen tusschen stouten droom
en grootsche werkelgkheid.
oen eenmaal de wijde wereld
zeeën door avontuurlijke pio
niers waren ontdekt en naar
liun weten zoo nauwkeurig
mogelijk in kaart gebracht,
t ontwikkelde zich hand over
hand een levendige handel tusschen de
verschillende volkeren. Als vanzelf groeide
reeds vroeg de behoefte aan een zoo
kort mogelijke verbinding, waarbij het
commercieele belang aan
vankelijk steeds voorop
stond.
Wij, die ons de verbin
ding met Nederlandsch-
Oost-Indië bijvoorbeeld
zonder het Suezkanaal
haast niet meer kunnen
voorstellen, hebben er geen
idee van met welk een
moeilijkheden onze voor
vaderen te kampen hadden
en welk een langen, ge
vaarlijken weg hun kleine,
houten koopvaardijschepen
moesten afleggen om heele-
maal langs Afrika om onze
Oost te bereiken.
In de grijze oudheid
reeds droomden de Grieken
over een kanaal, dat dwars
door Corinthië heen de
Adriatische en Piraesche
Zee met elkander zou verbinden; Nero
begon met het te graven, maar moest het
gigantische werk staken, daar de moeilijk
heden onoverkomelijk bleken te zijn.
Toen in de middeleeuwen de Hanze
steden op het toppunt stonden van hun
bloei werden keer op keer koene plannen
ontworpen de Noordzee en de Oostzee
door een kanaal, dat dwars door Sleeswijk-
Holstein zou komen te liggen, met elkaar
te verbinden: in 1391 deed men de eerste
poging, maar moest die staken; in 1525
begon men met de uitvoering van een
ander ontwerp, maar bleef, nauwelijks
begonnen, steken; driehonderd jaren later
eerst kwam 't grootsche werk tot stand.
Zoo zijn er in verschillende landen van
die punten, die van oudsher als aange
wezen waren voor een „doorbraak", maar
terreinmoeilijkheden, het verschrikkelijke
klimaat of ontoereikende technische hulp
middelen hielden de verwezenlijking der
stoute droomen vaak eeuwenlang tegen.
De geschiedenis en 't prominente belang
van de voornaamste dezer kunstmatige
waterwegen zullen we aan de hand van
bijzonderheden en kaarten in 't kort memo-
reeren.
Hot Suez- IJJet Suezkanaal, een
der stoutmoedig-
kUJtUOl ste scheppingen der
menschheid, snijdt de
landengte van Suez door en verbindt de
Middellandsche Zee met de Eoode Zee.
Tien volle jaren werd over den aanleg
ervan gedaan, van 1859-1869, onder lei
ding van den Pranschman Ferdinand de
Lesseps, wiens standbeeld thans staat
opgericht aan den ingang van 't Suez
kanaal te Port Said.
Het kanaal is 160 km. lang en de
doorvaart duurt 15 tot 20 uur.