T Belangrijke doorgravingen die veel tijd... dus geld besparen - J m J' STfRDAM KANAAL VLAKTE VAN TI NA DC KANAALLOODSEN TUSSUM Ï4S6RAPIUM W, PAID STATION* OENCIFE- STATION EEN ONTMOETING OP HET DRUK BEVAREN SUEZKANAAL Voordat 't Suezkanaal gegraven was moesten de scheven om Afrilca heen. Door het 160 km. lange Suezkanaal werd 'n route van 7360 km. uitgespaard. Op goud noch zware offers werd gekeken: de mensch bedwong de natuur! |\u Kei Suezkanaal wederom in het brand punt staat der internationale belangstel ling hebben wij een aantal belangwek kende bijzonderheden verzameld over de voornaamste kunstmatige waterwegen, door stoutmoedige ingenieurs dwars door landengten been gegraven om daarmede de wereldscbeepvaart of groote nationale belangen te dienen. De moeilijkheden, die de natuur den menscb in den weg legde, waren vaak zóó groot, dat er eeuwen vergingen tusschen stouten droom en grootsche werkelgkheid. oen eenmaal de wijde wereld zeeën door avontuurlijke pio niers waren ontdekt en naar liun weten zoo nauwkeurig mogelijk in kaart gebracht, t ontwikkelde zich hand over hand een levendige handel tusschen de verschillende volkeren. Als vanzelf groeide reeds vroeg de behoefte aan een zoo kort mogelijke verbinding, waarbij het commercieele belang aan vankelijk steeds voorop stond. Wij, die ons de verbin ding met Nederlandsch- Oost-Indië bijvoorbeeld zonder het Suezkanaal haast niet meer kunnen voorstellen, hebben er geen idee van met welk een moeilijkheden onze voor vaderen te kampen hadden en welk een langen, ge vaarlijken weg hun kleine, houten koopvaardijschepen moesten afleggen om heele- maal langs Afrika om onze Oost te bereiken. In de grijze oudheid reeds droomden de Grieken over een kanaal, dat dwars door Corinthië heen de Adriatische en Piraesche Zee met elkander zou verbinden; Nero begon met het te graven, maar moest het gigantische werk staken, daar de moeilijk heden onoverkomelijk bleken te zijn. Toen in de middeleeuwen de Hanze steden op het toppunt stonden van hun bloei werden keer op keer koene plannen ontworpen de Noordzee en de Oostzee door een kanaal, dat dwars door Sleeswijk- Holstein zou komen te liggen, met elkaar te verbinden: in 1391 deed men de eerste poging, maar moest die staken; in 1525 begon men met de uitvoering van een ander ontwerp, maar bleef, nauwelijks begonnen, steken; driehonderd jaren later eerst kwam 't grootsche werk tot stand. Zoo zijn er in verschillende landen van die punten, die van oudsher als aange wezen waren voor een „doorbraak", maar terreinmoeilijkheden, het verschrikkelijke klimaat of ontoereikende technische hulp middelen hielden de verwezenlijking der stoute droomen vaak eeuwenlang tegen. De geschiedenis en 't prominente belang van de voornaamste dezer kunstmatige waterwegen zullen we aan de hand van bijzonderheden en kaarten in 't kort memo- reeren. Hot Suez- IJJet Suezkanaal, een der stoutmoedig- kUJtUOl ste scheppingen der menschheid, snijdt de landengte van Suez door en verbindt de Middellandsche Zee met de Eoode Zee. Tien volle jaren werd over den aanleg ervan gedaan, van 1859-1869, onder lei ding van den Pranschman Ferdinand de Lesseps, wiens standbeeld thans staat opgericht aan den ingang van 't Suez kanaal te Port Said. Het kanaal is 160 km. lang en de doorvaart duurt 15 tot 20 uur.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 6