1 PAHASIA ZU lO B i Wamerikaj/ De terreinmoe ilij khedenwaarmede men bij clen aanleg van't Pamamakanaal te kampen had, waren zeker zoo groot als de ongemakken van muskietenplagen en klimaat. Vooral kwamen veelvuldig grondverschuivingen voor, die maanden werk in één dag ongedaan maakten. Een grondverschuivingin 1913, een jaar voor de opening van 't Panamakanaal. Den omvang der zandmassa s kan men best afleiden door bootjes en arbeiders ermee te vergelijken. De behoefte aan een verbinding tussehen de Middellandsche en de Roode Zee is haast zoo oud als de menschheid zelf. Het staat bijvoorbeeld vast, dat reeds de Egyptenaren onder hun legendarische koningen pogingen in het werk hebben gesteld zulk een kunstniatigen waterweg tot stand te brengen met behulp van aftakkingen van den Nijl, die toen nog een anderen loop had. Men heeft inscripties gevonden, waaruit blijkt dat onder Pharao Seti I (1380 vóór Christus) zoo'n kanaal bestond. Thans zijn de sporen ervan nagenoeg geheel verdwenen. Pharao Necho (690 vóór Christus) begon met den aanleg van een ander kanaal, maar moest zijn pogingen opgeven nadat 120.000 arbeiders bij de moordende werkzaamheden waren omgekomen. Na dien tijd hebben zoowel Egyptische koningen als Romeinsche heerschers keer op keer pogingen in het werk gesteld de verraderlijke zandmassa's der Sahara te bedwingen, maar het ontembare zand bleek telkens sterker dan de mensch en alles wat zij groeven slibde langzaam maar zeker dicht. De mensch gaf zijn pogingen niet op: de eeuwen schreden voort, heerschers kwamen en gingen, de wereldscheepvaart groeide na. de ontdekking van het Oosten en der Nieuwe Wereld tot ongekenden Eet Noordzeekanaal, dat 25.6 km. lang is, spaart de schepen, die van Amster dam uit naar b.v. Oost- Indié vertrekken, een om weg van 126 km. uit, terwijl bovendien het Noord- Hollandsch kanaal voor de moderne zeeschepen reeds lang niet meer bevaarbaar was. Zonder het Noordzee kanaal zou Amsterdam reeds lang een doode binnenhaven geworden zijn en niet zooals thans een der drukste en levendigste havensteden ter wereld. ZUlOERZfE omvang uit, veroveraars trokken over den aardbol: een korte ver binding tussehen oost en west werd naast een commercieele ook een militaire eisch. Napoleon, die het belang van een korten, veiligen waterweg tus sehen de Middellandsche en de Roode Zee misschien dieper nog dan een ander inzag, liet in 1798 naar de mogelijkheden ervan een grondig onderzoek instellen. Kun dige ingenieurs stelden rapporten op en maakten zich de ervaringen, die tallooze ontwerpers vóór hen hadden opgedaan, ten nutte. Toch duurde het nog tot 1854 vooraleer Ferdinand de Lesseps, na tal van moeilijkheden zoowel op politiek als zuiver tech nisch gebied te hebben overwonnen, de betrokken instanties een uitgewerkt plan kon voorleggen, dat niet alleen in de steeds klemmender behoefte voor zag, maar technisch en financieel ook uitvoerbaar mocht heeten. Op 25 April 1859 werd te Port Said de eerste spade in den grond gestokende aanvang van een der grootste scheppingen der menschheid was gemaakt en tien jaren later werd het reuzenwerk voltooid. Geweldig waren de moeilijk heden, waarmede De Lesseps in die jaren had te kampen. Men had de onkosten geraamd op 200 millioen francs, maar weldra bleek dat men er daarmede niet uitkwam; nieuwe gelden moesten worden opgenomen, duurdere werkkrachten in dienst gesteld, ziekten moesten worden overwonnen, het technisch materiaal verbeterd of vernieuwd, zoodat ten Gezicht op de hliraflores- sluizen in het Panama- kanaal. De schepen worden door sterke traetors, die op rails loopen, door de sluizen fetrokken. Het Panama anaal is 92 km. lang, de doorvaart duurt 7 tot 11 uren. slotte de aanleg van het 160 km. lange kanaal 432 millioen francs kostte. Maar op 17 November 1869 zag de onvermoeibare De Lesseps zijn werk ten laatste bekroondop dien dag voeren 68 feestelijk versierde schepen van ver schillende landen door het nieuwe kanaal, aan het hoofd voer de „Aigle" aan boord waarvan keizerin Eugenie te midden van een uitgelezen gezelschap. De weg naar Indië over zee, van Londen naar Bombay bijvoorbeeld, was 4600 mijlen korter ge worden 7360 km.) Alvorens in het kort aan de hand van cijfers een overzicht te geven van de belangrijke rol, die het Suezkanaal in de Europeesche zeescheepvaart vooral speelt, zullen we den aanleg van enkele andere belangrijke kunstmatig aangelegde waterwegen, die thans in een groote behoefte voorzien, belichten. Het Panama Door het 92 km. lange Panamakanaal wordt voor de schepen de drukke handels route New YorkSan Francisco 12.596 km. verkort. Vroeger moesten de schepen om Zuid-Amerika heen varen (zie stippellijn). kanaal Cerdinand de Lesseps was er de man niet naar óm op zijn lauwe ren te gaan rusten en nadat het Suezkanaal was voltooid, liet hij er zich toe Overhalen een tweede reuzenwerk op z'n schouders te nemen: den aanleg van het Panama- kanaal, dat den Atlantischen Oceaan door de land- engte van Panama heen met de Stille Zuidzee zou verbinden. Op zeventigjarigen leeftijd werd hij directeur van La Compagnie Eniverselle dn Canal 1 nteroceanique de Panama, de gelden vloeiden rijke lijk toe, ingenieurs, werklieden en de nieuwste machi nes zetten zich met goeden moed aan het werk maar thans sloeg de natuur zóó verbitterd toe, dat het werk weldra moest worden ge staakt. De ondraaglijke hitte en dichte zwermen kwaadaardige muskieten maakten den arbei ders het leven onmogelijk; daarbij kwam dat de gelden niet goed werden beheerd, het „Panamaschandaal'zette de heele wereld van die dagen in beroering en dit was meer dan de grijze De Lesseps kon dragen. Gebroken naar hart en wilskracht trok hij zich terug en stierf kort daarop. Tot 1902 lag het gigantische werk vol komen stil. De kostbare machines werden met roest en vuil bedekt, de werkkampen zakten schots en scheef ineen, nieuwe maatschappijen wer den gesticht om 't werk te voltooien, maar voordat een spade werd aangeraakt gingen zij weer uiteen. Andere, betere plannen werden ontworpen. Men was er vooral op bedacht de muskieten uit deze streken te bannen door het dempen van alle moerassen; de politiek speelde achter de schermen een groote rol, jnaar in 1902 waren de moeilijkheden Het Noordzeekanaal. De Hembrug is juist opengedraaid om een grooten oceaanstoomer te laten passeeren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 7