Het Corinthisch kanaal, een der meest typische doorgra vingen die ooit zijn uitge voerd, spaart de schepen, die van de Adriatische naar de Zwarte Zee varen, 323 km. uit. Het Noordi.ee- kanaal waar tallooze schepen verongelukt zijn, voortaan kunnen vermijden. Het Keizer- MTederiand, vanouds een der ondernemendste rL^t' zeevarende naties ter we reld, het land waar haast evenzoovele kanalen, rivie ren, plassen, meren, vaar ten als landwegen zijn, staat op het gebied van grootsche waterwerken bij geen enkel land ten achter. Het Groot-N oord- Hollandsch kanaal, dat van 1819 tot 1825 van Amsterdam naar Den Helder was gegraven, voldeed reeds spoedig niet meer aan de eischen toen de stoomvaart zich zoo snel ontwik kelde en in het jaar 1863 werd aan de Amsterdamsche Kanaal-Maatschappij concessie verleend voor „de doorgraving van Holland op z'n smalst". De regee ring nam het kanaal over, in 1876 werd het, hoewel niet geheel gereed dit was 't pas vier jaren later in 1880 voor de vaart opengesteld. Het Noordzeekanaal begint ten westen van Amsterdam en loopt over Velzen naar IJmuiden, waar groote schutsluizen waren gebouwd, die echter weldra te klein bleken, zoodat men met den bouw van nieuwe moest beginnen. Iets waarop wij Neder landers terecht trotsch mogen ziju is, dat de nieuwste sluis, die op 29 April 1930 door H.M. koningin Wil- lielmina geopend werd, de grootste sluis ter wereld is. Zij is 400 m. lang, 50 m. breed en heeft een drem peldiepte van 15 m. De grootste zeekasteelen als b.v. de Queen Mary, met afmetingen van 311 x 36 x 12 m. (in ronde cijfers) en de Normandie (314 x 36 X 11 m.) kunnen er gemakkelijk in geschut worden. Bovendien wordt het Noordzeekanaal zelf verbreed tot 'n breedte op den waterspiegel van 160 m. en een diepte van 12,5 m. bij kanaalpeil. Langs de oevers is over de gehëele lengte (25,6 km.) een doelmatige verlichting aangebracht, zoodat de doorvaart ook 's nachts onbelemmerd kan doorgaan. Zonder dit kanaal zou Amsterdam reeds lang ver vallen zijn tot een binnenhaven: thans is het een der drukste en levendigste havensteden ter wereld. Het Corinthisch (^chepen, die van de Adriatische Zee kanaal naar de Piraeus varen, kunnen hun reisroute ruim 323 km. bekorten door gebruik te maken van het kanaal van Corinthië, een der merkwaardigste kanalen ter wereld. De eerste, die met het graven ervan begon, was keizer Nero, die in 't jaar 67 met een gouden spade de werkzaamheden officieel deed aanvangen. Nero heeft het werk niet kunnen vol einden. Eenerzijds waren de moeilijkheden te groot, terwijl van den anderen kant zijn rijk zooveel zorg en aandacht opeischte, dat het werk ten laatste geheel moest worden stilgelegd. Maar zijn „bouw"-plannen waren zoo meesterlijk en zoo accuraat, dat toen op 4 Mei 1882 koning George I van Griekenland op zijn beurt met een gewone, ijzeren spade opnieuw de werkzaamheden officieel opende, zijn ingenieurs zich geheel aan de oorspronkelijke ontwerpen van Nero konden houden en in 1893 werd 't kanaal, waaraan reeds zoo lang dringende behoefte be stond, officieel geopend. Behalve dat de reisroute voor de schepen belang rijk wordt verkort, bezit het Corinthisch kanaal voor de kapiteins nog een andere attractie, daar zij nu de uiterst gevaarlijke klip pen bij den Peloponnesus, Het Noord-Oostzeekanaal (ook Keizer Wilhelm-kanaal genoemdspaart de schepen, die van Hamburg op Kiel varen, 840 km. uit. ^fcok Duitschland bezit 'n kunst- Vi^ilJhelLnt'-kanaa^ matigen waterweg, die twee zeeën met elkander verbindt en over de geheele wereld bekend is: 't, Keizer-AVilhelm-kanaal, dwars door Sleeswijk- Holstein gegraven. In 1887 werd met den aanleg ervan een begin gemaakt en acht jaren later werd het op 21 Juni 1895 door keizer Wilhelm II aan boord van het keizerlijke jacht Ilohenzollern offi cieel geopend. De afstand tusschen Kiel en Hamburg wordt er 840 km. door verkort en vooral Kiel, dat sterk in verval was geraakt, kwam erdoor tot bloei en werd opnieuw een der voornaamste havensteden ter wereld. Beeds vijfhonderd jaren geleden, in de veertiende eeuw, werden er plannen voor een soortgelijk kanaal ontworpen, maar zij gingen nooit in vervulling, ook niet toen de machtige Hanzesteden op 't hoogtepunt van hun bloei stonden. De aanleg van 't Keizer-Wilhelm-kanaal kostte 156 millioen mark. Vooral uit militair oogpunt is het van onschatbare beteekenis en zoodra 't kanaal voor de modernere oorlogsbodems te klein werd, begon men meteen 't geheel te verbreeden en uit te diepen, een werk dat 223 millioen mark kostte. Zou men de „handelswaarde" van dezen waterweg in cijfers moeten uitdrukken, dan verviel men in astronomische getallen Van qroot belang 'Van interna- y ff T tionaal standpunt be- iiiaarduur! Zien is het Suez- kanaal zoo niet de drukst bevaren, dan toch de belangrijkste waterweg der wereldscheepvaart, vooral der Europeesche. De afstand tusschen Europa en het Verre Oosten wordt er danig door verkort, maar er staat tegenover dat de passage door het Suez- kanaal verbazend duur is, zoodat verschillende groote stoomvaartmaatschappijen nauwkeurige be rekeningen hebben gemaakt of het niet voordeeliger was zooals vroeger om Afrika heen te varen! Zij kwamen daarbij echter tot de conclusie dat alleen de route naar Australië voordeeliger zou zijn: schepen met bestemming naar Indië, China of Japan kunnen ondanks de hooge tariefgelden goedkooper door 't Suezkanaal varen. Hoewel de tariefgelden sinds de opening van 't kanaal verschillende malen verlaagd zijn de laatste verlaging werd 15 Dec. j.l. nog ingevoerd blijft de passage een kostbare geschiedenis. Vóór de verlaging van 15 December 1938 moest bijvoorbeeld de Dempo van den Rotterdamschen Lloyd per doorvaart f31.600 tariefgeld betalen! De Franschen, die indertijd hun spaarkousen leegschudden om Suez-aandeelen te koopen, plukken nu de gouden vruchten van hun durf en energie, hetgeen tusschen twee haakjes door tal van andere landen van de openstelling af met leede oogen wordt aangezien. Op 't oogenblik zijn de doorvarende schepen een tarief verschuldigd van 69 pence per ton (vóór de verlaging van 15 Dec. '38 bedroeg dat 72 pence per ton). Als men ziet de reusachtige bedragen, die de Suezkanaal-Maatschappij jaarlijks aan rechten ontvangt, geeft dat niet alleen een idee ervan hoe druk het kanaal bevaren wordt, maar bovendien leert men er uit, dat zelfs een oogenscliijnlijk geringe tariefsverlaging direct van verstrekkende beteekenis is. In 't jaar 1937 b.v., toen een tarief van 72 pence per ton verschuldigd was, bedroegen de ontvangsten der Suez-Kanaal-Maatschappijfr. 1.448.000.000 en de uitgavenfr. 508.000.000. De franc op goudbasis berekend. De Stoomvaartmaatschappij Neder land en de Rotterdamsche Lloyd betaalden in 1937 samen aan Suezkanaal-rechten het slordige sommetje van vier millioen negenhonderd vijfen veertig duizend vierhonderdzesendertig gulden!! Veel goedkooper dan 't Suezkanaal is het Panama kanaal inmiddels ook niet. Hier wordt ongeveer 60 pence per ton geheven, een tarief waar de Panama kanaal-Maatschappij „wel mee uitkomt"! Al met al echter zijn deze waterwegen, dwars door landengten heen gegraven, onmisbaar niet alleen maar ook.... voordeeliger. „Time is money!" is hier meer dan elders op zijn plaats en dit zal zoo in de toekomst wel blijven, hoe snel de oceaanstoomers ook worden. overwonnen; toegerust met de bittere ervaring en van de nieuwste machines voorzien toog men wederom aan het werk, terwijl een staf van ge- neesheeren en verplegend personeel voor het licha melijk welzijn der arbeiders zorgde. Op 14 Augustus 1914 werd het Panamakanaal geopend; de korte verbinding tusschen twee belang rijke oceanen, waarover Columbus tijdens zijn zwerf tochten langs deze kusten reeds droomde, was door menschenhanden tot stand gebracht. Schepen, die van New York op San Francisco voeren, zagen hun route met 7873 mijlen verkort (A; 12.596 km.)!, Het Duitsche linieschip Schlcswig Holstein in het Noord-Oostzeekanaal, voor de Duitsche scheepvaart, vooral uit militair oogpunt, van onschatbare beteekenis. Een pracht-opname van het Corinthisch kanaal, 654 km. lang. 21Yi m. breed en 8 m. diep.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 8