De onkosten Het ijsjacht is met een stuurwiel uitgerust, waarmede de achterste schaats bediend wordt. Op de voorste plaats zit de schootsmam, die het zeil bedient. Ook op het Jiangsdorfer meer bij Berlijn wordt het ijszeilen beoefend. Men is er echter niet ieder jaar zeker van góed ijs. het ijszeilen als wedstrijdsport wordt beoefend en het is verbluffend te zien hoe men deze sport in alle onderdeelen telkenjare weet te verfijnen om de topsnelheden te kunnen opvoeren. Het spreekt vanzelf dat een grondige kennis dezer sport alsmede een voortdurende intensieve training noodzakelijk is, wil men eenige kans op succes in wedstrijden ver wachten. 1 Dit verklaart dan ook wel in hoofdzaak het feit, dat het ijszeilen in de winterarme landen niet popu lair werd en daar als wed strijdsport nagenoeg onbe kend is. Enthousiaste Ne- derlandsche waterzeilers, die deze wintersport,'even als het skiën, in het bui- tenland willen beoefenen, staan voor de moeilijk- heid, dat een intensieve training een kwestie van verschillende seizoenen is, waarbij windzwakke dagen een belangrijke handicap kunnen zijn. Bovendien is een ij sra re jacht een kostbaar sporttuig, dat men niet met een paar ski's vergelijken kan. Nu kan, wat dit laatste betreft, de onderlinge sportieve hulp hierin belangrijk tegemoet komen. Zoo hebben de ijszeilvrienden in Oost-Pruisen mij reeds het aanbod gedaan, dat aan Nederlandsche waterzeilers, die gaarne eens met het ijszeilen kennis willen maken en met de training willen aanvangen, 8portjachten. vrij ter be schikking kunnen worden eventueele beschadigingen betreft, een regeling wordt 4 getroffen. Het ijszeilen kan alleen als wedstrijdsport een blijvende attractie zijn. 't Is de spanning van secon- denwin8t, de opwinding van het riskante bochten werk, de maximale uit buiting van de windkracht, die deze sport de bekoring geeft, die den hartstochte lijken ijszeiler steeds weer naar de bevroren meren en de uitgestrekte haffen drijft om te trainen voor de jaarlyksche Europawed strijden. Twee bekende Hollahdsche waterzeilers, die het vorige jaar in "Beval (Estland) met een daar gechar terd ijsjacht bij de Europawedstrijden aan de start- streep verschenen, stelden zich op het standpunt, dat zij niet om de pryzen, maar om de „sport" meezeilden. Op den duur zal deze wijze van deelname echter niet bevredigen. Wil men tot een succesvolle Nederlandsche jjs- zeilerij komen, die noodzakelijkerwijs buiten de landsgrenzen moet worden beoefend, dan zal men zware offers moeten brengen. Men zou zich dit als volgt kunnen voorstellengeïnteresseerde water- Hef nieuwste: geheel gestroomlijnd ijsjacht, waarmede in wedstrij den groote snelheden worden bereikt. zeilers gaan him wintersportvacantie eens door brengen in het dichtstbijzijnde centrum der ijszeil- sport wanneer daar wedstrijden gaande zijn, bv. Angerburg aan het Schwensaitmeer in Oost-Pruisen, waar dit jaar van 4 tot 8 Maart de ijszeilwedstrjjden om 't Europeescb kampioenschap worden gehouden. Na de wedstrijden kunnen zij in daartoe ter beschik king gestelde ijsj achten de sport nader leeren kennen en een allereerste instructie ontvangen. Hieruit zou zich een, zjj het ook nog zoo kleine, groep van enthousiasten kunnen vor men, die ervan overtuigd zynvoldoenden tjjd en geld te kunnen fourneeren, om deze wintersport te kunnen beoefenen. Ieder bjjeen moeten komen ter training en dan wordt tevens de aanschaffing van een eigen jacht noodzakelijk. Daarmede zou 'n nieuwe Neder landsche sport geboren worden, die ons door haar hard, snel en toch elegant karakter ze ker wel zou liggen. Zweedsche, Estische, Let- tische en Duitsche ijs- jachten snellen straks weer over de uitgestrekte ijsvlakte van het Schwen saitmeer. Zou déAr bij een groep van sportieve Neder landsche toeschouwers, die weten wat spilen is, piet de basis kunnen worden ge legd voor een Nederland sche jjszeilsport? DOMIJN KELLER Jong geleerd: oud gedaan. Niet alle ijsjachten zijn voor het racen ge bouwd. Er zijn ook de kleine pri mitieve jachtjes, waarmede jongens zich reeds vroeg met- de beginselen vrni deze sport vertrouwd maken. Moment ram hoogspanning in het racejacht. Het ramke ding suist door de bochti, de rechterschaats snijdt een diepe voor in 'f kristal harde ijs, de linker steigert om hoog en de schootsmon hangt over boord om het evenwicht te bewaren. En dit alles bij een snelheid van om en bij de honderd kilometer! w,i -ft

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 29