53.000 KILOMETER OP A1 DE WERELD ROND ALS VLIEGTUIGPASSAGIER In dit nummer beginnen wy de publicatie van onze nieuwe reisreportage, geschreven door den journalist Erwin Bergbaus, die het eerst als betalend passagier langs normale routen om de wereld vloog. Op deze blad zijden vertelt bg zijn ervaringen op bet eerste traject van zijn wereldvlucht, een etappe, die begon op Schiphol, de bakermat der IVederlandscbe verkeerslucbtvaart. Afscheid van Europa n het holst van den nacht sta je daar op Schiphol en terwijl je hart van opwinding in je keel klopt, doe je alsof er niets aan de hand is. Kom, nu even rustig tellenje biljeten - alles wat er bij hoort heeft de man aan het loket al nagekeken. „Amsterdam- Bangkok," knikte hij, „over tien minuten klaar om te vertrekken." Gewogen ben je ook. En nu komen je beide koffers op de weegschaal, die niet zwaarder dan 20 kilo mogen zijn. Elk pond te veel kost 'n massa j Dagenlang ben je aan het geweest. Overhemden voerden een hardnekkigen strijd met 't ondergoed, witte tropenjasjes raakten slaags met zwarte filmcassetten, een klein scheer - kwastje is lichter dan een groottwee zakdoeken te veel! Mooie dassen, waarmee je indruk op de meisjes van Manilla wilde maken, moesten thuis blijven, de smoking, die toeh onont beerlijk is, werd naar een schip ver bannen zij is nu op weg naar Amerika, waar we dan binnenkort in San Fran cisco „Eenentwintig kilo!" Aan de weeg schaal fronst men de wenkbrauwen. Ditmaal wil de K.L.M. iets door de vingers zien. „Maar als u nog eens om de wereld vliegt...." Het lijkt me een wreede en mis plaatste grap. De geheele onderneming is me nog niet zoo fantastisch en 011- NOORD- AMERIKA OOHM H 'iFSU INDISCHE fkm STILtE OCEAAN LUTRAll OCEAAN Van. AMSTERDAM naar AEEXANDRIE uitvoerbaar voorgekomen als nu, juist als het gaat beginnen, bij dat vale, grauwe schemerlicht van den regen- achtigen morgen. Misschien kan een borrel helpen. In het restaurant van de vlieghaven is het al een en al be drijvigheid en daar drinken ook ande ren een borrel. De drie Engelschen bijvoorbeeld mijn toekomstige medereizigers die met moeite den korten nacht in Amsterdam door gekomen zijn, hebben er zeker wel van de Koninklijke Luchtvaart-)Iaat- schappij voor een vlucht van 14.500 km. naar Batavia. Ditmaal het is vijf minuten voor de „Edelvalk" op de start minstens een paar achter de kiezen. „Reizigers voor Indiëinstappen, alstublieft." Een zakelijke stem van den beambte bij de glazen deur. Ik vind, dat hij het wel wat plechtiger had kunnen aankondigen - niet als iemand, die vertelt, dat het locaal- treiutje van het tweede perron ver trekt. Maar ten slotte zegt hij het im mers driemaal in de weekeiken Dinsdag, Donderdag en, zooals van daag, Zaterdag vertrekt een Douglas baan. Een groote, .natte vogel. Hijt bromt en brult als een voorwereldlijk monster en de vermetele Lilliputters, die hem aan den ketting gelegd hebben, letten nu nauwkeurig op, wat er ge beurt 1Er gebeurt eigenlijk niets bijzonders en toch blijft het een sen satie, ook als men het al honderden malen heeft meegemaakt: een hoopje menschen rent haastig door den och tendnevel en den stormwind van de schroeven naar de vleugels, waar het ten minste nog droog is; een deel klimt het aluminiumtrapje op, de anderen moeders, vrouwen, ver loofden worden meteen door den orkaan teruggewaaid. En als men dan door het vensterglas één van de ge zichten die nat waren van tranen en regen tracht te herkennen, dan zijn ze al veraf. De vogel vliegt naar In dil; Ja, zoo is Holland nu;'nwaterdool hof van rechthoekige eilandjes, die schijnen te drijven; tientallen wind molens: hun draaiende wieken lijken van hier gezien op de propellers van autogiro's, die maar niet van den grond kunnen komen. Maar nu stijgen we door een sombere laag van grauwe wolken en plotseling is de aarde verdwenen en flonkert een sneeuwwit donzen tapijt onder ons.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 30