ZESTIG GLORIERIJKE JAREN Het gebeurt niet 'raak, dat betrekkelijk kort na elkaar twee kost bare films ran betzelf de onderwerp en door dezelfde maatschap pij worden gemaakt, waarbij dan de eene film nog kostbaarder is dan de andere. Dit is nu gescbied met de RKO-Radio-film over 't Ieren ran koningin Victoria ran Engeland, waarin ook nu weer Ann IVeagle en Adolpb Woblbruck de Hoofd rollen verruilen. Prins Albert verricht in naam der keizerin de plechtige opening van het beroemde Crystal Palace te Londen. Die gewel dige „broeikas" gelijk 't in den volksmond genoemd werd die eenige jaren geleden in vlammen opging, was gemaakt naar een idee van den prins, die voor het volk van zijn vrouw alles deed wat maar in zijn vermogen lag, doch die er maar niet in slaagde sympathie en waardeering te vinden bij de massa. et is inderdaad voor keizerin Victoria een glorie rijke regeeringsperiode geweest. Zestig jaren lang heeft zij het geweldige Britsohe rijk dooi de branding en de gevaarlijke klippen van een troebele internationale politiek heen tot groote welvaart gebracht. Het is eigenlijk overbodig dat'-andermaal te memoreeren. Den vorigen keer hebben we er, bi) het ver schijnen van de keizerbi-Victoriafilm, reeds uitvoerig over geschreven. De lezer herinnert zich ongetwijfeld dat een klein gedeelte uit die andere film in kleur was, en wel daar, waar de oude keizerin bij haar zestigjarig jubileum haar triomftocht maakt langs de St. Pauls Cathedral in Londen. Het effect daarvan en vermoedelijk ook het succes, dat dat gedeelte bij 't groote publiek had, heeft dezelfde makers blijkbaar geïnspireerd, om de productie andermaal ter hand te nemen en een prachtige kleurenfilm over keizerin Victoria uit te brengen. Er werd een ander scenario ontworpen, doch Ann Neagle en Adolph Wohlbruck bleven voor de hoofdrollen gehandhaafd. Naar ons inzien terecht. Want de creatie, die zij van deze twee figuren gaven, was in één woord voortreffelijk en ook thans weer zouden we niet weten in welk opzicht zij te kort schoten. Datzelfde is trouwens van deze heele film te zeggen. Zelfs de tegenstanders van de kleurenfilm moeten erkennen dat hier 'n waar kunstproduct is vervaar digd, dat uit technisch oogpunt bezien bijna zijn weerga niet vindt. Het is alsof deze beminde keizerin weer in levenden lijve voor het groote publiek verschijnt. En al zullen uit den aard der zaak de zonen en doch teren van John Buil dat sterker apprecieeren dan de bewoners van andere landen, 't ge heel is toch van 'n dusda nige bekoring dat we niet twijfelen," of overal zullen de toeschouwers blij en dankbaar dit luisterrijke product aanschouwen. Af gezien van persoonlijke voorkeuren, is deze film 'n prachtig beeld van 'n ge lukkig menschenpaar, dat de zware vorstenkroon met eere heeft gedragen. Dat de maker Herbert. Wilcox ook nn weer de authentieke historische plaatsen tot achtergrond koos, verhoogt ongetwij feld nog de belangrijkheid ervan. van koningin Tic- toria en prins Albeit was ideaal. Hoewel zij haar gemaal nog ruim 3S jaar overleefde, is zij al dien tijd om hem blijven treuren. Na zijn dood trok zij zich aanvankelijk uit de staatszaken terug en bleei jaren lang in den rouw. Een opname uit de film, ivaarbij 'l Windsor Castte als achtergrond diende. Op den voorgrond Adolph Wohlbruck en Ann Neagle, respec tievelijk als prins Albert en konin gin Victoria. Het boogschieten was in dien tijd een zeer geliefde sport, die zeer veel beoefend werd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 32