SUEZ De Lesseps Tyrone Dower) bepleit het idee bij Louis Napoleon (Leon Ames), die hem eerst zijn medewerking verleent, doch zich later om politieke redenen terugtrekt. Films als deze zijn nog iets anders dan alleen maar een uurtje ontspan ning. Zij toonen de wereld van thans de ontzaglijke moeilijkheden, welke de dragers van groote idealen en plannen te overwinnen hadden alvorens zij er in slaagden die te verwezenlijken. Slechts weinigen zullen hijvoorbeeld een begrip hebben van het gigantische werk, dat Ferdinand de Lesseps had, toen hij het Suezkanaal groef en hoe hij niet alleen moest vechten tegen onmete lijke zandinassa's, maar ook en vooral tegen een berg van politieke en landelijke naijvertjes van allerlei soort. Niet dat deze film daarvan een getrouw beeld is: 't zou den toeschouwer gaan vervelen, die geweldige reeks tegensla gen in anderhalf uur tijds te verwerken. Daarom dat de idee geromantiseerd is, even als de persoon van De Lesseps, die hierin zelfs door een eenvoudige, ongeletter de sergeantsdochter wordt geprikkeld zijn groot ideaal uit te voeren. Nabestaan den van De Lesseps meen den daarom reeds deze film te moeten aanvallen en hebben de makers, 20th Century Fox, een proces aangedaan met, in eerste instantie, gelukkig een ne gatief resultaat. Naarons in zien terecht. Er zit absoluut niets minderwaardigs in. noch voor De Lesseps zelf, noch voor het meisje, on verschillig of zij al dan niet bestaan heeft. Die romance geeft aan die dorre zand woestijn en al die onhebbe lijke intriges ten minste een beetje fleur en leven, zon der aan den persoon van den genialen kanaalbouwer ook maar iets te kort te doen. De voornaamste ver dienste van deze film is dan ook, dat zij een kijkje achter de coulissen van het graven van het Suez-kanaal geeft en al is dat ook maai een honderdste deel van de werkelijkheid, dan is de indruk nog aanzienlijk grooter dan alle geschre ven verhaaltjes kunnen bereiken. De weergave van de aanslagen door vijandige Turken en de overweldigende imitatie van een tor nado zijn wel zoo indrukwekkend, dat zij de stoutste fantasie benaderen. Van, degenen die dit gigantische filmwerk voor namelijk op hun schouders torsen, nemen Tyrone Power, Loretta Young en Annabella een eerste plaats in. Zij zijn respectievelijk: De Lesseps, keizerin Eugenie en Toni, 't meisje, dat nu zooveel aanstool gaf aan de Lesseps-erfgenamen. Het eenigc, dat men zou kunnen vragen, is, of De Lesseps in al de tien jaren dat de bouw van het kanaal duurde niet wat ouder had kunnen worden dan hij nu scheen te zijn. Maar dat vermag toch niet aan deze film het praedicaat: grandioos te ontne men of iets van haar waarde te verminderen. Het is een film: grootsch, groot en leerrijk. Toni (Annabella) redt tijdens de tornado De Les seps, voor wien zij een groote liefde had opgevat. Bij die reddingspoging kwam zij zelf om het leven, waardoor aan die liefde een verheven tintje werd gegeven. Het Suez-kanaal, dat de Middel- landsche zee en de Rottde zee met elkaar verbindt, tverd van 1859-1869 door Ferdinand de Lesseps gegra ven. Het is 160 kilometer lang en kostte aan duizenden het leven. Arabieren als Turken verkleed ondernemen een aanslag op de werkzaamheden door heele berg reeksen op te blazen en het gedane werk te vernietigen. W

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 34