SUEZ
De Lesseps Tyrone Dower) bepleit het idee bij Louis Napoleon
(Leon Ames), die hem eerst zijn medewerking verleent, doch zich later
om politieke redenen terugtrekt.
Films als deze zijn nog iets anders
dan alleen maar een uurtje ontspan
ning. Zij toonen de wereld van thans
de ontzaglijke moeilijkheden, welke de
dragers van groote idealen en plannen
te overwinnen hadden alvorens zij er in
slaagden die te verwezenlijken. Slechts
weinigen zullen hijvoorbeeld een begrip
hebben van het gigantische werk, dat
Ferdinand de Lesseps had, toen hij
het Suezkanaal groef en hoe hij niet
alleen moest vechten tegen onmete
lijke zandinassa's, maar ook en
vooral tegen een berg van politieke
en landelijke naijvertjes van allerlei
soort. Niet dat deze film daarvan
een getrouw beeld is: 't zou den
toeschouwer gaan vervelen,
die geweldige reeks tegensla
gen in anderhalf uur tijds te
verwerken. Daarom dat de
idee geromantiseerd is, even
als de persoon van De
Lesseps, die hierin zelfs door
een eenvoudige, ongeletter
de sergeantsdochter wordt
geprikkeld zijn groot ideaal
uit te voeren. Nabestaan
den van De Lesseps meen
den daarom reeds deze film
te moeten aanvallen en
hebben de makers, 20th
Century Fox, een proces
aangedaan met, in eerste
instantie, gelukkig een ne
gatief resultaat. Naarons in
zien terecht. Er zit absoluut
niets minderwaardigs in.
noch voor De Lesseps zelf,
noch voor het meisje, on
verschillig of zij al dan niet
bestaan heeft. Die romance
geeft aan die dorre zand
woestijn en al die onhebbe
lijke intriges ten minste een
beetje fleur en leven, zon
der aan den persoon van
den genialen kanaalbouwer
ook maar iets te kort te
doen. De voornaamste ver
dienste van deze film is
dan ook, dat zij een kijkje
achter de coulissen van het
graven van het Suez-kanaal
geeft en al is dat ook maai
een honderdste deel van de
werkelijkheid, dan is de
indruk nog aanzienlijk
grooter dan alle geschre
ven verhaaltjes kunnen
bereiken.
De weergave van de aanslagen door vijandige
Turken en de overweldigende imitatie van een tor
nado zijn wel zoo indrukwekkend, dat zij de stoutste
fantasie benaderen.
Van, degenen die dit gigantische filmwerk voor
namelijk op hun schouders torsen, nemen Tyrone
Power, Loretta Young en Annabella een eerste plaats
in. Zij zijn respectievelijk: De Lesseps, keizerin
Eugenie en Toni, 't meisje, dat nu zooveel aanstool
gaf aan de Lesseps-erfgenamen.
Het eenigc, dat men zou kunnen vragen, is, of De
Lesseps in al de tien jaren dat de bouw van het
kanaal duurde niet wat ouder had kunnen worden
dan hij nu scheen te zijn. Maar dat vermag toch niet
aan deze film het praedicaat: grandioos te ontne
men of iets van haar waarde te verminderen. Het is
een film: grootsch, groot en leerrijk.
Toni (Annabella) redt tijdens de tornado De Les
seps, voor wien zij een groote liefde had opgevat.
Bij die reddingspoging kwam zij zelf om het
leven, waardoor aan die liefde een verheven tintje
werd gegeven.
Het Suez-kanaal, dat de Middel-
landsche zee en de Rottde zee met
elkaar verbindt, tverd van 1859-1869
door Ferdinand de Lesseps gegra
ven. Het is 160 kilometer lang en
kostte aan duizenden het leven.
Arabieren als Turken verkleed ondernemen een
aanslag op de werkzaamheden door heele berg
reeksen op te blazen en het gedane werk te vernietigen.
W