OP
*M;\ vM.l"
53.000 KILOMETER
u
DE WERELD ROND ALS
VLIEGTUIGPASSAGIER
VI. VA FM HONGKONG NAAR WAKE
IfHLUN
EIPZIG
^BOEDAPEST
NOORD- 1$
•AMERIKA]
an eh Ann sco
VLOS ANGELES
AMSTl
fODHPOA
JOo
A MANQU/lLA
oorrt ^aiNiOAO
IONCKONO
S JOSt CÖSTA
to BELEW^X. 0
Pt UNA MBDCOfl 'ff i
zuid- mg
[AMERIKAg*
BJODfJANflRQ
STILLE
OCEAAN
INDISCHE
OCEAAN '?ÏAU5TRAlli
De Chi na-c Upper vertrekt
indelijk is 't zoo ver op
dezen Zaterdagmorgen in
Mei. Bij de veerpont
naar het schiereiland
Kowloen, waar zich de
vlieghaven bevindt, houdt de riksja
stil en een tweede volgt met mijn
koffers. Mij wacht een ontroerende
verrassing: bij de boot wacht mister
Tam, de jonge Chinees, die mij in
deze zeven dagen langs zooveel krom
me en rechte wegen door
zijn vaderstad heeft ge
leid. Ter wille van mij is
hij in 't donker opgestaan;
hij wilde mij nog eens de
hand drukken en „Vaarwel"
en Tot, weerziens" zeggen.
En dan wordt hij lang
zamerhand, terwijl de ra
deren draaien, een punt
aan den voet van den Vic
toria-Peak. De witte villa's
boven schitteren als kris
tallen op een groen kleed
en hier beneden ontwaken
de jonken. De familie Koe
lie tekt zich uit, naakte,
gele jongetjes krijgen '11 em
mer zeewater over hun huid
in den warmen zonne
schijn glimlacht de armoede
Aan de kade van Kai Tak snorren
al de vier motoren het gebruike
lijke ochtendconcert op mijn reis. ïïa,
daar schommelt hij nu op liet water,
waar hij overnacht heeft: de China-
clipper uit Amerika. Clippers, zoo
heetten een eeuw geleden de snelle
zeilschepen, die het dagelijkseh ge
sprek van twee werelddeelen vormden
en destijds in een ongeloofelijken
recordtijd van Amerika naar Azië voe
ren en terug. Zij hebben zich nu in
reusachtige vliegschepen veranderd
in minder dan een week, en eenmaal
per week, steken ze den Stillen Oceaan
over.
De ambtenaren van de Pan Ameri
can Airways controleeren mijn papie
ren, zonder welke ik de Nieuwe
Wereld niet biimen kan
komen. Van mijn passage -
biljet, dat geheel uit vast
geplakte papiertjes bestaat
en zoo lang is, dat het als
ceintuur voor een niet al te
dikken man zou kunnen
dienen, scheuren ze '11 stuk
af: Hongkong-Manilla. Het
is het tra ject; dat de clipper
vandaagvoor de derde maal
aflegt. Drie weken geleden
was dit 't laatste, door des
kundigen met eenig ge
frons beschouwde gat in de
blauwe lijn om den aardbol.
Maar nu is de „missing link"
in het wereldluchtverkeer
aangebracht. Iedereen
slaakt een zucht van ver
lichting.
De China-clipper, een der reusachtige vliegbooten van de Pan American Airways, gereed voer den start te Hongkong. Een koelievrouw roeit het bootje voort,
waarin een employé van de vlieghaven de meertouwen oprolt. Over enkele oogenblikken daveren de vier motoren en neemt de tocht naar de Vereenigde Staten een
aanvang. De bemanning van deze vliegbooten telt zeven personen.