OP *M;\ vM.l" 53.000 KILOMETER u DE WERELD ROND ALS VLIEGTUIGPASSAGIER VI. VA FM HONGKONG NAAR WAKE IfHLUN EIPZIG ^BOEDAPEST NOORD- 1$ •AMERIKA] an eh Ann sco VLOS ANGELES AMSTl fODHPOA JOo A MANQU/lLA oorrt ^aiNiOAO IONCKONO S JOSt CÖSTA to BELEW^X. 0 Pt UNA MBDCOfl 'ff i zuid- mg [AMERIKAg* BJODfJANflRQ STILLE OCEAAN INDISCHE OCEAAN '?ÏAU5TRAlli De Chi na-c Upper vertrekt indelijk is 't zoo ver op dezen Zaterdagmorgen in Mei. Bij de veerpont naar het schiereiland Kowloen, waar zich de vlieghaven bevindt, houdt de riksja stil en een tweede volgt met mijn koffers. Mij wacht een ontroerende verrassing: bij de boot wacht mister Tam, de jonge Chinees, die mij in deze zeven dagen langs zooveel krom me en rechte wegen door zijn vaderstad heeft ge leid. Ter wille van mij is hij in 't donker opgestaan; hij wilde mij nog eens de hand drukken en „Vaarwel" en Tot, weerziens" zeggen. En dan wordt hij lang zamerhand, terwijl de ra deren draaien, een punt aan den voet van den Vic toria-Peak. De witte villa's boven schitteren als kris tallen op een groen kleed en hier beneden ontwaken de jonken. De familie Koe lie tekt zich uit, naakte, gele jongetjes krijgen '11 em mer zeewater over hun huid in den warmen zonne schijn glimlacht de armoede Aan de kade van Kai Tak snorren al de vier motoren het gebruike lijke ochtendconcert op mijn reis. ïïa, daar schommelt hij nu op liet water, waar hij overnacht heeft: de China- clipper uit Amerika. Clippers, zoo heetten een eeuw geleden de snelle zeilschepen, die het dagelijkseh ge sprek van twee werelddeelen vormden en destijds in een ongeloofelijken recordtijd van Amerika naar Azië voe ren en terug. Zij hebben zich nu in reusachtige vliegschepen veranderd in minder dan een week, en eenmaal per week, steken ze den Stillen Oceaan over. De ambtenaren van de Pan Ameri can Airways controleeren mijn papie ren, zonder welke ik de Nieuwe Wereld niet biimen kan komen. Van mijn passage - biljet, dat geheel uit vast geplakte papiertjes bestaat en zoo lang is, dat het als ceintuur voor een niet al te dikken man zou kunnen dienen, scheuren ze '11 stuk af: Hongkong-Manilla. Het is het tra ject; dat de clipper vandaagvoor de derde maal aflegt. Drie weken geleden was dit 't laatste, door des kundigen met eenig ge frons beschouwde gat in de blauwe lijn om den aardbol. Maar nu is de „missing link" in het wereldluchtverkeer aangebracht. Iedereen slaakt een zucht van ver lichting. De China-clipper, een der reusachtige vliegbooten van de Pan American Airways, gereed voer den start te Hongkong. Een koelievrouw roeit het bootje voort, waarin een employé van de vlieghaven de meertouwen oprolt. Over enkele oogenblikken daveren de vier motoren en neemt de tocht naar de Vereenigde Staten een aanvang. De bemanning van deze vliegbooten telt zeven personen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 30