De Chineezen van Kowloen hengelen hun ontbijt uit de baai te voorschijn. Zij kijken evenals ik toe. hoe een van hun vrouwen in een bootje de palen van den aanlegsteiger langs roeit en de touwen losgooit. Een koeliedame, zon der wier hulp onze Hawaiian clipper niet zou kunnen vertrekken. De zeven leden van de bemanning zijn al aan boord. Een bel weerklinkt de passagiers! Van boven af, tussehen de vleugels, die een spanwijdte van veertig meter hebben, betrekken wij onze nieuwe woning. Er zijn veel kamers; in de lounge alleen, een soort hal, zou een commissie vaujtoezicht van tien personen zitting kunnen hou den. Nu suist het aan de ramen, gor dijnen van groen water sluieren om hoog, dan schokt de vloer, ten slotte donderend geratel tot de clipper zweeft. Wij zitten er nog wat beduusd bij als de deur naar den cockpit 'n oogen- blik open blijft staan, voelt men zich klein en hulpeloos71 verschillende instrumenten, hoorde ik; negendui zend „aflezingen" hebben de piloten, die telefonisch met elkaar in verbin ding staan, op een enkele reis daarop verricht. Maar ik wil er niets meer van weten. En de passagiers zes of acht, in Manilla komen er nog bij zijn menschen, die voorloopig niet de min ste belangstelling voor elkaar hebben. Het schijnt ook niemand op te winden, dat zij juist begonnen zijn een lucht sprong over de grootste zee der aarde te maken; zooals mannen nu eenmaal zijn doen wij net, alsof dat ons Zater- dagsch uitstapje is. Terwijl Hongkong aan den westelij ken horizon wegglijdt, zet de steward al een tooverkistje van karton op onze knieën. Het bevat gevulde bekers, bussen en doozen met een zoogenaam de kleine versnapering die een beetje te groot is. Daarom komt de luchtkok gauw terug, hij schuift een venster open en de rest vliegt naar de visschen zij krijgen kip met mayonnaise, gehal veerde eieren en roomkaas. En het water, merken zij, smaakt vandaag naar ananas. Te Manilla Mn den middag, na duizend blauwe kilometers, duiken zaagvormige, groene eilanden uit den oceaan op, stijgen daarna met hun toppen rechts en links boven de vliegboot uit, die er nu tussehen neerdaalt in de palmenbaai van Cavite op Luzon. Geen Chineezen meerPhilippino's: Maleisch bloed van liet zeevaarders- volk iii het verre oosten, met donkere, verstandige oogen. Een van hen zit aan het stuur van onzen wagen, rich ting Manilla. De meisjes, die ons van het balkon van haar paalwoningen nakijken, zijn zijn zusters; haar licht bruin gezicht is omgeven met een zwarte kuif', alsof zij het haar ter eere van ons pas gewasschen hadden en het nu in de zon droogden. O. die zon Men verbaast zich. dat de bamboe- boschjes aan beide kanten van den weg niet in vlammen opgaan. Na een rit van een half uur door deze hei, in liet hotel van de woelige stad, informeert de chef de reception„Air conditioned rooms?" Nou en of. Ik vermoed al, wat het beteekent. En al kost deze kamer voor één dag meer dan de boy, die mij naar boven brengt, in 'n maand verdient het is je reinste toovenarijdaar drukt hij me op een met samengeperste lucht gesloten deur en brengt me van de hitte in een rijk,waarin men bibbert.... Kunstmatig op een bepaalde tempe ratuur gehouden bioscoopzalen, enz. kende ik al: heele hotel verdiepingen echter, waar elke kamer van de twee dozijn apart gekoeld wordt, niet. In de mijne is het 18 graden, buiten 50. En dat terwijl de tropische zon toch door de spleten van de jaloezieën schijnt wit, maar niet warm. Muren en pla fond doen met hun groenige kleur even aan een druipsteengrot denkeu, maar er druipt niets en de lampen geraf fineerd. deze binnenarchitectuur van Manilla zien er uit als kleine ijsblok ken. Terwijl ik mij, om beter van dit wonder te kunnen genieten, op mijn bed uitstrek, ontdek ik de gaten, waar de koude lucht naar binnen stroomt. Bijna iets te koud. Als nu naast me een electriseh kacheltje stond, denk ik onwillekeurig waarachtig, ik zou het aandraaien. Dat zou toch wel het toppunt zijn! Weldra heb ik een nieuwen een- dagsvriend; Antonio. Hij heeft een of ander baantje in het hotel en spreekt Engelsch met een Amerikaansch ac cent. Ja. de Amerikanen. Dat hun dagen of althans hun jaren hier geteld zijn, zooals hij denkt, daarop verheugt hij zich al, de jonge Philippino. Binnen afzienbaren tijd willen ze immers de stars and stripes op de tot nationaal bewustzijn ontwaakte Philippijnen neerhalen. „Heel dom," heeft in den auto een clipperpassagier uit Washing ton me ingefluisterd, „maar spreekt u er niet verder over." Maar nog waaien de sterren en strepen over de grootsche gebouwen van Manillade universiteit, zoo goed als het postkantoor zijn paleizen. Mister Tony heeft een van de vroolijk bellende ponywagentjes geroepen. Zij zijn nog goedkooper dan de taxi's, Een blik in de bestuurderscabine van den China-clipper. Tn het midden zit de gezagvoerder en rechts de eerste officier. Links de marconist, die geregeld in verbinding is met de zendstations der vlieghavens. Verder bestaat de bemanning uit een navigator, twee werktuigkundigen en een steward. De eerste etappe van de vlucht over den Sti len Oceaan eindigt, te Manilla. Onze foto toont 'n straatbeeld uit deze stad, die vermaardheid venvierf door de geu rige sigaren die er gefabriceerd worden. waarmee men een kwartier lang voor 15 cent kan rijden, en men zit hier nog gemakkelijker. Aan den anderen kant van de brug over de Pasig wor den de winkels en kantoren gesloten. Rijst, suiker, koffie, bananen en tabak onuitputtelijk rijk zijn deze eilanden. Inboorlingen, die op de markt hebben gestaan, gaan naar huis. Ik zie een vrouw met vijf hoofdkussens, niet onder maar op haar hoofd, omdat zij die wil verkoopen. En andere, meest oude vrouwen, loopen met sierlijke, kleine passen vol waardigheid in nationale kleederdracht rond. Deze kanten mouwen, gesteven en uitstaand aan de schouders, zijn vast nog uit den tijd van de Spanjaarden. Verderop doet nog een heele wijk er aan denken. Die heet Intramuros. Oude huizen staan er met getraliede ramen als in Sevilla en Cordova; een wal, dien de veroveraars drie eeuwen geleden heb ben opgeworpen, zorgt voor stilte en rust zonder auto's. En een goeden kilometer verderop - op het einde van den rondrit zijn wij dan weer binnen het bereik van de koelmachines en de marmeren en zandsteenen gebouwen. Langs de prachtige tropische laan liggen breed uit de clubgebouwendie van het leger en de vloot der E.S.A., die voör de buitenlanders uit Europa, enz. en het Restaurant de Paris voor de fijn proevers, vertelt mister Tony. Met twaalf reizigers stijgen we den De tweede dag brengt de luchtreizigers op het eiland Guam, waar de Pan American Airways een van alle mo derne gemakken voorzien hotel exploi teert. Op onze foto ziet men galerij en ingang van dit hotel. volgenden dag op. Voor het dubbelt- aantal zou gemakkelijk plaats te vinden zijn op onze breede banken. Vroeg of laat moeten mensehen, die door hetzelfde paar vleugels over den oceaan gedragen worden, wel notitie van elkaar gaan nemen. Daar zit bij voorbeeld een gemoedelijke majoor van het Amerikaausche leger, die met verlof naar zijn vaderland gaat; daai is ook een dokter, die een bepaald, heel klein mugje najaagt niet hier Zoo ziet het inférieur der China-clippers er uit, de Amerikaanse,he vliegbooten. •die in zes dagen de transatlantische vlucht Hongkong-San Francisco volbrengen. De gemiddelde hoogte, waarop boven den Stillen Oceaan wordt gevlogen, is drie duizend meter. Zooals men ziet zijn de reizigers geriefelijk op breede banken gezeten.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 31