33.000 KILOMETER OP *lj;\ vitTT 4* DE WERELD ROND ALS VLIEGTUIGPASSAGIER w VII. NOORD- Hg f AMERIKA^ \SAN FRANCISCO Mips ANC t LIS Urlun itipzrc \.BOt*AMST AMSTl AMAHQU/ILA &r±3&glNIOAD WAW, PERNAMOJCOff ZUID- bM |AMERIKAg.ov I RIODfJANflRQ STILLE OCEAAN INDISCHE^* OCEAAN ;vaAU5TRAlll c middernacht is de Maandag Dinsdag gewor den, maar niet lang.... Want nauwelijks vliegen we een paar uur de zon tegemoet, of. ..lleeren." vertelt men ons dan. ..nu is het weer Maandag!" Wij zijn name lijk zooeven over de datum- lijn gevlogen. Geen van allen zelfs de verwoede spelers aan tie bridgetafel niet. kan nalaten een blik in tie diepte te werpen. Ken streep schuim, een 'hineesche muurmisschien. die door den oceaan loopt? Het spijt den oceaan vree- selijk. tnaar hij kan geen notitie van deze scheidslijn nemen, evenmin als de zon. die daar op Maandag en Dinsdag tegelijk schijnt. Hun dag. een middag zon der avond of morgen, is zoo lang als de eeuwi gheid. Maar ergens moest de menseh wegens zijn aardsche „belan gen" vaststellen: ..11 ier begint of hier scheidt hij uit; daar is het al Dins dag en hier is het nog Maandag." Wettelijk heeft niemand de lijn vast gesteld. maar alle zeevarende volken erkennen haar stilzwijgend. Hier. waar zij kaarsrecht door de blauwe woestenij loopt, doet ze ook niemand kwaad. Als men ze bij voorbeeld van den 1 bosten lengtegraad naar den nulmeridiaan van Greenwich zou willen verplaatsen neen. zulk een regeling is ondenk baar. Wie dus hier over den Stillen Oceaan naar liet westen snelt, kan meteen twee blaadjes van den kalender scheuren en op den terugweg krijgt hij een dag cadeau. Wat mij betreft, ik vind dit geschenk niet meer dan billijk. Sedert ik Am sterdam verlaten heb. eerst in Europa en daarna in Azië. heb ik steeds mijn horloge vooruit moeten zetten en zoo heeft men mij langzamerhand heel wat uren en minuten afhandig gemaakt, de rekening met Chrono» moet nu maar eens eindelijk vereffend worden. Hij keert tien spaarpot om en van tie o e o e o n o naar vele stukjes tijd wordt nu eèn mooie tlag samengesteld. De eerste wereldreizigers, die met Magelhaes' vloot van den anderen kant kwamen, hadden nog geen vermoeden, wat er met hen gebeurde. Pas toen zij na de rondreis op de Kaap Verdische eilanden aan land gingen, op een Woensdag, zooals zij dachten, hoorden zij, dat het Donderdag ledereen was ontsteld. Want hoe precies had signor Pigafetta. de Italiaanscke ge schiedschrijver der expeditie, zijn dag boek bijgehouden. En nu hadden zij honderd verkeerde Zondagen gevierd en vleesch op Vrijdag gegeten! Toch kunnen ook in onzen tijd nog rare dingen met die datumgrens gebeu ren. Kort geleden stond immers nog iemand voor den rechter in Londen, die zijn geboortedatum niet wilde geven. Neen, zei hij, als ik het doe. dan word-ik weer, zooals me vroeger ook al eens gebeurd is. tot een boete veroordeeld wegens gebrek aan eerbied voor de rechterlijke macht. Eindelijk kwam hij met de waarheid voor den dag: zijn moeder was destijds van het westen naar het oosten over den Stillen )ceaan gevaren. Het was een schrikkel jaar. En juist op den dag. die op tien 29sten Februari volgde en toch nog niet tie eerste Maart was, had hij het levenslicht aanschouwd. „Ik ben gebo ren op 30 Februari," meende hij maar wie gelooft hem alleen maar op zijn eerlijke gezicht! Wij hebben luchtpostbrieven aan boord van Wake voor Midway twee duizend kilometer zijn de eilanden van elkaar verwijderd en toch komen ze vroeger aan dan zij afgezonden zijn Met zulke verhalen korten wij den langen, blauwen Maandag. Midway! Dat beteekent Halfweg, halfweg tusschen Azië en Noord-Aine- rika. Het schijnt wel. dat het eilandje pas een kwartier voor de landing van den clipper geboren is. De riffen, die in de lagune liggen, druipen nog van het water. Cirkelrond en liefelijk menschelijk had ik bijna gezegd zoo noodigt het tie menschen uit. die uit tie wezenlooze lucht of van hef water komen. Een groene atol in de wereld zee. tlie in den droom werkelijkheid is geworden. Maar auto's reden toch niet in tlien droom rond. En hier warempel, tiaar staan twee groote Fords voor tic piloten en le passagiers. Met num merborden: Midway I en Midway 2. Te voet zou het misschien een minuut of tien geweest zijn. maar tic Amerikanen, tlie weldra met wielen in plaats van met beenen ter wereld zullen komen, moeten zich meteen thuis voelen. Het koraalzand knarst onder de banden. Zoo nu en dan stopt de chauffeur: hij springt van zijn zit plaats om een groot-en vogel, die hem den weg verspert, ernstig toe te spreken, daar tleze geen aanstalten maakt uit den weg te gaan. Achter tie duinen zijn we namelijk in een sprookjeslandschap terecht gekomen: tiaar zitten zij bij honderden tus schen de magnoliabosehjes: alba trossen. Als fantastische planten, tlie in tien wind heen en weer wiegen, bewegen zij hun lange halzen. Wat ze daar in paren uitvoeren lijkt op een ingestudeerde plechtigheidhet gesnater, het wrijven van den snavel tegen tie sneeuwwitte borst, het ver stoppertje spelen van hun oogen onder tien linkervleugel geschiedt in de maat in hetzelfde rhvthme schiet elk van beide loodrecht met zijn kop omhoog of een van hen schudt hem ontstemd, alsof zijn partner iets fout gedaan heeft. Alleen het geluk deze dieren te kunnen bekijken, tlie zich heelemaal niet om tie menschen bekommeren, is een reis naar de antipoden waard. En dan die vette, bruine jongenDaarvoor uit te wijken is paragraaf I van het De haven van Hanoloeloe. de stad gelegen op de zuidkust van Oahn, een der zeven eilanden van Hawaii. In deze haven strijktde vlieghoot neer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 28