PARUSCHE MODE IN AMSTERDAM ■H 38 Parijs begint al eind Januari met bet vertoonen van de nieuwe voorjaarscollectie, maar liet duurt toch altijd nog een tijdje voordat het buitenland aan de beurt komt. Blijkens plakkaten in de diverse Parijsehe salons zou Amerika tot 25 Februari moeten wachten en het continent zelfs tot 3 Maart. De mode-vertooningen in Parijs eh die in Nederland! Een hemelsbreed verschilNiet alleeu, dat de outsider in Parijs geenerlei kansen maakt om binnen te komen, maar er is ook een zeer groot onderscheid in de omstandigheden, waaronder de toeschouwsters de laatste scheppingen van Vrouw Mode langs zich heen zien trekken. In Holland muziek en makkelijke stoelen en ge- liemelte-streelende lekkernijen. In Parijs een wankel prikstoeltje met vergulde pootjes en satijnen beklee ding en op zijn hoogst een glaasje water, dat een gekuitbroekte dienaar vol grandezza serveert. In Parijs worden de shows uitsluitend en alleen om de mode gehouden, in Nederland ziet men het nuttige met het aangename vereenigd. De modeshow van het Parijsehe huis Lanvin in het Carlton-Hotel te Amsterdam was wel hemels breed verschillend van de twaalf, dertien, misschien zelfs wel veertien shows in Parijs, waar we zelfs de opbeuring van een pittig kopje thee moesten missen. Sfeer door bloemen, welverzorgde tafels, muziek en goed-gekleede vrouwen. Diner-dansant in de hoofd stad en tegelijk overzicht van de nieuwe mode, is het wonder dat verschillende vrouwen uit verafge legen oorden haar man tot een weekend wisten te verleiden? Mannen, die de nieuwe modellen nu onder de meest gunstige omstandigheden zien, diplomatieke zet om ze zoo via smeltende muziek, oesters en cham pagne in de val te lokken. Het huis Lanvin, dat zijn nieuwe modellen toont. Opvallend veel cerise, zelfs voor mantels. Een wijde cerise swagger op een mantelpakje van een marine met wit ruitje en een cerise vest op een effen licht grijs mantelpakje, een cerise bolero op een zwart geplisseerd jurkje en een prachtige getailleerde avondmantel van cerise moiré. Ook aardbeienkleur is hier sterk vertegenwoordigd. Dat zoowel cerise als fraise uitstekende combinaties met paars en lila kunnen gaven is een waarheid die we gezien moeten hebben' om te kunnen aannemen. Het fraise wollen mantelpakje met zwart bloesje, zeer grooten zwarten matelot en natuurlijk zwarte suède handschoenen is werkelijk een vondst voor de brunette. Zoo als dat teerblauwe pakje met een blouse van een vreemd geel-groen als geknipt is om blonde schoon heid te omlijsten. Bjj zachtblauw zagen we- ook enkele malen een teer rose-lila toegepast. In deze collectie verschillende jurken, die rond de taille aange- rimpeld zijn en dus een onberispe lijk figuur eischen. Zalig de heel groote steekzakken, waarin je zoo heerlijk „hangen" kunt. Of dat nu bepaald elegant zal staan voor het groot avondtoilet valt nog te bezien. Lanvin heeft een voorliefde voor arabesken en geometrische figuren en brengt daarvan niet aÜeen randen, doch versiert heele gewaden met wonderlijke figuren in contrastkleur. Een buitengewoon mooie mantel van zwarte doffe stof met een geheel gematelasseerd voorpand van glanzend zwart De modellen zijn uil andere collecties afkomstig satijn verwierf den algemeenen bijval. Vallen de rokken over het algemeen wijd, zoo zien we hier voor 's avonds naast de meterswijde crinolines toch ook sluik om de heupen vallende rokken. De zoo lastige sleepen gaan weer tot de zeldzaamheden behooren. Wat echter niet zeggen wil dat deze mode niet lastig zou zijn. De enorm groote hoeden, maar vooral de geweldige wijdte van de avondjurken en de daaronder gedragen crinolines maken dat het transport-vraagstuk om herziening vraagt. Kunnen we op het gebied van hoeden ditmaal eigenlijk niet van „een groote lijn" spreken, zoo verdienen de alleraardigste hooge kozakmodellen, zooals Mariene Dietrich die indertijd in Catharina van Rusland lanceerde, wel een extra vermelding.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 36