In de keuken gaat natuurlijk alles electrisch. Hoe zou hei anders kunnen, als je uit sluitend onder electrische geleidingen leep. heeft ons dan ook een in strument bezorgd,waarmee men de kracht en de uit werking van dit machtige natuurverschijnsel op elec trische geleidingen kan be palen. Het is een ingewik keld apparaat met een moeilijken naamkatho- denstraal-oscillograaf. Zoo zijn dan de moeilijk heden zoo goed mogelijk opgelost: tien jaar lang zwerft het personeel van dezen wagen nu al langs de Zwitsersche spoorwegen, op jacht naar den bliksem, en nauwelijks heeft men hem in het vizier of fluks wordt hem de maat geno men tot nut van het bovengrondsche net der Zwitsersche electriciteits- werken en spoorwegen. Woormagen en laboratorium voor het electriciteHswerk Piottino. Op den gevel ziet men het wapen van Levan- tina. Bloeiende geraniums maken van den woonwagen een rijdende villa. De schrijpajel wordt zoowel door vader als door zoon Zoo leven de bewoners van den wagen. Als het mooi gebruikt. Alleen zijn de berekeningen van den eerste. weer is maken moeder en zoon het zich gemakkelijk wat ingewikkelderop den „beganen grond". van den bliksem op de electrische bovenleidingen. Daar het gebruik van electrische energie om zoo te zeggen met den dag grooter wordt, is 't probleem dei- storingen nog belangrijker dan vroeger, toen slechts een beperkt aantal menschen gedupeerd werd, wanneer er eens iets aan de leidingen haperde. Daar om ontzien de eleetriciteitsmaatschappijen kosten noch moeite om de bedrijfszekerheid te verhoogen. De bliksem nu is een van de ergste belagers van de bovengrondsche leidingen en de strijd hiertegen was heel moeilijk, omdat men niet wist. wat er eigenlijk bij een blikseminslag gebeurde. Bovendien is hij niet gemakkelijk te „betrappen", want hij kondigt niet van te voren aan, waar hij van plan is op te treden en tevens is hij zoo „bliksemsnel", dat men nauwelijks tijd heeft, de noodige metingen te ver richten, al is het toeval iemand gunstig. En dan nog: hoe meet men den bliksem zonder zelf met instrument en al als de weerlicht naar de andere wereld te verhuizen? Maar we leven niet voor niets in de eeuw der techniek en een of andere vemufteling Reeds verschillende jaren rijden in Zwitserland een paar spoorwagens heen en weer, die nogal geheimzinnig aandoen. De eene ziet er gewichtig uit met allerlei electrische draden, de andere heeft meer weg van een woonwagen op spoor rails met nette gordijntjes voor de ramen, alsof een of andere reislustige, modern georiënteerde en rijke Zigeuner met de spoorwegmaatschappij een contract heeft afgesloten, zoodat hij zijn van geslacht op geslacht overgeërfde zwerversnatuur kan bot vieren langs de schilderachtige, doch gebaande wegen van het Zwitsersche spoorwegnet. Als men in de gelegenheid is, dezen wagen van binnen te bekijken, zal men inderdaad zien, dat men met een rijdend huis te doen heeft, maar de tweede wagen is verre van Zigeunerachtigoveral in het rond staan ingewikkelde instrumenten, waarvan men niet zoo één twee drie de beteekenis en functie kan nagaan. Alleen ingewijden weten, dat deze beide wagens voor 'n zeer bepaald doel nu eens hier, dan daar op een zijspoor staan en wel ter onderzoek van de uitwerking

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 7