HOOGER OP B3BSB nu DE LUCHTVAART ZOEKT HET De drang omhoog in de lucht vaart leidde tot de constructie van de Boeing Stratoliner, het toestel, dat tüdens een proef vlucht met twee Nederlandsche experts aan boord Jammerliilc verongelukte. Is een oordeel over deze ramp reeds verant woord (Van onzen luchtvaartmedewerker) Het is opvallend te zien hoezeer het operatie - terrein van de verkeersluchtvaart, vooral wat de lange trajecten betreft, zich naar hoogere regionen verplaatst. Vloog men tot ongeveer 193+ nog op een gemiddelde reishoogte van 1000 tot 1500 meter, daarna steeg de gebruikelijke vlieg hoogte spoedig tot 3000 meter, terwijl de aller nieuwste verkeersvliegtuigen, bestemd voor de inter continentale luchtlijnen, zooals de DC-4, voor vervoer van pas- i sagiers op 5500 meter hoogte zijn ingericht. Zooals alles in de tech niek heeft deze drang omhoog zijn reden. Een voorwerp, dat zich in de lucht voortbeweegt, ondervindt weerstand. Het menschelijk brein vond de stroomlijn uit om deze weerstand zoo klein mogelijk te maken, maar ook het effect van die stroomlijn heeft zijn grenzen. Een Amerikaansche majoor Ralph Sekroeder deed bij het invliegen van een militair vliegtuig eenige jaren geleden de ontdekking, dat hij stijgende tot 11000 a 12000 meter steeds sneller ging vliegen zonder dat hij gas behoefde bij te geven. Kijkje in liet interieur van de Hoeing Stratoliner. het toestel, dat door Amerikaansche technici werd ontworpen en waarvan te Seattle een serie van acht stuks op stapel werd gezet. Bij de nacht -accommo datie leveren drie zitplaatsen twee bedden op, zoodat daardoor het aantal beschikbare plaatsen voor passagiers wordt beperkt. Ieder appartement van vier bedden wordt door gordijnen van de tusschengang afgesloten, terwijl aan de andere zijde nog negen slaapplaatsen kun nen worden ingericht. Rechts van de cabine ziet men op de foto het toiletappartement voor de dames, geheel links van de cabine dat van de heeren. Geheel achteraan in den staart bevindt zich de keuken voor de stewardess. I I LICHTVAART IVARIA I Dit verschijnsel is volkomen logisch. Bij het hooger stijgen wordt de lucht ijler, dus. de weerstand minder. Een vliegtuig dankt echter zijn mogelijkheid van vliegen aan dien weerstand, doordat hieruit door middel van de vleugels van het vliegtuig een kracht gewonnen wordt, die men lift noemt. Logischerwijze zou dus bij het hooger stijgen van een vliegtuig de lift, dus het stijgverraogen, al kleiner worden. Door het verminderen van den weerstand wordt de snel heid echter automatisch opgevoerd, hetgeen de lift eveneens weer grooter maakt. Dit alles valt en staat echter met het motorvermogen van het vliegtuig. De motor heeft evenals de mensch voor zijn ver branding zuurstof noodig en het is begrijpelijk, dat het motorvermogen bij het hooger stijgen kleiner wordt, wanneer men geen maatregelen neemt om aan den „ademnood" van den motor tegemoet te komen. Bij de ver keersvliegtuigen, die op 3000 meter hoogte kruisen, heeft men reeds een zgn. inrichting voor hoogte- gas, waarbij ofwel de .benzine toevoer iets geknepen wordt, zoo dat het als gasmengsel met de lucht de juiste ver houding krijgt, ofwel de luchttoevoer door middel van aanjagers naar den motor wordt gestuwd. Er zijn nog andere voordeelen aan het hooger vliegen verbonden dan alleen snelheidswinst. Daar voor zouden echter veel grootere hoogten noodzake lijk zijn. Er is den laatsten tijd veel over stratosfeer- vliegerij geschreven en gesproken, maar volgens bij uitstek kundige technici twijfelt meii "ten sterkste aan de toekomstmogelijkheid daarvan. olledig- heidshalve vermelden wij hier echter iets daarvan. In de stratosfeer, die in onze gebieden op een hoogte van ca. 13 km. begint bij de polen begint zij op 9000 en bij den evenaar op 30000 meter is de lucht volkomen rustig, waarbij op constante winden uit westelijke richting gerekend kan worden. Locale onweersbuien zijn er onbekend. Er zijn geen wolken en geen nevel, dus komt ook ijsafzetting er niet voor. Remousstooten en slingeringen, die voor Een der zware Wright-Gyclone-matoren, waarmede de Stratoliner was uitgerust. Vier van deze reuzenmotoren leverden te samen 4400 pk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 2