HOOGER OP
B3BSB
nu
DE LUCHTVAART ZOEKT HET
De drang omhoog in de lucht
vaart leidde tot de constructie
van de Boeing Stratoliner, het
toestel, dat tüdens een proef
vlucht met twee Nederlandsche
experts aan boord Jammerliilc
verongelukte. Is een oordeel
over deze ramp reeds verant
woord
(Van onzen luchtvaartmedewerker)
Het is opvallend te zien hoezeer het operatie -
terrein van de verkeersluchtvaart, vooral wat
de lange trajecten betreft, zich naar hoogere
regionen verplaatst. Vloog men tot ongeveer
193+ nog op een gemiddelde reishoogte van 1000
tot 1500 meter, daarna steeg de gebruikelijke vlieg
hoogte spoedig tot 3000 meter, terwijl de aller
nieuwste verkeersvliegtuigen, bestemd voor de inter
continentale luchtlijnen, zooals
de DC-4, voor vervoer van pas- i
sagiers op 5500 meter hoogte zijn
ingericht. Zooals alles in de tech
niek heeft deze drang omhoog
zijn reden. Een voorwerp, dat
zich in de lucht voortbeweegt,
ondervindt weerstand. Het menschelijk brein vond
de stroomlijn uit om deze weerstand zoo klein
mogelijk te maken, maar ook het effect van die
stroomlijn heeft zijn grenzen. Een Amerikaansche
majoor Ralph Sekroeder deed bij het invliegen
van een militair vliegtuig eenige jaren geleden de
ontdekking, dat hij stijgende tot 11000 a 12000
meter steeds sneller ging vliegen zonder dat hij
gas behoefde bij te geven.
Kijkje in liet interieur van de
Hoeing Stratoliner. het toestel, dat
door Amerikaansche technici werd
ontworpen en waarvan te Seattle
een serie van acht stuks op stapel
werd gezet. Bij de nacht -accommo
datie leveren drie zitplaatsen twee
bedden op, zoodat daardoor het
aantal beschikbare plaatsen voor
passagiers wordt beperkt. Ieder
appartement van vier bedden wordt
door gordijnen van de tusschengang
afgesloten, terwijl aan de andere
zijde nog negen slaapplaatsen kun
nen worden ingericht. Rechts van
de cabine ziet men op de foto het
toiletappartement voor de dames,
geheel links van de cabine dat
van de heeren. Geheel achteraan
in den staart bevindt zich de keuken
voor de stewardess.
I I
LICHTVAART
IVARIA I
Dit verschijnsel is volkomen logisch. Bij het
hooger stijgen wordt de lucht ijler, dus. de weerstand
minder. Een vliegtuig dankt echter zijn mogelijkheid
van vliegen aan dien weerstand, doordat hieruit door
middel van de vleugels van het vliegtuig een kracht
gewonnen wordt, die men lift noemt. Logischerwijze
zou dus bij het hooger stijgen van een vliegtuig de
lift, dus het stijgverraogen, al kleiner worden. Door
het verminderen van den weerstand wordt de snel
heid echter automatisch opgevoerd, hetgeen de lift
eveneens weer grooter maakt. Dit alles valt en staat
echter met het motorvermogen van het vliegtuig.
De motor heeft evenals de mensch voor zijn ver
branding zuurstof noodig en het is begrijpelijk, dat
het motorvermogen bij het hooger stijgen kleiner
wordt, wanneer men geen maatregelen neemt om aan
den „ademnood" van den motor
tegemoet te komen. Bij de ver
keersvliegtuigen, die op 3000 meter
hoogte kruisen, heeft men reeds
een zgn. inrichting voor hoogte-
gas, waarbij ofwel de .benzine
toevoer iets geknepen wordt, zoo
dat het als gasmengsel met de lucht de juiste ver
houding krijgt, ofwel de luchttoevoer door middel
van aanjagers naar den motor wordt gestuwd.
Er zijn nog andere voordeelen aan het hooger
vliegen verbonden dan alleen snelheidswinst. Daar
voor zouden echter veel grootere hoogten noodzake
lijk zijn. Er is den laatsten tijd veel over stratosfeer-
vliegerij geschreven en gesproken, maar volgens bij
uitstek kundige technici twijfelt meii "ten sterkste
aan de toekomstmogelijkheid daarvan. olledig-
heidshalve vermelden wij hier echter iets daarvan.
In de stratosfeer, die in onze gebieden op een
hoogte van ca. 13 km. begint bij de polen begint
zij op 9000 en bij den evenaar op 30000 meter is
de lucht volkomen rustig, waarbij op constante
winden uit westelijke richting gerekend kan worden.
Locale onweersbuien zijn er onbekend. Er zijn geen
wolken en geen nevel, dus komt ook ijsafzetting er
niet voor. Remousstooten en slingeringen, die voor
Een der zware Wright-Gyclone-matoren, waarmede de
Stratoliner was uitgerust. Vier van deze reuzenmotoren
leverden te samen 4400 pk.