CREKS VenhcJk y±i lerh Elastisch Kleurecht/ Ze zijn een weinig „zilt", maar toch zijn 't géén „zoutjes". U kunt ze dan ook overal bij presentee ren eniedereen vindt ze lekker. Per bus 45 ct. Golden (.ate zooal uitvoert.Ik Op het gerechtshof gaat hot gemoe delijk toe. De verslaggevers van de groote bladen bevinden zich in de pers kamer. „Een boy uit Europa," zoo stelt mij de Express-man voor. Bij het handjesgeven drukken zij al hun spijt uit, dat er vandaag juist niets te doen is. Juist is iemand uit de zittingzalen teruggekeerd: hij heeft niets gevonden wat stof voor een flinken kop of een plaatje kad kunnen geven. „We zullen liet eens verderop pro- beeren." stelt Spinnifex voor. Zijn naam heb ik natuurlijk uitgevonden, maar verder dan ook niets. Ik help hem zijn uitrusting dragen. Deze is zwaar: cassettes, bliksemlichtlampen, de opvallend oude camera weegt drie kilo. Een oplichter op de heele wereld wordt nu eenmaal gestolen wacht achter de vergulde tralies van een kooi, die men in eeji hoek gebouwd heeft. Een ander staat juist voor zijn rechter. Deze heer in toga. waarmee mijn vriend een paar woorden gespro ken heeft, wenkt mij om aan zijn tafel plaats te nemen. „Hier kunt u het beter verstaan," zegt hij, maar ik kom niet om te luisteren,terwijl hij tijdensde verklaring van den verdachte op half- luiden toon een gesprek met mij begint. Europa is mooi, hij heeft daar goede vrienden. Jammer, doodjammer, ver ontschuldigt zich ook mijn rechter, dat er vandaag maar niets opwindends gebeuren wil. En in de oogen van de verslaggevers, waar we zonder buit naar terugkeerenlezen we oprechte sympathie: geen moord en doodslag, „Xo excitement" en waarom reist een journalist, die niet eens een snel heidsrecord wil breken, ten slotte om de wereld? Om mee te maken, hoe in de „Traffic room" een verkeerszondaar veroordeeld wordt in schoonschrift duizend maal den zin te schrijven: „Ik zal voortaan beter op de lichtsignalen letten"? Afgeloopen. Wij rijden naar de Express. Deze krant is een van de grootste van Oaliforniê. In een lange, half donkere gang, aan welker wanden waterkranen boven witte waschbek- kens druppelen, zegt Spinnifex: „Hier zijn we er!" Vervolg op blz. 35 WU HANDHAVEN KWALITEIT „Brut u normaal t" In de stralen ran San Francisco kan men voor twintig cent door een specialistzijn bloeddruk laten onderzoeken. meter op het water van de Holden Oate-haven neerkijken, is wel een paar enthousiaste uitroepen waard. Hier tussclien hemel en water verruimt deze vol maakte techniek den geest, een soort muziek zonder klanken.... Geen men- schelijk wezen is op dezen breeden verkeersweg te be kennen de gestalten in die duizend limousines open wagens zijn er niet zijn slechts verschietende scha duwen achter glas. Ook de eenige, eenzame man, dien ik ontdek, is geen voet ganger. maar een automo bilist, die pech heeft gehad: bij raapt scherven op. In de Market Street van San Francisco, waar alle de heuvels afhollende straten uitkomen, is de menschheid teer gestemd. Zoo denken de goede geesten der reclame er ten minste over. Men vindt daar in bonte kleuren op een huishoogen muur een gelukkige jonkvrouw en een gelukkigen jonge ling onder water geschilderd: zij geven elkaar een zoen. En waarom doen ze dat? Omdat de „badpakken voor geliefden", zooals een firma ze ge doopt heeft, hen heeft samenge bracht. Achter een spiegelruit zit een jonge dame en flirt met de mannen, die er voor blijven staan. Daarvoor wordt zij betaald, deze platina blonde fee: zij vertoont nooit weigerende lucifers. In razend tempo strijkt ze den een na den ander af, spitst haar lippen, blaast het vlammetje uit, werpt een veroveren den blik op de heeren buiten en begint weer opnieuw. Misschien kan ik toch beter in plaats van lucifers een piano koopen. „Den levensduur van onze piano's," lees ik in een muzikale etalage, „kunnen wij niet aangeven, want sedert wij onze zaak vestigden (1857), is er nog geen enkele ver sleten." PI tseling schreeuwt een luidspreker mij toe: „Bent u normaal?" De stem lijkt wel uit den mond van een meisje te komen, dat mij bij een deur zonder eenige reserve toelacht. Zij is van bord papier. een gekleurde, op natuurlijke grootte uitgesneden fotografie, haar arm wijst naar een toestel, waarmee men den bloeddruk meet. Het wordt ter plaatse door een „specialist" be diend; het consult kost twintig cent. De wachtkamer bevindt zich op straat en de klanten staan in de rij. Het zijn ernstige mannenwie aan de beurt is, trekt zijn jasje uit, stroopt zijn mou wen op en schuift zijn elleboog in de machine. Van den „dokter" krijgt hij dan een briefje met het resultaat, dit vergelijkt hij dan met de tabel, waar boven de angstaanjagende vraag staat „Bent u normaal?" Rood stoplicht; bij een kruising stokt het verkeer, het hoopt zich op Aanstonds moet de sluis weer open gaan. En tijdens deze seconden vol verwachting fluit iemand en dat fluitje is voor mij bestemd. Uit een stilstaan- den wagen roept iemand mij toe: Hurry, hurry, boy schiet op, jon gen, als je mee wil!" Het is mister Spinnifex, de fotograaf van de clipper haven. Hij heeft mij in het gewoel ontdekt, dien journalist, die wilde weten wat een krantenman aan de moet naar het gerechtshof; als u zin hebt?" Ik heb net nog tijd in te stap pen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 32