De millionuair maakt op het /eest te zijne» huize de verloving van zijn doclder Julia met
Johnnie hekend. Direct daarop is de jongeman verdwenen, tot groote verbazing van alle gasten.
Hoewel Joh n nie tot heel
veel concessies bereid
■is, wil Julia van geen
enkelen eisch afstand
dooi. (Gary Grant en
Doris Nolan).
Johnnie voelt zich tij
dens zijn verlovingstijd
in de „speelkamer" van
de meisjes meer op zijn
gemak met, Linda (Ka
tharine Hepburn) dan
met z'n meis je temidden
van al die uitgelezen
deftigheden.
HOLIDAY
Ntel iedere man zal lith teleurgesteld voelen, als hem
duidelijk wordt, dat het meisje, dat hg tijdens ifjn
vacantia heeft leeren kennen, geen eenvoudig kind,
doch een millionnairsdochter is. Gary Grant was dat
echter in deze Columhia-k. C. Barnstgn-film wel en
daarom alleen reeds is deze film amusant en origineel.
Holiday is een van die gezellige films, zonder
veel pretentie, doch die van het» begin tot liet
eind een aangename en prettige sensatie bij
de toeschouwers teweeg brengen. Goede artisten,
zooals Gary Grant, Katharine Hepburn. Doris Nolan,
Edward Everett Horton e.a. vertolken de voor
naamste rollen en daar hun karakters voor deze
gelegenheid tamelijk zuiver op elkaar zijn afgestemd,
kost het niet veel moeite in het ove
rigens tamelijk vreemde verhaal te
gelooven. Vooral degenen, die niet
bepaald bewonderaars zijn van het
exclusieve Katharine Hepburn-type,
kunnen aan deze film zien, dat. zij
toch heusch wel een actrice is, die iets
presteert. Zij speelt hierin voor het
meisje, dat door een al te groote weelde
om haar heen van alles walgt, wat
maar met geldverdienen en rijkdom
te maken heeft. Haar grootste ideaal
is, eenmaal aan die omgeving te ont
vluchten, doch daartoe ziet» ze geen
kans. I)an komt haar jongere zuster
meteen man opdagen, dien zij tijdens
haar vacantie heeft leeren kennen.
Hij is een tamelijk eenvoudige
jongen, die niet gedacht had, dat
het voorwerp zijner liefde tot de
„high society" behoorde. Het
voornaamste doel van zijn leven
was, nog een paar
jaar te werken en
dan voor onbe-
paalden tijd vacan
tie te nemen in de
vrije natuur, zon
der eenige luxe,
doch met voldoende
middelen om er net
te kunnen komen.
Zijn uitverkorene
blijkt dat ideaal
echter allesbehalve te deelen.
Zij wil in de „society" schitteren
Langzaam maar zeker beweegt het verhaal zich
dan ook in de richting, dat het tweetal, dat zich het
meest tot elkaar aangetrokken gevoelt, ook werkelijk
een paar wordt, zij het dan ook. dat een en ander
een revolutie in het millionnairspaleis veroorzaakt.
Het geheel is dan ook niet zoo zeer een „huiselijk"
dan wel een „paleiselijk" conflict, met alle bekoor
lijke opwinding van dien.