i zr eenige technische details te vragen. Hij verwees ons thans echter naar zijn medewerker, ir. Guit. die tot nu toe zwijgzaam had toegeluisterd. „Zegt u maar wat u weten wilde," was de vriende lijke uitnoodiging, en met 'n glimlach, „we hebben toch reeds octrooi aangevraagd en gekregen, ook voor 't, buitenland hebben we patent op onze uit vinding genomen, hoewel 't daar, behalve misschien voor Denemarken b.v„ van veel minder beteekenis zal zijn dan voor Nederland met zijn overtalrijke wielrijders." „Wel, m'n eerste vraag luidt danhebt u er specia le bedoelingen mee gehad om uw proefdemonstratie te doen plaatsvinden bij den Zeeweg?" „Die vraag is al heel gemakkelijk te beantwoor den. In de eerste plaats is de Zeeweg een der drukst bereden trajecten van 't land, maar bovendien is 't duinterrein van nature bijzonder geschikt voor dit experiment, omdat de steun - punten, waarop de helling moet rusten, op de meest voordeelige wijze kunnen worden geplaatst. Ken en ander wordt door deze situatie-teekening van 't definitieve plan ('t welk wij hierbij afbeelden, Red.) Haarlem-Zandvoort dui delijk gemaakt. Dit plan wordt dus pas verwezen lijkt wanneer de proefneming, welke Zaterdag a.s. vanaf den watertoren langs den Zeeweg plaats heeft, beantwoordt aan de gestelde verwachtingen. Dat wij juist ons oog op den watertoren hebben laten vallen, heeft als oorzaak dat deze niet meer in functie zijnde toren met zijn 35 meter hoogte boven den zeespiegel een uiterst welkome gelegenheid vormde waarbij zonder al te groote onkosten een proeflift-installatie De Ringbaan bij Sloterdijk, waar <le eerste lifttoren komt voor het fietsheUingtraject Am sterdam -Za ndvoort. lifttoren mei <yd. rywwltwllin^ j kon worden aangebracht, terwijl ook een aantal steunpunten voor de proefhelling zelf, bestaande uit stalen steigermateriaal, in de richting van het Bloemendaalsche strand over een afstand van ca. 3 km. kon worden opgetrokken. Vanzelfsprekend blijft 't een proefinstallatie van zeer tijdelijken aard, waarbij echter *t geheele vraagstuk vooral van tech nischer! kant nauwkeurig zal worden getest. Behalve tal van beroepstechnici, die wij hebben uitgenoodigd, zal ook het wielrijdend publiek, doch natuurlijk in beperkte mate, in de ge legenheid worden gesteld van de proefhelling gebruik te maken en daarna van zijn bevinding blijk te ge ven. Evenzeer is 't vanzelf sprekend dat alle voor zorgsmaatregelen genomen zijn, in overleg ook met de toeziende overheid." „Juist, en neemt u thans reeds aan, dat de proef nemingen slagen zullen?" „Daar ben ik van over tuigd." „Gezien deze overtui ging mogen we dus aan nemen dat u met de uitwerking van het definitieve plan reeds bezig zijt!" „Inderdaad, ik kan u op 't oogenblik eenig inzicht geven hoe de opzet van het werkelijke plan er uit ziet. Zelfs heb ik hier in alle details een verbinding Amsterdam-Zandvoort uitgewerkt, gedacht vanaf Sloterdijk, waar de eerste afrit zal geschieden vanaf een lift toren, die aldaar op de Ringbaan zal worden opgericht, tot Halfweg alwaar een tweede lifttoren is geprojecteerd achter de suikerfabriek met een helling-lengte tot Haarlem. Een gedeelte van dit project, nl. Haarlem-Zandvoort, ziet u hier sche matisch aangegeven, welke teekening ik u gaarne ter reproductie in „Pano rama" afsta." „Kunt u iets vertellen van zoo'n lifttoren?" „Zeker. IT ziet hier een project van den toren te Haarlem. Deze lifttoren wordt opgebouwd uit electrisch-gelaschte naad- looze buis en heeft een hoogte van ca. 60 meter. In dezen toren zijn twee liftkooien geplaatst die als tweeling-liften zijn ge dacht, d.w.z. als de eene liftkooi naar omhoog gaat, gaat de ander naar om laag. Elke kooi biedt plaats aan 50 personen met fiets, die in twaalf seconden naar liet helling-platform worden vervoerd. Tussehen haakjes een zeer groote Op nevenstaande teekening is de lifttoren op schaal 1:600 afgebeehl. De beide liftkooien worden door één machine gedreven. Wanneer de eene liftkooi zich op het hellingbordes bevindt, dan is de andere liftkooi op den beganen grond. De fietsers worden in een tijdperiode van 12 seconden 60 meter opgevoerdresp. neergelaten, elke kooi kan ruimschoots 60 fietsers bevatten. Voorts is uit deze teekening te zien: het restaurant, een gedeelte van het constructiewerk, waaruit de hélling wordt vervaardigd, alsmede is in de teekening door pijlen aangegeven de vervoerrieh- ting van 't fietsend publiek. Schema van het rijwielhellinggedeelte Haarlem -Zand voort met lifttoren. Op dit schema is tevens nog een gedeelte van den afrit zichtbaar van de rijwielhelling Hal fweg-Haarlem. «maicM lifltoren m»1 restaurant Een lifttoren, zooals in bijgaand artikel besproken, werd in het buitenland reeds gebouwd. Voorloopig dient deze installatie slechts als uitzichttoren. Slagen de proeven in ons land, dan zal het denkbeeld der Nederlandsche ingenieurs stellig ook in 't buitenland navolging vinden. snelheid. Vanwege het fraaie panorama met onbe perkt uitzicht over de duinen, de Noordzee 'en Kennemerland, is op het platform een belvédère- restaurant gedacht, gelijk b.v. het restaurant op het wandelhoofd te Scheveningen „Haar de fietshelling zelf?" „Die krijgt een breedte van ca. 4 meter en zal worden uitgevoerd in Java-teakhout, terwijl de leuningen op dusdanige hoogte zijn aangebracht, dat de wielrijders een onbelemmerd uitzicht over de omgeving behouden. Uiteraard zal de helling niet in één schuine lijn naar den beganen grond afdalen, maar zal deze op regelmatige afstanden door horizontale baanvakken worden onderbroken om te voorkomen dat de snelheid der fietsers op den duur te groot zou worden." „En nu nog een laatste vraag, komen er meer van die rijwielhellingen „Zeker, zeker, we hebben reeds ge dacht aan de trajecten Rotterdam-Hoek van Holland, Den Haag-Scheveningen, Arnhem-Nijmegen, Groningen-Paters- wolde en nog een aantal andere, voor wielrijders belangrijke, verkeerswegen. Maar jaalles hangt natuurlijk af van onze resultaten op a.s. Zaterdag." „Dan zullen we maar hopen dat de proeven 'n goed resultaat hebben". En toen namen we af scheid van den vriendelijken ingenieur, die ons zoo uitvoerig inlichtte. Zaterdag a.s. worden in de middaguren op den Zeeweg nabij Bloemendaal de eprste proefritten gemaakt. Gaat alles naar wensch, dan breken zeer weldra voor fietsend Nederland betere dagen aan

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 7