i
zr
eenige technische details te vragen. Hij verwees ons
thans echter naar zijn medewerker, ir. Guit. die tot
nu toe zwijgzaam had toegeluisterd.
„Zegt u maar wat u weten wilde," was de vriende
lijke uitnoodiging, en met 'n glimlach, „we hebben
toch reeds octrooi aangevraagd en gekregen, ook
voor 't, buitenland hebben we patent op onze uit
vinding genomen, hoewel 't daar, behalve misschien
voor Denemarken b.v„ van veel minder beteekenis
zal zijn dan voor Nederland met zijn overtalrijke
wielrijders."
„Wel, m'n eerste vraag
luidt danhebt u er specia
le bedoelingen mee gehad
om uw proefdemonstratie
te doen plaatsvinden bij
den Zeeweg?"
„Die vraag is al heel
gemakkelijk te beantwoor
den. In de eerste plaats is
de Zeeweg een der drukst
bereden trajecten van 't
land, maar bovendien is 't
duinterrein van nature
bijzonder geschikt voor dit
experiment, omdat de steun -
punten, waarop de helling
moet rusten, op de meest voordeelige wijze kunnen
worden geplaatst. Ken en ander wordt door deze
situatie-teekening van 't definitieve plan ('t welk wij
hierbij afbeelden, Red.) Haarlem-Zandvoort dui
delijk gemaakt. Dit plan wordt dus pas verwezen
lijkt wanneer de proefneming, welke Zaterdag a.s.
vanaf den watertoren langs den Zeeweg plaats heeft,
beantwoordt aan de gestelde verwachtingen. Dat wij
juist ons oog op den watertoren hebben laten vallen,
heeft als oorzaak dat deze niet meer in functie zijnde
toren met zijn 35 meter hoogte boven den zeespiegel
een uiterst welkome gelegenheid vormde waarbij
zonder al te groote onkosten een proeflift-installatie
De Ringbaan bij Sloterdijk, waar <le eerste
lifttoren komt voor het fietsheUingtraject Am
sterdam -Za ndvoort.
lifttoren mei <yd. rywwltwllin^
j
kon worden aangebracht, terwijl ook een aantal
steunpunten voor de proefhelling zelf, bestaande uit
stalen steigermateriaal, in de richting van het
Bloemendaalsche strand over een afstand van ca.
3 km. kon worden opgetrokken. Vanzelfsprekend
blijft 't een proefinstallatie van zeer tijdelijken aard,
waarbij echter *t geheele vraagstuk vooral van tech
nischer! kant nauwkeurig zal worden getest. Behalve
tal van beroepstechnici, die wij hebben uitgenoodigd,
zal ook het wielrijdend publiek, doch natuurlijk in
beperkte mate, in de ge
legenheid worden gesteld
van de proefhelling gebruik
te maken en daarna van
zijn bevinding blijk te ge
ven. Evenzeer is 't vanzelf
sprekend dat alle voor
zorgsmaatregelen genomen
zijn, in overleg ook met de
toeziende overheid."
„Juist, en neemt u thans
reeds aan, dat de proef
nemingen slagen zullen?"
„Daar ben ik van over
tuigd."
„Gezien deze overtui
ging mogen we dus aan
nemen dat u met de uitwerking van het definitieve
plan reeds bezig zijt!"
„Inderdaad, ik kan u op 't oogenblik eenig inzicht
geven hoe de opzet van het werkelijke plan er uit
ziet. Zelfs heb ik hier in alle details een verbinding
Amsterdam-Zandvoort uitgewerkt, gedacht vanaf
Sloterdijk, waar de eerste afrit zal geschieden vanaf
een lift toren, die aldaar op de Ringbaan zal worden
opgericht, tot Halfweg alwaar een tweede lifttoren
is geprojecteerd achter de suikerfabriek met een
helling-lengte tot Haarlem. Een gedeelte van dit
project, nl. Haarlem-Zandvoort, ziet u hier sche
matisch aangegeven, welke teekening ik u gaarne
ter reproductie in „Pano
rama" afsta."
„Kunt u iets vertellen
van zoo'n lifttoren?"
„Zeker. IT ziet hier een
project van den toren te
Haarlem. Deze lifttoren
wordt opgebouwd uit
electrisch-gelaschte naad-
looze buis en heeft een
hoogte van ca. 60 meter.
In dezen toren zijn twee
liftkooien geplaatst die
als tweeling-liften zijn ge
dacht, d.w.z. als de eene
liftkooi naar omhoog gaat,
gaat de ander naar om
laag. Elke kooi biedt plaats
aan 50 personen met fiets,
die in twaalf seconden
naar liet helling-platform
worden vervoerd. Tussehen
haakjes een zeer groote
Op nevenstaande teekening
is de lifttoren op schaal
1:600 afgebeehl. De beide
liftkooien worden door één
machine gedreven. Wanneer
de eene liftkooi zich op het
hellingbordes bevindt, dan
is de andere liftkooi op den
beganen grond. De fietsers
worden in een tijdperiode
van 12 seconden 60 meter
opgevoerdresp. neergelaten,
elke kooi kan ruimschoots
60 fietsers bevatten. Voorts
is uit deze teekening te zien:
het restaurant, een gedeelte
van het constructiewerk,
waaruit de hélling wordt
vervaardigd, alsmede is in
de teekening door pijlen
aangegeven de vervoerrieh-
ting van 't fietsend publiek.
Schema van het rijwielhellinggedeelte Haarlem -Zand
voort met lifttoren. Op dit schema is tevens nog een
gedeelte van den afrit zichtbaar van de rijwielhelling
Hal fweg-Haarlem.
«maicM lifltoren m»1 restaurant
Een lifttoren, zooals in bijgaand artikel besproken,
werd in het buitenland reeds gebouwd. Voorloopig
dient deze installatie slechts als uitzichttoren. Slagen
de proeven in ons land, dan zal het denkbeeld der
Nederlandsche ingenieurs stellig ook in 't buitenland
navolging vinden.
snelheid. Vanwege het fraaie panorama met onbe
perkt uitzicht over de duinen, de Noordzee 'en
Kennemerland, is op het platform een belvédère-
restaurant gedacht, gelijk b.v. het restaurant op
het wandelhoofd te Scheveningen
„Haar de fietshelling zelf?"
„Die krijgt een breedte van ca. 4 meter en zal
worden uitgevoerd in Java-teakhout, terwijl de
leuningen op dusdanige hoogte zijn aangebracht,
dat de wielrijders een onbelemmerd uitzicht over
de omgeving behouden. Uiteraard zal de helling
niet in één schuine lijn naar den beganen grond
afdalen, maar zal deze op regelmatige afstanden door
horizontale baanvakken worden onderbroken om te
voorkomen dat de snelheid der fietsers op den duur
te groot zou worden."
„En nu nog een laatste vraag, komen er meer
van die rijwielhellingen
„Zeker, zeker, we hebben reeds ge
dacht aan de trajecten Rotterdam-Hoek
van Holland, Den Haag-Scheveningen,
Arnhem-Nijmegen, Groningen-Paters-
wolde en nog een aantal andere, voor
wielrijders belangrijke, verkeerswegen.
Maar jaalles hangt natuurlijk af van
onze resultaten op a.s. Zaterdag."
„Dan zullen we maar hopen dat de proeven 'n
goed resultaat hebben". En toen namen we af
scheid van den vriendelijken ingenieur, die ons zoo
uitvoerig inlichtte. Zaterdag a.s. worden in de
middaguren op den Zeeweg nabij Bloemendaal de
eprste proefritten gemaakt. Gaat alles naar wensch,
dan breken zeer weldra voor fietsend Nederland
betere dagen aan