PAASCHVOORSTELLINGEN OP OUDE PRENTEN
Het Laatste Avondmaal
en het verraad
van Judas
21
gegeven. Op de tafel ligt het brood en den beker
heeft Jezus met de hand omvat. Er is een zekere
spanning te lezen op de gezichten der overige
apostelen, die wachten op hetgeen Christus tot hen
zal zeggen. In eenigszins primitieven stijl heeft de
maker van deze prent een sterk beeld gegeven van
de heilige gebeurtenis.
Sierlijker maar ook wereldscher van karakter is de
groote plaat, die wij op
de heide volgende pagina's
afdrukken. Hier wordt het
verraad van Judas in den
Hof van Gethsemane voor
gesteld.
Te midden van de tie
rende krijgslieden in mooie
uniformen en hoeden met
pluimen wordt Jezus ver
raden. Ruw en onbehou
wen grijpen de soldaten
Hem aan. Eenige volgelin
gen van Jezus slaan op de
vlucht, maar Petrus heeft
het zwaard getrokken,
stormt op Malchus aan en
slaat hem het oor af. Tus-
schen al dit tumult, blijft
Jezus rustig en waardig.
Op imposante wijze heeft
Nicolaas de Bruvn de
weelderig gebladerde hoo
rnen en de figuren om Jezus
gegroepeerd, zoodat Deze,
in heel Zijn stille verschij
ning, toch als de voor
naamste mensch het tafe
reel beheerscht.
Wie deze aangrijpende
plaat met. ernst bekijkt, zal
van .haar een blij venden
indruk behouden!
e interessante oude prenten, die
k hierbij gereproduceerd zijn, zetten
W >us eenige belangrijke gebeurte-
nissen voor oogen, die het lijden
en (le verrijzenis van Jezus vooraf
zijn gegaan.
De beide kleine afbeeldingen, uit een oud misboek
afkomstig, geven elk op verschillende wijze een
weergave van het Avondmaal en de groote plaat
toont ons het oogenblik, waarop Jezus door Judas
verraden wordt.
Op de eerste plaat van het Avondmaal hebben
Christus en de apostelen zich in staande houding om
de tafel geschaard. Zij vieren het Joodsche Paasch-
feest, het Paasclifeest uit het Oude Testament, dat
ons herinnert aan de bevrijding van het Joodsche
volk uit Egypte. Met den wandelstaf in de hand en
geheel reisvaardig staan Christus en de Zijnen tot
vertrek gereed. Op de tafel ligt het ongezuurde brood
en in de schaal ontwaren we het geslachte lam. In
heel haar karakteristieken eenvoud vormt deze
schare een ingetogen groep, waartoe ook de ernst van
htm gelaat en de simpele, maar statige kleedij niet
weinig bijdragen.
De kleine tafereeltjes op den achtergrond hebben
eveneens ieder een beteekenis. Daar zien we, dat
Jezus zijn discipelen Petrus en Johannes naar
iemand in de stad zendt, om het Paaschmaal voor te
bereiden. Aan de poort van de stad ontmoeten de
beide apostelen dezen man en gaan met hem naar
den berg Zion. In het midden van den achtergrond
wordt het lam boven een vuur geroosterd en op een
lage kast is men bezig het Paaschmaal verder gereed
te maken. Ook de Paaschkaars, die naast de tafel
staat en gedurende den maaltijd brandt, heeft de
vervaardiger van de plaat niet vergeten.
Minder anecdotisch, maar buitengewoon expressief
is de tweede plaat, die een beeld geeft van het
christelijke Avondmaal, zij het dan, dat de apostelen
zich, naar Romeinsche gewoonte, in liggende houding
om de tafel gezet hebben. Er is hier geen entourage,
zoodat de aandacht_volkomen geconcentreerd blijft
op Jezus en Zijn volgelingen. Bijzonder pakkend is
op deze prent de uitdrukking der gezichten. De beide
apostelen op den voorgrond zijn blijkbaar met
elkander aan het debatteeren en liet geïnteresseerde
luisteren van den derde is eveneens treffend weer-