PAASCHVOORSTELLINGEN OP OUDE PRENTEN Het Laatste Avondmaal en het verraad van Judas 21 gegeven. Op de tafel ligt het brood en den beker heeft Jezus met de hand omvat. Er is een zekere spanning te lezen op de gezichten der overige apostelen, die wachten op hetgeen Christus tot hen zal zeggen. In eenigszins primitieven stijl heeft de maker van deze prent een sterk beeld gegeven van de heilige gebeurtenis. Sierlijker maar ook wereldscher van karakter is de groote plaat, die wij op de heide volgende pagina's afdrukken. Hier wordt het verraad van Judas in den Hof van Gethsemane voor gesteld. Te midden van de tie rende krijgslieden in mooie uniformen en hoeden met pluimen wordt Jezus ver raden. Ruw en onbehou wen grijpen de soldaten Hem aan. Eenige volgelin gen van Jezus slaan op de vlucht, maar Petrus heeft het zwaard getrokken, stormt op Malchus aan en slaat hem het oor af. Tus- schen al dit tumult, blijft Jezus rustig en waardig. Op imposante wijze heeft Nicolaas de Bruvn de weelderig gebladerde hoo rnen en de figuren om Jezus gegroepeerd, zoodat Deze, in heel Zijn stille verschij ning, toch als de voor naamste mensch het tafe reel beheerscht. Wie deze aangrijpende plaat met. ernst bekijkt, zal van .haar een blij venden indruk behouden! e interessante oude prenten, die k hierbij gereproduceerd zijn, zetten W >us eenige belangrijke gebeurte- nissen voor oogen, die het lijden en (le verrijzenis van Jezus vooraf zijn gegaan. De beide kleine afbeeldingen, uit een oud misboek afkomstig, geven elk op verschillende wijze een weergave van het Avondmaal en de groote plaat toont ons het oogenblik, waarop Jezus door Judas verraden wordt. Op de eerste plaat van het Avondmaal hebben Christus en de apostelen zich in staande houding om de tafel geschaard. Zij vieren het Joodsche Paasch- feest, het Paasclifeest uit het Oude Testament, dat ons herinnert aan de bevrijding van het Joodsche volk uit Egypte. Met den wandelstaf in de hand en geheel reisvaardig staan Christus en de Zijnen tot vertrek gereed. Op de tafel ligt het ongezuurde brood en in de schaal ontwaren we het geslachte lam. In heel haar karakteristieken eenvoud vormt deze schare een ingetogen groep, waartoe ook de ernst van htm gelaat en de simpele, maar statige kleedij niet weinig bijdragen. De kleine tafereeltjes op den achtergrond hebben eveneens ieder een beteekenis. Daar zien we, dat Jezus zijn discipelen Petrus en Johannes naar iemand in de stad zendt, om het Paaschmaal voor te bereiden. Aan de poort van de stad ontmoeten de beide apostelen dezen man en gaan met hem naar den berg Zion. In het midden van den achtergrond wordt het lam boven een vuur geroosterd en op een lage kast is men bezig het Paaschmaal verder gereed te maken. Ook de Paaschkaars, die naast de tafel staat en gedurende den maaltijd brandt, heeft de vervaardiger van de plaat niet vergeten. Minder anecdotisch, maar buitengewoon expressief is de tweede plaat, die een beeld geeft van het christelijke Avondmaal, zij het dan, dat de apostelen zich, naar Romeinsche gewoonte, in liggende houding om de tafel gezet hebben. Er is hier geen entourage, zoodat de aandacht_volkomen geconcentreerd blijft op Jezus en Zijn volgelingen. Bijzonder pakkend is op deze prent de uitdrukking der gezichten. De beide apostelen op den voorgrond zijn blijkbaar met elkander aan het debatteeren en liet geïnteresseerde luisteren van den derde is eveneens treffend weer-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 21