OP 5H.OOO KILOMETER ;%54^v" DE WERELD ROND ALS VLI EG TUIG RAS SA GIER IX. v a n H ollywood naar Trinida J NOORD- ittM JS' |AriERJKApK% FKAHCISCO Bfzoj AMClits p:" *5^ f - r^fit^fAkkAHeunLA s.jou rnrnnTrTnyy mémih i 111 n fotUSN .SIPZIC ^BOfDAHST AMSTi :AAN«0<>M, >f AM MBSCOfi ZUID- iffy [AMERlKAg*' I *70 DfJANtIRO STILLE OCEAAN OCEAAN ^AUiTRALII N M redes om twee uur moet Ie „luchtauto" mij in Hollywood afhalen. Maar om tien uur telefonee- ren zij al: we komen tegen middernacht. Het vertrek lijkt weer voor de zoo- veelste maal op een vlucht. Op de elfde verdieping, waai mijn kamer ligt, zoek ik mijn bezittingen met 'n haast bij elkaar, alsof de brandweer al in de hal staat. Al die verschrikkelijke rommel: filmspoelen, foto's, boeken, tijdschriften en aanteekenin- gen, het „pistool met den doodelijken straal", dat ik in Los Angeles gekocht heb kinderspeelgoed voor mijn verzameling - het groote stuk koraal en de glazen kogel van de Japansche visschers afkomstig van het eiland in den Stillen Oceaan alle> moet meein kisten per spooi en per schip naar het vader land. En terwijl ze het bontt- hotelzegeltje op de precies afgewogen bagage van 25 kilo plak ken, is mijn hoofd vrij wat voller dan mijn koffer. Maar het hart Daar staan ze nu om mij heen, menschen, waar ik tien dagen geleden niets van wist en die den vreemdeling toch goed ontvangen hebben. Zij hebben mij helpen pakken en nu geven ze mij de laatste cock tail. Zoo is het steeds: een uur, nadat men vriendschap gesloten heeft, komt het afscheid. Buiten, op den helverlichten Holly wood Boulevard, verlaat een groote menigte het Chinese Theatre. Stars, die gevierd werden, verschijnen in 't Roose- velt-hotel, waar de onechte Zigeuner primas zijn viool onder zijn kin stopt. „The car, sir!" De wagen wacht. „Tot ziens?" Wie weet het? De wereld is groot en de wereld is klein.... De chauffeur drukt het gaspedaal in. Pfft In het nachtelijke vlieghavenres taurant is de tafel gedekt. Nu de nieuwe dag begonnen is, al is het pas nul uur 40, moeten onze gasten ont bijten, zoo redeneert de consciën tieuze luchtvaartmaatschappij. Spie geleieren kijken mij aan. Ik staak: ik verlang naar het slaapliedje van de propellers. Maar wat er bromt is de motor van een limousine, waar ik alsjeblieft maar in moet stappen. Boven Los Angeles, zoo vernemen wij, ligt een zware grondmist. Zoo dicht, dat vliegtuigen niet kunnen starten. Daarom brengt de auto mij 110 km. landinwaarts, waar het zicht vrij is. Voor de schijnwerpers walmt het. Wij halen een rij vrachtwagens in, die met een sprookjesachtigen lichtketting versierd is: groene en roode lampjes zijn rondom de carrosserie aange bracht hierdoor wordt menigmaal een botsing vermeden. En dan komen we, tusschen 1 en 3 uur 's morgens, geen menschelijk wezen meer tegen; het is een tocbt door het niemandsland van de ochtendschemering.... Boven Palm- dale, het landingsterrein met de goede weerberichten, staat de morgenster. Mexicali: grensplaats in 't vale licht.. Tijdens de tien minuten oponthoud merk ik, dat onze beide piloten Mexi canen zijn. Hier begint hun land. Op de kaart gemeten is het zoo groot, dat de vier mogendheden -van Europa daar plaats in kunnen vinden. In vier sprongen achter elkaar 591, 792, 425 en 464 kilometer kruisen wij er vandaag over heen en dan zijn we nog niet aan het eind. In het noorden, waar de zon opgaat, glinstert het onder ons: zand van de woestijn, er groeien alleen maar cac tussen zij vormen een stekeliger barricade dan de Magiuot-linie. De Amerikanen, die hier, voor ze aan den wereldoorlog gingen deelnemen, binnen vielen, hebben het gemerktIk bedenk plotseling, dat een deel van California ook eens uit zoo'n cactus- woestijn bestond en nu gedijen daar perziken en hun kweekers. Een paar ruiters met sombrero's schijnen de eenige levende wezens daar beneden te zijnook in de dorre bosschen aan den voet van de Sierra Madre voelen wol ven en jakhalzen zich beter thuis dan de mensch. Maar in Hermosillo Moeien weer bloemen. Een provinciestad tusschen twee werelden: de kinderen aan den rand van de vlieg- haven hebben gezichten, die door de gloeiende hitte van ile naburige woestijn ver brand zijn, maar in hun handen houdep zij een mand granaatappels en sap pige blauwe vijgen: „Heel goedkoop, senor!" Aannemen? Eerst komt de douane. Hij telt de bio grafische extra-bladen voor Mexico, waar mijn pas van voorzien is, en kijk, het zijn er maar twee, terwijl het er drie zouden moeten zijn, alle drie met een portret. Ik breek het vijfde dozijn pas poortfoto's, dat als reserve in mijn portefeuille meereist, aan, en hij laat genade voor recht gelden. Nu wordt het vol in de cabine. Onze nieuwe passagiers zijn kooplieden en ranchero's, die vroeger, als ze naar de dichtstbijliggende groote stad wilden, een week in het zadel zaten. Het ge vleugelde paard is heel wat sneller. Geen wonder, dat de Compania Mexi- cana de Aviación op verschillende tra jecten een „verkeersdrukte" voor pas sagiers van 80 tot 90% boekt. In heele provincies, welke nog niet door spoorwegen of autowegen ontsloten zijn, vormt de „blauwe vogel" de eenige verbinding. Bij Mazatlan helgroene en roze huizen in het subtropische landschap zien wij den Stillen Oceaan. Uit de wateren in de buurt, die wemelen van reptielen, komen de elegante schoenen en handtaschjes van heel wat dames. Verder kan men hier heerlijk jagen jaguars, luipaarden, poema's, antilopen, zwarte beren en wilde kalkoenen. Mexicanen zijn uitstekende ruiters en stellen belang in alles wat met paarden Waar nog nooit een mensch doordrong. Het oerwoud in de binnenlanden, te maken heeft. Huilers vertoonen kunststukjes tijdens een „rodeo". waarover het vliegtuig tiaar Zuid-Amerika vliegt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 30