Mgmam - -^5? mm gH] naar politieken horizon, bezig om den in den loop der bezuinigingsjaren ontstallen achterstand in te lialen. Honderden, neen, men kan wel zeggen, duizenden arbeiders vinden bij den bouw van deze schepen loonend werk, en op hun beurt zullen zij hierdoor in staat zijn om het hunne bij te dragen in het herstel onzer nationale economie. Behalve met de aanschaffings- kosten op zichzelf, waarmee enor me sommen gemoeid zijn '11 slag schip. zoo deelde nog voor enkele weken de minister van defensie, van Dijk, in de Eerste Kamer mede, kost van zestig tot zeventig mil- lioen heeft men immers nog reke ning te houden met de onderhouds kosten van deze oorlogsbodems. En ofschoon we, voor wat de Neder - landsche marine betreft, niet over cijfermateriaal beschikken, kunnen de cijfers, door den Engelsehen minister van marine voor enkele weken openbaar gemaakt tijdens een Lagerhuisdebat, ons toch wel ongeveer een juisten indruk geven van hetgeen het jaarlijksehe onderhoud, waaronder wordt verstaan: salarissen der bemanning, proviandeering, kleeding- voorziening, reparatie- en onderhoudskosten, ook voor onze verschillende scheeps- tvpeii zal bedragen. De fotografische reproducties der Engelsclie vlooteenlieden mogen waar de Nederlandsclie soortgenooten nog in aanbouw zijn hierbij vergelijkenderwijs tot maatstaf dienen. De respectievelijk voor deze schepen benoodigde onderhoudskosten vindt de lezer in de onderschriften verwerkt. Een vliegtuigmoederschip verslindt jaarlijks een boven afgerond bedrag van vijf millioen Nederland- sche guldens. Hierbij zijn tevens begrepen de kosten der bijbehoorende vliegtuigen met hun personeel. Van een torpedoboot jager als de rechts afgebeelde „Kempenfeldt" bedraagt het jaarlijksehe onder houdsbudget een klein half millioen. Het prototype der Unity-klasse, de reehls afgebeelde „Unity", is een onderzeeboot van kleinere afmetingen, doch kost per jaar aan onderhoud toch nog altijd een bedrag van ruim tweehonderdvijfentwintigduizend gulrlen. De kleinere kruiserschepen vragen toch nog altijd van ruim een tot anderhalf millioen aan jaarlijksehe onderhoudskosten. Hieronder ziet men de „Sheffield", de ..Newcastle" en de „Cornwall" op manoeuvre in volle zee. Het grootste type onderzeeboot ziet zich als jaarlijksch bedrag aan on derhoudskosten de som van ongeveer drie en een halve ton, precies 344.250.toegewezen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 7