Mgmam
- -^5?
mm gH]
naar
politieken horizon, bezig om den
in den loop der bezuinigingsjaren
ontstallen achterstand in te lialen.
Honderden, neen, men kan wel
zeggen, duizenden arbeiders vinden
bij den bouw van deze schepen
loonend werk, en op hun beurt
zullen zij hierdoor in staat zijn om
het hunne bij te dragen in het
herstel onzer nationale economie.
Behalve met de aanschaffings-
kosten op zichzelf, waarmee enor
me sommen gemoeid zijn '11 slag
schip. zoo deelde nog voor enkele
weken de minister van defensie, van
Dijk, in de Eerste Kamer mede,
kost van zestig tot zeventig mil-
lioen heeft men immers nog reke
ning te houden met de onderhouds
kosten van deze oorlogsbodems. En
ofschoon we, voor wat de Neder -
landsche marine betreft, niet over
cijfermateriaal beschikken, kunnen de cijfers, door den Engelsehen minister van
marine voor enkele weken openbaar gemaakt tijdens een Lagerhuisdebat, ons toch
wel ongeveer een juisten indruk geven van hetgeen het jaarlijksehe onderhoud,
waaronder wordt verstaan: salarissen der bemanning, proviandeering, kleeding-
voorziening, reparatie- en onderhoudskosten, ook voor onze verschillende scheeps-
tvpeii zal bedragen. De fotografische reproducties der Engelsclie vlooteenlieden
mogen waar de Nederlandsclie soortgenooten nog in aanbouw zijn hierbij
vergelijkenderwijs tot maatstaf dienen. De respectievelijk voor deze schepen
benoodigde onderhoudskosten vindt de lezer in de onderschriften verwerkt.
Een vliegtuigmoederschip verslindt jaarlijks een
boven afgerond bedrag van vijf millioen Nederland-
sche guldens. Hierbij zijn tevens begrepen de kosten
der bijbehoorende vliegtuigen met hun personeel.
Van een torpedoboot jager als de rechts afgebeelde
„Kempenfeldt" bedraagt het jaarlijksehe onder
houdsbudget een klein half millioen.
Het prototype der Unity-klasse, de reehls afgebeelde „Unity", is een onderzeeboot
van kleinere afmetingen, doch kost per jaar aan onderhoud toch nog altijd een
bedrag van ruim tweehonderdvijfentwintigduizend gulrlen.
De kleinere kruiserschepen vragen toch nog altijd van ruim een tot anderhalf
millioen aan jaarlijksehe onderhoudskosten. Hieronder ziet men de „Sheffield",
de ..Newcastle" en de „Cornwall" op manoeuvre in volle zee.
Het grootste type onderzeeboot ziet
zich als jaarlijksch bedrag aan on
derhoudskosten de som van ongeveer
drie en een halve ton, precies
344.250.toegewezen.