GESTOLEN EEVEN Martina slaat haar zusje Sylvina gadeals deze geen haast maakt om de brieven van haar man te openen. Daardoor wordt het haar duidelijk dat haar eigen liefde grooter en oprechter was en krijgt zij spijt van haar offer. dan meent, hij zich meer aangetrokken te voelen tot het vroolijke type en trouwt met haar, een en ander tot groot verdriet van-het ern stige meisje, dat nie| op gehouden heeft van hem te houden. Hieruit komt dan het drama voort, waarin Elisabeth Bergner weer volop gelegenheid krijgt haar talent te ontplooien. Hoor haar krachtig en hoogst gevoelig spel, weet zij aanvaardbaar en geloof waardig te maken, wat bij een zwakkere vertolking misschien twijfelachtig was geweest. Het gelieel is gemaakt naar een roman van K. J. Benes en geregisseerd door dr. Paul Czinner. Na een afwexigheid van eenige jaren is de uitstekende actrice Elisabeth Bergner tveer naar de film terugge keerdu-aar xif thans bij Paramount een contract heeft. A Is Mart ina nadat haar zusje Sylvina door een onge luk verdronken is, zich voor haar uitgeeft, blijkt alleen haar halfblinde vader arg waan te koesteren en aan hem biecht zij dan haar ontzettend geheim op. WVenige groote en be- langrijke film heeft Elisabeth •Bergner op haar naam staan en hoewel zij geruimen tijd niet meer heeft gefilmd, zoo schijnt zij thans toch weer in de we reld van schijn te zijn terug gekeerd. Vergeten is zij thans nog niet, daarvoor was zij een te groot actrice. Zij was op de allereerste plaats een vertolkster van gevoelsrollenal heeft zij ook wel andere genres ge speeld. zooals bijvoorbeeld de rol van Rosalind in Shakespeare's Elk wat \A ils. .Maar dat zijn de rollen die zij zoo en passant waar neemt. H aar grootste kracht is en blijft het uitbeelden van sterke gevoelens en emoties, speciaal op liefdes gebied. Daarmee heeft zij terecht een reputatie ver worven welke vrij algemeen erkend is. Ook in deze film, Gestolen leven, waarin zij een dub- bel-rol vervult, weet zij door een ontroerend en ge voelig spel de belangstelling van den toeschouwer tot aan het einde te boeien. Het is het verhaal van tweelingzusters, die, wat het uiterlijk betreft, als twee druppels water op elkaar gelijken, doch die in hun doen en laten nogal sterk van elkander ver schillen. De eene is stil en teruggetrokken van aard, met een heel ernstigen kijk op het leven, terwijl de ander levenslustig doch heel oppervlakkig is. Op een goeden dag maakt de eerste met een jongeman kennis en hoewel zij niets of weinig van haarzelf ver telt, is hier toch reeds sprake van een liefde op het eerste gezicht. Eenige dagen later is diezelfde jongeman in het postkan toor en dan meent hij eens klaps het meisje te zien, waaraan hij zijn hart ver loren heeft, doch dat in wer kelijkheid het tweelingzusje is. Deze begrijpt spoedig de situatie en laat den jongeman in dien waan. Eerst veel later komt deze dan tot de conclusie, dat hij zich vergist heeft, doch Wilfried Lawson als Alan Mckenzie, die in het middel punt van de belangstelling der beide zusters staat.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 42