m
r y
1,
M
nirtemt
I>e zeekust van den corridor onder den rook van de havenstad Gdynia.
welvarende burgers en deze omstandigheid
weerspiegelt zich niet alleen in het stadsbeeld,
maar zelfs in de straatnamenwij komen hier
de Bakkersstraat tegen, de Wolweversstraat,
de Koperslagersstraat, de Bussenmakers-
straat, de Pottenbakkersstraat, zooals wij die
ook in onze Nederlandsche steden aantreffen,
waar de handel en het bedrijf een zekere
mate van welvaart schiepen, maar waar toch
niet meteen Amerikaansche millioenenkapi-
(alen werden verdiend. Het is dan ook geen
wonder, dat vele straten niet alleen een Hol-
landsch aspect vertoonen, maar dat zelfs vele
huizen, met name die uit de zestiende tot
Het kenteeken van Danzig: de bekende Krantor aan de Mottlau
een der mooiste pakhuizen van de stad.
Jl'.
achttiende eeuw, in den stijl der Hollandsche
renaissance zijn gebouwd, waaraan zelfs de
bij ons zoo bekende hooge hardsteenen
stoepen niet ontbreken.
Natuurlijk ontbreken de Duitsche accen
ten evenmin: de enorme „Marienkirche"
is een typisch Duitsche kathedraal, maar
de Polen weten op him beurt ook weer echt
Poolsche accenten in de architectuur aan te
wijzen.
Voor iemand, die geen staatsman is, valt
het moeilijk Danzig historisch of aardrijks
kundig behoorlijk thuis te brengen: het is
eeuwenlang Duitsch, eeuwenlang Poolsch en
toch ook weer eeuwenlang
onafhankelijk geweest en
de Duitsche bevolking heeft
op commercieel gebied
nauwe relatiesmet het Pool
sche achterland. Het feit op
zichzelf, dat de stad zoo
dikwijls van „eigenaar" ge
wisseld is, geeft ons een
aanwijzing, dat, wat er ook
gebeuren inoge, het laatste
woord in deze kwestie in
verre toekomst ligt.
Rechts een tweetal jota's
die den groei van Gdynia
in beeld brengen: boven een
foto uit 1920daaronder
dezelfde plek in 1930 na
den aanleg van de haven.
De Hollandsche kade in de
haven van Gdynia. Op den
voorgrond een vrachtschip
van de H.S.H.M. te Am
sterdam.
MHBHHHBHHHi
fhr l T
NMf J
1
Lj
Zoppot, de wereldberoemde bat!plaats in Danzig.