DANSKUNST OP
„De beste
danser
der
wereld99
aan
schouwt. Alleen <le hof-
dansen in (le kratons van
Solo en Djoeja. evenals die
in de tempels en paleizen
van Siam en Cambodsja,
doen er soms aan denken.
En toch zijn die weer heel
anders.
Maar onder de dansers
van Bali is Mario weel
een zeer zelfstandige figuur.
11 ij is er het levende bewijs
voor, dat de kunst op Bali
niet verstart. Ongetwijfeld,
ook Mario heeft eerbied
voor de oude, klassieke
dansvormen, die wortelen
in een traditie van eeuwen.
Mario verwaarloost dieklas-
sieke vormen niet, maar hij
heeft zich ontworsteld aan
den dwang eener conser
vatieve, slaafsche navol
ging. Hij vindt zelf nieuwe
vormen, maakt variaties,
weet uitdrukking te geven
op andere wijze en met
andere middelen. Dat is bij
Mario al vroeg begonnen en
hij heeft dit dansen niet
in een opleidingsschool ge
leerd. Reeds als kleine
jongen danste hij anders
dan de menschen in zijn
dorp. I)at is op zichzelf
niet zoo bijzonder en liet
is een bewijs, dat (1e kunst
op Bali springlevend is.
Meester en leerling vatten hun taal
ernstig op. Schouders, armen en
vingers moeten uitdrukking geven
aan gevoelens en stemmingen
Meermalen komt. liet voor. dat
jonge kinderen eigen, geïmprovi
seerde dansfiguren maken. Maar ge
woonlijk komen ze niet veel verder!
Langzamerhand gaan de jonge
dansers en danseressen zich geheel
richten naar de oude. algemeen
nagevolgde dansfiguren.
Zoo ging het met Mario nietDat
deze zich in een bijzondere richting
autodidactisch ontwikkelde was
meer een gevolg van zijn tempe
rament. en karakter dan van zijn
kunstgevoel. Want Mario is een
Zoo noemt de Balische danser, Mario, niet zichzelf. Ten
eerste weet hij van andere beroemde dansers buiten
Bali al héél weinig af en ten tweede is hij een te
bescheiden man om op zoo'n titel aanspraak te maken.
Maar de menschen, die hem zagen dansen, noemen hem
zoo. Misschien is dat overdreven
misschien is het alleen maar
waar, dat er geen danser of
danseres ter wereld is, die danst
ais hij. De dansen, die men
op Bali te zien krijgt, zijn
zeer scherp onderscheiden
van andere dansen, dié
men in het oosten
Mario, de meester-danser.
Zoo snél beuegen zich de
handspieren, dat de beiceging
der vingers niet op de ge
voelige plaat koh worden
vastgelegd.
Bijzonder veel tijd wordt be
steed aan de studie der
gelaat suildrukk i ng tijdens
den dans.