r
geboren leider en organi
sator. Dat bleek wel, toen
hij op nog jeugdigen leeftijd
een eigen gamelanorkest
oprichtte. Er ontstonden
nieuwe composities, die do
jonge muzikanten vol
enthousiasme tot uitvoe
ring brachten, en Mario
flanste de nieuwe muziek.
Thans is Mario een man
van middelbaren leeftijd,
wiens kunst op Bali alge-
meene bewondering vindt.
Maar deze meester van
den dans was er niet mee
tevreden zelf zijn dansen
ten beste te geven. Dan
zou het, bij zijn dood, met
zijn kunst afgeloopen zijn
en voor de Balische
danskunst zou dat een groot
verlies beteekenen. Daar
om heeft Mario een „dans-
hoogesehool" opgericht,
waar talentvolle leerlingen
in de kunst worden opge
leid. Talentvolle kunste
naars, want alleen zulke
scholieren neemt de „pro
fessor" op zijn instituut aan. Talentvol en van goeden
wil moeten «ie leerlingen zijn, anders kan er niets van
hen terechtkomen. Er wordt ongeloofelijk veel
gevraagd van hun liefde, bevattings- en uithoudings
vermogen.
Iedere beweging, iedere spiertrekking, iedere blik
en gelaatsuitdrukking wordt nauwkeurig gecontro
leerd. Precies wordt aangegeven hoe een vingerlid,
een arm spiertje, een gelaatszenuw in werking wordt
gesteld. Hoogst merkwaardig is de foto, waarop
Mario alléén danst en zijn linkerhand niet meer is
dan een schaduw. Deze foto is een moment-opname,
maar zóó geweldig vlug bewegen zich de handspieren,
dat duim, middel- en ringvin
ger niet rustig op de
Dans en muziekzijn ten nauwste met elkander verbanden, ze vullen elkandei
aan. Soms onderstreept de muziek geste en uitdrukking, een ander maal is het
dansgebaar een uit de muziek gebaren extase.
anderingen aangebracht in de „stemming" en de op
stelling van het gamelanorkest. De bedoeling is,
door de nauwere opstelling nog inniger contact te
krijgen tusschen dansers en muziek. Een bijzonder
fraaie danspose geeft «le foto bij het begin van ons
artikel. Men lette op de harmonische figuren van
leeraar en leerling, o.a. vooral op de lijn der armen,
de fraaie handhouding van den leeraar en de
sierlijke lichaamsbuiging van den jongen. Het,
is ten slotte héél begrijpelijk, dat de toeristen
naar Bali stroomen, om zulke voorstellingen te
aanschouwen. Welk een zorg er besteed wordt
aan het precies controleeren van spierbewegin
gen blijkt duidelijk uit onze fotoserie.
Iedere beweging wordt nagegaan niet
alleen, maar de leerling krijgt ook
nauwkeurige aanwijzing, hoe hij een
bepaalde spier in werking moet
zetten.
Het, worrit Mario niet gauw te veel
om op geduldige, vriendelijke
wijze te zeggen hoe bij het wil.
De gevorderde leerlingen
verlangen er naar hun kunst
aan de desa-bevolking te
vertoonen, maar Mario laat
ze, niet optreden voor ze ter
dege in hun vak bekwaam
zijn. Hij heeft allerlei bij
zonderhedendeze meester-
danser. Zoo zijn de stem
mingen de plaatsing van
de gamelan door hem
wijzigd. Onze foto toont den
danser en een leerling tus
schen het in carré-vorm op
gestelde orkest.
gevoelige plaat konden
worden vastgelegd. Ook op
een andere foto is Mario
afgebeeld, terwijl hij 'n solo-
dans ten beste geeft. Deze
foto beeldt ook dien prach-
ligen Balisehen menschzelf
zeer goed af. De gelaats
uitdrukking is werkelijk
verheffend.
Mario heeft bepaalde ver-
Mario tijdens een
solo-dans. Zéér bij
sonder is de uit
drukking van vreug
de en tevredenheid
op het expressief
gelaat van den
danskunstenaar
En de leerling
luistert even ge
duldig toe, de aan
wijzingen in zich
opnemend. Zelfs
de dorpsjeugd is
nieuwsgierig: mis
schien mag zij
later óók helpen
de kunst van Ma
rio, deft grooten
danser, in stand
te houden!
M. v. d. HILST
Met ernst en over
gave oefenen de
jonge dansers onder
de bezielende leiding
ran hun leeraar.
Terwijl de leerling
de moeilijke dansen
uitvoert, controleert
Mario nauwkeurig
alle bewegingen.