r geboren leider en organi sator. Dat bleek wel, toen hij op nog jeugdigen leeftijd een eigen gamelanorkest oprichtte. Er ontstonden nieuwe composities, die do jonge muzikanten vol enthousiasme tot uitvoe ring brachten, en Mario flanste de nieuwe muziek. Thans is Mario een man van middelbaren leeftijd, wiens kunst op Bali alge- meene bewondering vindt. Maar deze meester van den dans was er niet mee tevreden zelf zijn dansen ten beste te geven. Dan zou het, bij zijn dood, met zijn kunst afgeloopen zijn en voor de Balische danskunst zou dat een groot verlies beteekenen. Daar om heeft Mario een „dans- hoogesehool" opgericht, waar talentvolle leerlingen in de kunst worden opge leid. Talentvolle kunste naars, want alleen zulke scholieren neemt de „pro fessor" op zijn instituut aan. Talentvol en van goeden wil moeten «ie leerlingen zijn, anders kan er niets van hen terechtkomen. Er wordt ongeloofelijk veel gevraagd van hun liefde, bevattings- en uithoudings vermogen. Iedere beweging, iedere spiertrekking, iedere blik en gelaatsuitdrukking wordt nauwkeurig gecontro leerd. Precies wordt aangegeven hoe een vingerlid, een arm spiertje, een gelaatszenuw in werking wordt gesteld. Hoogst merkwaardig is de foto, waarop Mario alléén danst en zijn linkerhand niet meer is dan een schaduw. Deze foto is een moment-opname, maar zóó geweldig vlug bewegen zich de handspieren, dat duim, middel- en ringvin ger niet rustig op de Dans en muziekzijn ten nauwste met elkander verbanden, ze vullen elkandei aan. Soms onderstreept de muziek geste en uitdrukking, een ander maal is het dansgebaar een uit de muziek gebaren extase. anderingen aangebracht in de „stemming" en de op stelling van het gamelanorkest. De bedoeling is, door de nauwere opstelling nog inniger contact te krijgen tusschen dansers en muziek. Een bijzonder fraaie danspose geeft «le foto bij het begin van ons artikel. Men lette op de harmonische figuren van leeraar en leerling, o.a. vooral op de lijn der armen, de fraaie handhouding van den leeraar en de sierlijke lichaamsbuiging van den jongen. Het, is ten slotte héél begrijpelijk, dat de toeristen naar Bali stroomen, om zulke voorstellingen te aanschouwen. Welk een zorg er besteed wordt aan het precies controleeren van spierbewegin gen blijkt duidelijk uit onze fotoserie. Iedere beweging wordt nagegaan niet alleen, maar de leerling krijgt ook nauwkeurige aanwijzing, hoe hij een bepaalde spier in werking moet zetten. Het, worrit Mario niet gauw te veel om op geduldige, vriendelijke wijze te zeggen hoe bij het wil. De gevorderde leerlingen verlangen er naar hun kunst aan de desa-bevolking te vertoonen, maar Mario laat ze, niet optreden voor ze ter dege in hun vak bekwaam zijn. Hij heeft allerlei bij zonderhedendeze meester- danser. Zoo zijn de stem mingen de plaatsing van de gamelan door hem wijzigd. Onze foto toont den danser en een leerling tus schen het in carré-vorm op gestelde orkest. gevoelige plaat konden worden vastgelegd. Ook op een andere foto is Mario afgebeeld, terwijl hij 'n solo- dans ten beste geeft. Deze foto beeldt ook dien prach- ligen Balisehen menschzelf zeer goed af. De gelaats uitdrukking is werkelijk verheffend. Mario heeft bepaalde ver- Mario tijdens een solo-dans. Zéér bij sonder is de uit drukking van vreug de en tevredenheid op het expressief gelaat van den danskunstenaar En de leerling luistert even ge duldig toe, de aan wijzingen in zich opnemend. Zelfs de dorpsjeugd is nieuwsgierig: mis schien mag zij later óók helpen de kunst van Ma rio, deft grooten danser, in stand te houden! M. v. d. HILST Met ernst en over gave oefenen de jonge dansers onder de bezielende leiding ran hun leeraar. Terwijl de leerling de moeilijke dansen uitvoert, controleert Mario nauwkeurig alle bewegingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 3