van vliegtvei tot luchthaven
EEN SNELLE GROEI
M:
Wie zich het stukje weiland
herinnert, waarop de K.L.M. op
17 Mei 1920 met gecharterde
Engelsche toestellen de lucht
lijn Amsterdam-Londen open
de, herkentin onze dagen moei
lijk de plek, waar dit evenement
plaats vond. Want dit stukje
polderland, waar maar al te
vaak de machines in modder
poelen bleven steken, is uitge
groeid tot een van Europa's
best geoutilleerde vliegvelden
de Amsterdamsche gemeente
lijke luchthaven SCHIPHOL.
iet alleen wat de techni
sche uitrusting betreft, mag
Schiphol onder de luchtha
vens van ons werelddeel
met eere worden genoemd,
ook de omvang van het
luchtverkeer is zeer belangrijk. In d
rij der groote luchthavens neemt Schip
hol de vierde plaats in, onmiddellijk na
Le Bourget. Croydon en Tempelhof'.
t eel is er veranderd sinds
de eerste K.L.M.-vogels
opstegen. Een groot com
plex loodsen en werkplaat
sen verrees, een stations
gebouw werd in gebruik
genomen, er kwam een
platform, later volgden
landingsbanen en thans
bezit Schiphol een prachtig
banenstelsel, zooals nog op
geen enkel vliegveld in
Europa te vinden is. En
nog steeds groeit de lucht
haven.
Het geronk der zware
vliegtuigmotoren is den
geheelen dag niet van de
lucht, het aantal opstij
gingen en landingen per
dag bedraagt gemiddeld
driehonderd, een getal dat
op drukke dagen soms tot
over de zeshonderd stijgt!
Behalve de talrijke toestellen der
vaste luchtlijnen starten en landen op
Schiphol ook de nieuwe machines van
de Fokkerfabrieken, die worden inge
vlogen, de lesvliegtuigen van de Natio
nale Luchtvaartschool, de ranke toe
stellen der sportvliegers en de giijze
machines der militaire eskaders.
Steeds meer diensten werden op Schip
hol geconcentreerd. De K.L.M., die het
meerendeel der luchtdiensten onder
houdt en bovendien optreedt als ver
tegenwoordigster der buitenlandsche
luchtverkeerondernemingen, heeft op
Schiphol haar omvangrijken teclmischen
dienst ondergebracht, de Rijkslucht
vaartdienst zetelt er en ook de ambte
naren van de commissie voor keuring
van luchtvaartmaterieel hebben in
een der loodsen hun intrek genomen.
Naast de vijf gemeentelijke hangars
staat de groote Fokkerloods, waar de
toestellen der N.V. Nederlandsche Vlieg
tuigfabrieken worden gemonteerd. Hier
vindt men ook de sociëteit van de
Amsterdamsche Aeroclub, waar de sport -
vliegers elkaar hun avonturen vertellen.
Kwade tongen beweren, dat nergens in
ons land het „vliegerslatijn" zoo vloei
end wordt gesproken als in dit club
gebouw
In het stationsgebouw bevinden zich
de passagcafdeelingen der luchtvaart
maatschappijen. er is een postkantoor,
mon kan er geld wisselen en hier is ook
do gemeentelijke luchthavendienst ge
vestigd onder leiding van havenmeester
U. F. M. Dellaert.
Schiphol mag zich steeds in een ge
weldige populariteit verheugen. In de
zomermaanden komen tienduizenden de
kleurige bedrijvigheid gadeslaan. En
niet ten onrechte riclit de belangstel
ling van het publiek zich op Schiphol.
De aanvang van een roemruchte geschiedenis: de
'-a M| Mt M datum van de eerste vlucht der K.L.M., de lucht-
~mm ma vaartmaatschappij, die werd opgericht na hel groote
9 H H H A M M H succes der in 1919 te Amsterdam gehouden
J HJP 91 luchtvaarttentoonstelling, de E.L.T.A.
Een overzicht van de Amsterdamsche luchthaven Schiphol na de laatste
vergrooting in 1938. De oppervlakte van het landingsterrein bedraagt
thans niet minder dan 180 ha waardoor Schiphol een der belang
rijkste vliegvelden ran Europa werd. Op deze K.L.M.-lucht.foto zijn
duidelijk de asphaltbanen te zien, die vorig jaar in gebruik werden
genomen. Deze banen, die een breedte hebben van veertig meter, maken
't opstijgen en landen van zwaar geladen toestellen in alle richtingen
mogelijk. De kosten van dit groote werk bedroegen twee miUioe-n gul
den. De foto links toont het monument, opgericht ter herinnering aan
de eerste regelmatige luchtverbinding Amsterdam-Batavia.
- 1T MEI 1920.
DE KONINKLIJKE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ
VOOR NEDERLAND EN KOLONIËN OPENT HET
LUCHTVERKEER OP NEDERLAND.