van vliegtvei tot luchthaven EEN SNELLE GROEI M: Wie zich het stukje weiland herinnert, waarop de K.L.M. op 17 Mei 1920 met gecharterde Engelsche toestellen de lucht lijn Amsterdam-Londen open de, herkentin onze dagen moei lijk de plek, waar dit evenement plaats vond. Want dit stukje polderland, waar maar al te vaak de machines in modder poelen bleven steken, is uitge groeid tot een van Europa's best geoutilleerde vliegvelden de Amsterdamsche gemeente lijke luchthaven SCHIPHOL. iet alleen wat de techni sche uitrusting betreft, mag Schiphol onder de luchtha vens van ons werelddeel met eere worden genoemd, ook de omvang van het luchtverkeer is zeer belangrijk. In d rij der groote luchthavens neemt Schip hol de vierde plaats in, onmiddellijk na Le Bourget. Croydon en Tempelhof'. t eel is er veranderd sinds de eerste K.L.M.-vogels opstegen. Een groot com plex loodsen en werkplaat sen verrees, een stations gebouw werd in gebruik genomen, er kwam een platform, later volgden landingsbanen en thans bezit Schiphol een prachtig banenstelsel, zooals nog op geen enkel vliegveld in Europa te vinden is. En nog steeds groeit de lucht haven. Het geronk der zware vliegtuigmotoren is den geheelen dag niet van de lucht, het aantal opstij gingen en landingen per dag bedraagt gemiddeld driehonderd, een getal dat op drukke dagen soms tot over de zeshonderd stijgt! Behalve de talrijke toestellen der vaste luchtlijnen starten en landen op Schiphol ook de nieuwe machines van de Fokkerfabrieken, die worden inge vlogen, de lesvliegtuigen van de Natio nale Luchtvaartschool, de ranke toe stellen der sportvliegers en de giijze machines der militaire eskaders. Steeds meer diensten werden op Schip hol geconcentreerd. De K.L.M., die het meerendeel der luchtdiensten onder houdt en bovendien optreedt als ver tegenwoordigster der buitenlandsche luchtverkeerondernemingen, heeft op Schiphol haar omvangrijken teclmischen dienst ondergebracht, de Rijkslucht vaartdienst zetelt er en ook de ambte naren van de commissie voor keuring van luchtvaartmaterieel hebben in een der loodsen hun intrek genomen. Naast de vijf gemeentelijke hangars staat de groote Fokkerloods, waar de toestellen der N.V. Nederlandsche Vlieg tuigfabrieken worden gemonteerd. Hier vindt men ook de sociëteit van de Amsterdamsche Aeroclub, waar de sport - vliegers elkaar hun avonturen vertellen. Kwade tongen beweren, dat nergens in ons land het „vliegerslatijn" zoo vloei end wordt gesproken als in dit club gebouw In het stationsgebouw bevinden zich de passagcafdeelingen der luchtvaart maatschappijen. er is een postkantoor, mon kan er geld wisselen en hier is ook do gemeentelijke luchthavendienst ge vestigd onder leiding van havenmeester U. F. M. Dellaert. Schiphol mag zich steeds in een ge weldige populariteit verheugen. In de zomermaanden komen tienduizenden de kleurige bedrijvigheid gadeslaan. En niet ten onrechte riclit de belangstel ling van het publiek zich op Schiphol. De aanvang van een roemruchte geschiedenis: de '-a M| Mt M datum van de eerste vlucht der K.L.M., de lucht- ~mm ma vaartmaatschappij, die werd opgericht na hel groote 9 H H H A M M H succes der in 1919 te Amsterdam gehouden J HJP 91 luchtvaarttentoonstelling, de E.L.T.A. Een overzicht van de Amsterdamsche luchthaven Schiphol na de laatste vergrooting in 1938. De oppervlakte van het landingsterrein bedraagt thans niet minder dan 180 ha waardoor Schiphol een der belang rijkste vliegvelden ran Europa werd. Op deze K.L.M.-lucht.foto zijn duidelijk de asphaltbanen te zien, die vorig jaar in gebruik werden genomen. Deze banen, die een breedte hebben van veertig meter, maken 't opstijgen en landen van zwaar geladen toestellen in alle richtingen mogelijk. De kosten van dit groote werk bedroegen twee miUioe-n gul den. De foto links toont het monument, opgericht ter herinnering aan de eerste regelmatige luchtverbinding Amsterdam-Batavia. - 1T MEI 1920. DE KONINKLIJKE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND EN KOLONIËN OPENT HET LUCHTVERKEER OP NEDERLAND.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 2