WIELEN NÜR8URGRING De 3-50 ccm. D.K.W ,-rac< motor waarmede A ufo Union dit jaar zal uitkomen Start van de renwagens voor de groote tribune. Links staan de verte genwoordigers va n de firma's icier renwagens ■in het concours mee rijden. Deze vertegen woordigers beschikken over inrichtingen en personeel, die den ren ners alle mogelijke ser vice bij hun zware werk garandeeren. Zij staan met reservedeelen gereed, bedrijfsstoffen, brandbluschapparaten, etc. Voorts geven zij voortdurend met groote cijfers den stand aan van hun renners op de baan, zoodat dezen na iedere ronde wetenwelke plaats zij innemen. financieel uitkomt kan gerust een unicum noemen. Ten nauwste zijn echter de belangen van de industrie aan die van een renbaan als den Nïïr- burgring verbonden. Ook buiten de wedstrijden vindt men op dit prachtige bergtraject met zijn vele scherpe S-bochten en steile hellingen een ideale ge legenheid om nieuw gecon strueerde auto's aan de zwaarste rijproeven te on derwerpen Een stimulans Als Zondag 21 Mei om negen uur 's morgens de startvlag flapperend neergaat en de ge stroomlijnde renmonsters brullend wegschieten op de grillig slingerende renbaan, die zich over een totale lengte van ruim 22 km. in het glooi ende Eifelland uitstrekt, dan komt voor de orga nisatoren van dezen jaarlijkschen wedstrijd, die slechts één dag duurt, even een ontspanning in de overdrukke werkzaamheden, die aan het groote gebeuren voorafgaan en er op volgen. Van 's morgens negen tot 's middags drie uur moet alles glad verloopen, maar de toe schouwer, die zijn staan- of tribuneplaatsje kocht, zal zich nauwelijks 'n goed begrip kunnen vormen van het grootendeels on zichtbare gebeuren op en om de renbaan. Reeds weken te voren is de directie van den Nür- burgring in de weer om de baan in den best moge lijken staat te brengen, de parkeerterreinen in te richten en de plaatsen voor de toeschouwers. Voorts moet er gezorgd worden voor het onderdak van de renners en de vertegenwoordigde industrie; ook die firma's, die met fabricaten aan de wedstrijden deel nemen, zooals rubber, bedrijfsstoffen, enz. De renbaan moet doelmatig worden afgezet, opdat de renners en het rond de. baan opgestelde publiek geen gevaar loopen. Een speciale Roodu= Kruisdienst staat gereed om in noodgevallen on middellijk te kunnen ingrijpen. Daarvoor alleen zijn reeds dertig doktoren en tweeduizend helpers noodig. Het spreekt vanzelf dat 't organiseeren van een race een bijzonder dure onderneming is. Men denke slechts aan het jaarlijksche onderhoud van de renbaan, de pachtgelden voor toeschouwersplaatsen en parkeerterreinen,,het opstellen van de tribunes, de geldprijzen voor de renners, de propagandakosten om deelnemers en publiek te trekken en de salarissen van het personeel dat voor het goede verloop van den wedstrijd niet gemist kan worden. Dit personeel bestaat uit tweeduizend man, voorts twaalfhonderd verkoopers van entreekaarten en pro gramma's, achthonderd voor de winkel tjes en tentjes. Dit vormt te zamen reeds een aantal van vierduizend man, waar bij men nog eenzelfde aantal kan reke nen voor verkeerspolitie, Roode-Kruis- helpers, etc., zoodat in het geheel acht duizend men8chen in touw zijn 0111 gedurende één dag van negen tot drie uur een uitgebreid internationaal race programma te doen verloopen zonder dat een kinkje in den kabel komt! Onwillekeurig zal men zich afvragen of een der gelijke onderneming financieel verantwoord is, ook met 't oog op de auto-industrie, waarvan men zou kunnen vermoeden, dat het regelmatig deelnemen aan autoraces de prijzen van «le serieproducten ongunstig zou beïnvloeden. Wat «le onderneming van een renbaan zélf betreft zij hier vermeld dat een inter nationale wedstrijd op den Nürbnrgring met, eenige honderdduizenden marken gepaard gaat! Renbanen die winst afwerpen zijn moeilijk te vinden, mis schien bestaan zij zelfs in het geheel niet. Een 'renbaanonderneming die Direct na een steile af daling scherp door de bocht. De bestuurder hangt uit de zitplaats om haarfijn zijn draai te kunnen berekenen. De wedstrijden zelf zijn voor de industrie een sti mulans om haar producten tot de hoogste perfectie op te voeren. Ongetwijfeld is het waar, dat de vorm van den huidigen race wagen steeds verder van 't normale automodel afwijkt, zoodat het gezegde van enkele jaren geleden, dat de racewagen van vandaag «1e serie-auto van morgen zal zijn, zeker geen opgeld meer doet. De eischen van uiterste verfijning en 't leveren van krachtpres taties, (lie door het op drijven van records ge steld worden, hebben onge twijfeld hun gunstigen te- rugslag op de constructie van de normale serie- auto's. En (1e practijk heeft beu ozon dat het voor de industrie zeer zeker econo misch te. verantwoorden is aan de races deel te nemen, want ondanks de kosten, die hiermede ge moeid zijn, wordt de verkoopprijs der auto's niet ongunstig beïnvloed. Een technische vervolmaking, zooals de autobezitter van thans in alle onderdeelen van zijn wagen aantreft, zou zonder den stimulans wedstrijden niet mogelijk zijn geweest.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 30