WIELEN
NÜR8URGRING
De 3-50 ccm. D.K.W ,-rac<
motor waarmede A ufo Union
dit jaar zal uitkomen
Start van de renwagens
voor de groote tribune.
Links staan de verte
genwoordigers va n de
firma's icier renwagens
■in het concours mee
rijden. Deze vertegen
woordigers beschikken
over inrichtingen en
personeel, die den ren
ners alle mogelijke ser
vice bij hun zware
werk garandeeren. Zij
staan met reservedeelen
gereed, bedrijfsstoffen,
brandbluschapparaten,
etc. Voorts geven zij
voortdurend met groote
cijfers den stand aan
van hun renners op de
baan, zoodat dezen na
iedere ronde wetenwelke
plaats zij innemen.
financieel uitkomt kan
gerust een unicum
noemen. Ten nauwste zijn
echter de belangen van
de industrie aan die van
een renbaan als den Nïïr-
burgring verbonden. Ook
buiten de wedstrijden
vindt men op dit prachtige
bergtraject met zijn vele
scherpe S-bochten en steile
hellingen een ideale ge
legenheid om nieuw gecon
strueerde auto's aan de
zwaarste rijproeven te on
derwerpen
Een stimulans
Als Zondag 21 Mei om
negen uur 's morgens de
startvlag flapperend
neergaat en de ge
stroomlijnde renmonsters brullend wegschieten
op de grillig slingerende renbaan, die zich over
een totale lengte van ruim 22 km. in het glooi
ende Eifelland uitstrekt, dan komt voor de orga
nisatoren van dezen jaarlijkschen wedstrijd, die
slechts één dag duurt, even een ontspanning in
de overdrukke werkzaamheden, die aan het
groote gebeuren voorafgaan en er op volgen.
Van 's morgens negen tot 's middags drie uur
moet alles glad verloopen, maar de toe
schouwer, die zijn staan- of tribuneplaatsje
kocht, zal zich nauwelijks 'n goed begrip
kunnen vormen van het grootendeels on
zichtbare gebeuren op en om de renbaan.
Reeds weken te voren is de directie van den Nür-
burgring in de weer om de baan in den best moge
lijken staat te brengen, de parkeerterreinen in te
richten en de plaatsen voor de toeschouwers. Voorts
moet er gezorgd worden voor het onderdak van de
renners en de vertegenwoordigde industrie; ook die
firma's, die met fabricaten aan de wedstrijden deel
nemen, zooals rubber, bedrijfsstoffen, enz.
De renbaan moet doelmatig worden afgezet,
opdat de renners en het rond de. baan opgestelde
publiek geen gevaar loopen. Een speciale Roodu=
Kruisdienst staat gereed om in noodgevallen on
middellijk te kunnen ingrijpen. Daarvoor alleen zijn
reeds dertig doktoren en tweeduizend helpers noodig.
Het spreekt vanzelf dat 't organiseeren van een
race een bijzonder dure onderneming is. Men denke
slechts aan het jaarlijksche onderhoud van de
renbaan, de pachtgelden voor toeschouwersplaatsen
en parkeerterreinen,,het opstellen van de tribunes,
de geldprijzen voor de renners, de propagandakosten
om deelnemers en publiek te trekken en de salarissen
van het personeel dat voor het goede
verloop van den wedstrijd niet gemist
kan worden. Dit personeel bestaat uit
tweeduizend man, voorts twaalfhonderd
verkoopers van entreekaarten en pro
gramma's, achthonderd voor de winkel
tjes en tentjes. Dit vormt te zamen reeds
een aantal van vierduizend man, waar
bij men nog eenzelfde aantal kan reke
nen voor verkeerspolitie, Roode-Kruis-
helpers, etc., zoodat in het geheel acht
duizend men8chen in touw zijn 0111
gedurende één dag van negen tot drie
uur een uitgebreid internationaal race
programma te doen verloopen zonder
dat een kinkje in den kabel komt!
Onwillekeurig zal men zich afvragen of een der
gelijke onderneming financieel
verantwoord is, ook met 't oog
op de auto-industrie, waarvan
men zou kunnen vermoeden,
dat het regelmatig deelnemen
aan autoraces de prijzen van
«le serieproducten ongunstig
zou beïnvloeden.
Wat «le onderneming van
een renbaan zélf betreft zij
hier vermeld dat een inter
nationale wedstrijd op den
Nürbnrgring met, eenige
honderdduizenden marken
gepaard gaat! Renbanen
die winst afwerpen zijn
moeilijk te vinden, mis
schien bestaan zij zelfs
in het geheel niet. Een
'renbaanonderneming die
Direct na een steile af
daling scherp door de
bocht. De bestuurder
hangt uit de zitplaats
om haarfijn zijn draai
te kunnen berekenen.
De wedstrijden zelf zijn
voor de industrie een sti
mulans om haar producten
tot de hoogste perfectie
op te voeren. Ongetwijfeld
is het waar, dat de vorm
van den huidigen race
wagen steeds verder van 't
normale automodel afwijkt,
zoodat het gezegde van
enkele jaren geleden, dat
de racewagen van vandaag
«1e serie-auto van morgen
zal zijn, zeker geen opgeld
meer doet. De eischen
van uiterste verfijning en
't leveren van krachtpres
taties, (lie door het op
drijven van records ge
steld worden, hebben onge
twijfeld hun gunstigen te-
rugslag op de constructie
van de normale serie-
auto's. En (1e practijk heeft
beu ozon dat het voor de industrie zeer zeker econo
misch te. verantwoorden is aan de races deel te
nemen, want ondanks de kosten, die hiermede ge
moeid zijn, wordt de verkoopprijs der auto's niet
ongunstig beïnvloed. Een technische vervolmaking,
zooals de autobezitter van thans in alle onderdeelen
van zijn wagen aantreft, zou zonder den stimulans
wedstrijden niet mogelijk
zijn geweest.