i
I
V
We hebT>en van onze hooge zitplaats
een goeden kijk op een gedeelte van de
racebaan, die ergens uit het glooiende voor
jaarsgroene land donker opduikt. Vlak voor
ons ligt een scherpe bochtEen aan
zwellend gebrom is het voorspel van het
spannende oogenblik dat we thans gaan
beleven. Er is een kleine lichtstip opge
doken op het donkere asfaltlint. Snel groeit
deze kleine dansende vlek, de contouren
teek enen zich scherp af. Een glanzende,
langgestrekte, ovaalvormige romp, die
tusschen hooge stofopzweepende wielen
is weggedoken. De bestuurder schijnt
de bocht niet te zien. De waanzinnige
vaart wordt althans niet verminderd! Plot
seling is er een gierend geluidDe lage
wagen zwenkt, alsof krachtige reuzenhan-
den van buiten af hebben ingegrepen en
liet zware jen monster doen wenden.
Maar het waren slechts de gespierde
handen van den renner zélf aan het stuur
wiel Dat is de kunst van het rennen,
't uitbuiten van enkele tiende seconden
in iedere bocht, zoodat er steeds maar
gesnipperd wordt aan den tijd en ieder
jaar de Nürburgring in sneller gemiddeld
tempo wordt rondgereden.
In zoo'n bocht vreet het ruwe asfaltdek
het rubber van de vier zware banden en gedu
rende de wedstrijden moeten de banden herhaaldelijk
verwisseld wordenOok dat gaat in een uiterst
snel tempo. Een monteur schiet toe en demonteert
het wiel, een tweede staat reeds met het reservedeel
gereed en in 'n ongeloofelijk korten tijd is de renner
alweer gestart en in een stofwolk verdwenen.
Een beroemd renner vertelt
We hebben Rudolf Caracciola, den wereldbeken
den racer, die voor de Mereedes-Benz-fabrieken rijdt,
naar de geheimen van het rensucces gevraagd en hij
vertelde de volgende interessante bijzonderheden.
De autoracer moet in hooge mate een fijn rijgevoel
bezitten. Dit komt hem b.v. bijzonder te pas bij het
uitbuiten van golvingen of andere oneffenheden in
de baan, waar de wagen ofwel héél vast tegen het
wegdek wordt gedrukt, of zóódanig
wordt opgeheven, dat hij
meterslange vlak-
wanneer de racewagens
bij het inhalen vlak
achter elkaar voort -
jagen. En ondanks
de lichamelijke vermoeid
heid mag de uiterst ge
spannen aandacht geen
moment verslappen.
De bestuurder moet ech
ter vóór alles baas over zijn
zenuwen blijven. Een mis
greep, een vergissing.... en de
racewagen schiet uit de baan.
De racetaktiek vereischt
van den bestuurder, dat hij het verloop van de
wedstrijden precies volgt. Hij moet probeeren te
weten te komen waar de wagens van de concur
renten sneller, waar zij langzamer.zijn, om zijn in-
haal-manoeuvres te kunnen indeelen. Hij
moet bij het passeeren van het onderdeelen -
magazijn op de signalen letten, die hem
zijn positie in de wedstrijden meedeelen.
Verandert de onderlinge afstand tusschen de concurrenten f
Hoe zijn de, motortemperaturen, hoe zien de banden eruit,
hoe functionneeren de remmen!
Deze enkele grepen uit de ervaringen van een van de
meest succesrijke racers ter wereld mogen duidelijk maken,
dat het moderne autorennen zoowel van mensch als ma
chine waarlijk het uiterste vereischt. En hei mooiste dat
bij die wedstrijden opvalt is het harmonische samengaan
van mensch en techniek bij het streven naar toppres
taties. DOMIJN KELLER
De renwagen van Auto Unionsuist over den
Nürburgring. Op den achtergrond de bergtop
met den ouden burcht „Nürburg", waarnaar de
renbaan genoemd is.
Linksde populaire coureur van „Auto Union"
Hans Stuck, bij zijn vele bewonderaars bekend
als ..Der Lange Hans".
De Italiaan Tazio
Nuvolari, de succes
volle coureur van
„Auto Union".
Rudolf Caracciola,
de oudste renner
van Mercedes-Benz,
die reeds van het
allereerste begin af
op den Nürburgring
meerijdt.
De nieuwe ren wagen
waarmede Mercedes-Benz op
den Nürburgring zal uitkomen.
ko sprongen maakt. Hierbij van het enorme rem-
vermogen voor bochten te profiteeren of in het
andere geval den springenden racewagen soepel een
snelle bocht te laten draalen, dat beteekent winst
van seconden.
Bij wedstrijden van twintig keer den Nürburg
ring rond doen de lichamelijke vermoeidheden zich
reeds na een vijftal ronden gevoelen.
Het scherpe en snelle bochten draaien vereischt
kracht. Het voortdurende schakelen en debrailleeren,
liet* krachtige remmen, het heen en weer geworpen
worden door de middelpuntvliedende kracht in de
bochten, liet omhoogwippen in de zitplaats door de
golvingen in het wegdek. dat alles werkt samen
om het uithoudingsvermogen van den coureur op
zware proef te stellen.
Daarbij komen de hitte van den motor, de stank
van de scherpe, speciale renbrandstof, liet omhoog
zweepen van steengruis tegen de kap, de armen en
vaak ook tegen het lichaam van don bestuurder,
De monteurs zijn getraind om de renners bliksem
snel te bedienen. Iedere seconde kan beslissend zijn
voor den uitslag.