i I V We hebT>en van onze hooge zitplaats een goeden kijk op een gedeelte van de racebaan, die ergens uit het glooiende voor jaarsgroene land donker opduikt. Vlak voor ons ligt een scherpe bochtEen aan zwellend gebrom is het voorspel van het spannende oogenblik dat we thans gaan beleven. Er is een kleine lichtstip opge doken op het donkere asfaltlint. Snel groeit deze kleine dansende vlek, de contouren teek enen zich scherp af. Een glanzende, langgestrekte, ovaalvormige romp, die tusschen hooge stofopzweepende wielen is weggedoken. De bestuurder schijnt de bocht niet te zien. De waanzinnige vaart wordt althans niet verminderd! Plot seling is er een gierend geluidDe lage wagen zwenkt, alsof krachtige reuzenhan- den van buiten af hebben ingegrepen en liet zware jen monster doen wenden. Maar het waren slechts de gespierde handen van den renner zélf aan het stuur wiel Dat is de kunst van het rennen, 't uitbuiten van enkele tiende seconden in iedere bocht, zoodat er steeds maar gesnipperd wordt aan den tijd en ieder jaar de Nürburgring in sneller gemiddeld tempo wordt rondgereden. In zoo'n bocht vreet het ruwe asfaltdek het rubber van de vier zware banden en gedu rende de wedstrijden moeten de banden herhaaldelijk verwisseld wordenOok dat gaat in een uiterst snel tempo. Een monteur schiet toe en demonteert het wiel, een tweede staat reeds met het reservedeel gereed en in 'n ongeloofelijk korten tijd is de renner alweer gestart en in een stofwolk verdwenen. Een beroemd renner vertelt We hebben Rudolf Caracciola, den wereldbeken den racer, die voor de Mereedes-Benz-fabrieken rijdt, naar de geheimen van het rensucces gevraagd en hij vertelde de volgende interessante bijzonderheden. De autoracer moet in hooge mate een fijn rijgevoel bezitten. Dit komt hem b.v. bijzonder te pas bij het uitbuiten van golvingen of andere oneffenheden in de baan, waar de wagen ofwel héél vast tegen het wegdek wordt gedrukt, of zóódanig wordt opgeheven, dat hij meterslange vlak- wanneer de racewagens bij het inhalen vlak achter elkaar voort - jagen. En ondanks de lichamelijke vermoeid heid mag de uiterst ge spannen aandacht geen moment verslappen. De bestuurder moet ech ter vóór alles baas over zijn zenuwen blijven. Een mis greep, een vergissing.... en de racewagen schiet uit de baan. De racetaktiek vereischt van den bestuurder, dat hij het verloop van de wedstrijden precies volgt. Hij moet probeeren te weten te komen waar de wagens van de concur renten sneller, waar zij langzamer.zijn, om zijn in- haal-manoeuvres te kunnen indeelen. Hij moet bij het passeeren van het onderdeelen - magazijn op de signalen letten, die hem zijn positie in de wedstrijden meedeelen. Verandert de onderlinge afstand tusschen de concurrenten f Hoe zijn de, motortemperaturen, hoe zien de banden eruit, hoe functionneeren de remmen! Deze enkele grepen uit de ervaringen van een van de meest succesrijke racers ter wereld mogen duidelijk maken, dat het moderne autorennen zoowel van mensch als ma chine waarlijk het uiterste vereischt. En hei mooiste dat bij die wedstrijden opvalt is het harmonische samengaan van mensch en techniek bij het streven naar toppres taties. DOMIJN KELLER De renwagen van Auto Unionsuist over den Nürburgring. Op den achtergrond de bergtop met den ouden burcht „Nürburg", waarnaar de renbaan genoemd is. Linksde populaire coureur van „Auto Union" Hans Stuck, bij zijn vele bewonderaars bekend als ..Der Lange Hans". De Italiaan Tazio Nuvolari, de succes volle coureur van „Auto Union". Rudolf Caracciola, de oudste renner van Mercedes-Benz, die reeds van het allereerste begin af op den Nürburgring meerijdt. De nieuwe ren wagen waarmede Mercedes-Benz op den Nürburgring zal uitkomen. ko sprongen maakt. Hierbij van het enorme rem- vermogen voor bochten te profiteeren of in het andere geval den springenden racewagen soepel een snelle bocht te laten draalen, dat beteekent winst van seconden. Bij wedstrijden van twintig keer den Nürburg ring rond doen de lichamelijke vermoeidheden zich reeds na een vijftal ronden gevoelen. Het scherpe en snelle bochten draaien vereischt kracht. Het voortdurende schakelen en debrailleeren, liet* krachtige remmen, het heen en weer geworpen worden door de middelpuntvliedende kracht in de bochten, liet omhoogwippen in de zitplaats door de golvingen in het wegdek. dat alles werkt samen om het uithoudingsvermogen van den coureur op zware proef te stellen. Daarbij komen de hitte van den motor, de stank van de scherpe, speciale renbrandstof, liet omhoog zweepen van steengruis tegen de kap, de armen en vaak ook tegen het lichaam van don bestuurder, De monteurs zijn getraind om de renners bliksem snel te bedienen. Iedere seconde kan beslissend zijn voor den uitslag.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 31