SWEETHEARTS ÊdËË f;\ :2a v. Jeanette MacDonald en Nelson Eddy Bii een goede operettefilm verveelt niemand zich, die als voornaamsten eisch stelt, zich even te ontspannen. Het koppel Nelson Eddy en Jeanette MacDonald, dat reeds meer te zameti is opgetreden, handhaaft ook thans zijn verdiende reputatie. Sir -*• - '^SÊ&gjÊmi-^L \i y1 '-W& -r fr *1- Scènes als deze zijn kostbaar, doch worden graag gezien. Zij doen aan een sprookje den ken en dat is waarschijnlijk het geheim van haar succes. Op den top van den bloemenberg zitten Jeanette MacDonald en Nelson Eddy. r zijn mensehen die een hartgrondigen afkeer hebben vari films als deze. En toch is dat geheel en al ongemotiveerd. Wij geven tof' dat dit soort films niet bepaald een geweldige ontroering teweeg brengt, maar daar staat tegenover, dat het alle fac toren bezit, welke noodig zijn om het publiek in een blijde en prettige stemming te brengen. Het is een vriendelijk, gezellig verhaaltje, de hoofdperso nen zijn populaire figuren, die voor namelijk om hun zang zeer worden gewaardeerd, de ensceneering van de lieele film is heel royaal en weloverwogen en geen enkel on- aangenaam of storend element ver breekt onverwacht de stemming welke eenmaal gewekt is. Het is van het begin tot het einde een kleurig spel, zoowel figuurlijk als Zóó zien de Amerikaansche film producers de Hollandschc bollenvel den. De Volendamsche kleeding is een beetje gestileerddoch als zoodanig toch nog wel te herkennen. Jeanette, die oorspronkelijk dan seres had willen worden, krijgt in dezen klompendans gelegenheid te toonen, wat zij op dat gebied pres teert. Daar de medespelenden de Hollandsche klompen niet konden dragen, werd een speciaal soort schoeisel met houten zolen vervaar digddat er voor door moest gaan. En dit is Heiman Hing, de man van de rollende rrrr's, die weer met veel enthousiasme (wat hem op deze foto niet is aan te zien) zijn bescheiden rolletje vervult. letterlijk. De geheele film is namelijk in technicolor, zooals dat heet, terwijl het verhaal zelf de geschiede nis is van een artisten-echtpaar, dat heel beroemd is en veel succes heeft, doch dat er maar niet in slaagt een plekje, op de wereld te vinden, waar zij zichzelf kunnen zijn. Overdag en 's avonds moeten zij zich aan hun werk wijden en thuis wacht hun steeds een uitgebreide familie, die niets anders doet dan over haar voorbije successen schetteren en verder misbruik maken van den vrijen tijd en het geld, dat die twee jonge menschen overhouden. Het is het echte, onvervalschte operetterecept, waarbij de vreeselijkste dingen en de érgste drama's onder charmante, opgeruimde muziek worden be leefd en verteld. En wat Fritz Hirsch is in de operettewereld van het tooneel, is de Metro Goldwyn in die der film. Ook zij heeft een flair en handigheid in het samenstellen van filmoperetten, welke werke lijk bewonderenswaardig is. Zij, die dit genre amu sement dan ook op - de juiste waarde weten te schatten, zullen aan deze Sweethearts weer een zeer groote vreugde beleven. Jeanette is liefelijker dan ooit en zingt dat het een lust is, terwijl Nelson Eddy met zijn volle, prachtige en gave stem andermaal bewondering afdwingt. Voor de vroolijke noten, zooals dat heet, zorgen Frank Morgan, Herman Bing en Mischa Auer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 10