SWEETHEARTS
ÊdËË f;\ :2a
v.
Jeanette MacDonald en Nelson Eddy
Bii een goede operettefilm verveelt
niemand zich, die als voornaamsten
eisch stelt, zich even te ontspannen.
Het koppel Nelson Eddy en Jeanette
MacDonald, dat reeds meer te zameti
is opgetreden, handhaaft ook thans
zijn verdiende reputatie.
Sir -*• -
'^SÊ&gjÊmi-^L
\i y1
'-W&
-r
fr
*1-
Scènes als deze zijn kostbaar, doch worden graag gezien. Zij doen aan een sprookje den
ken en dat is waarschijnlijk het geheim van haar succes. Op den top van den bloemenberg
zitten Jeanette MacDonald en Nelson Eddy.
r zijn mensehen die een hartgrondigen afkeer
hebben vari films als deze. En toch is dat
geheel en al ongemotiveerd. Wij geven tof'
dat dit soort films niet bepaald
een geweldige ontroering teweeg
brengt, maar daar staat tegenover,
dat het alle fac
toren bezit, welke
noodig zijn om
het publiek in een
blijde en prettige stemming te
brengen. Het is een vriendelijk,
gezellig verhaaltje, de hoofdperso
nen zijn populaire figuren, die voor
namelijk om hun zang zeer worden
gewaardeerd, de ensceneering van
de lieele film is heel royaal en
weloverwogen en geen enkel on-
aangenaam of storend element ver
breekt onverwacht de stemming
welke eenmaal gewekt is. Het is
van het begin tot het einde een
kleurig spel, zoowel figuurlijk als
Zóó zien de Amerikaansche film
producers de Hollandschc bollenvel
den. De Volendamsche kleeding is
een beetje gestileerddoch als
zoodanig toch nog wel te herkennen.
Jeanette, die oorspronkelijk dan
seres had willen worden, krijgt in
dezen klompendans gelegenheid te
toonen, wat zij op dat gebied pres
teert. Daar de medespelenden de
Hollandsche klompen niet konden
dragen, werd een speciaal soort
schoeisel met houten zolen vervaar
digddat er voor door moest gaan.
En dit is Heiman Hing, de man van de rollende rrrr's, die weer
met veel enthousiasme (wat hem op deze foto niet is aan te zien)
zijn bescheiden rolletje vervult.
letterlijk. De geheele film is namelijk in technicolor,
zooals dat heet, terwijl het verhaal zelf de geschiede
nis is van een artisten-echtpaar, dat heel beroemd is
en veel succes heeft, doch dat er maar niet in slaagt
een plekje, op de wereld te vinden, waar zij zichzelf
kunnen zijn. Overdag en 's avonds moeten zij zich aan
hun werk wijden en thuis wacht hun steeds een
uitgebreide familie, die niets anders doet dan over
haar voorbije successen schetteren en verder
misbruik maken van den vrijen tijd en het geld, dat
die twee jonge menschen overhouden.
Het is het echte, onvervalschte operetterecept,
waarbij de vreeselijkste dingen en de érgste drama's
onder charmante, opgeruimde muziek worden be
leefd en verteld. En wat Fritz Hirsch is in de
operettewereld van het tooneel, is de Metro Goldwyn
in die der film. Ook zij heeft een flair en handigheid
in het samenstellen van filmoperetten, welke werke
lijk bewonderenswaardig is. Zij, die dit genre amu
sement dan ook op - de juiste waarde weten te
schatten, zullen aan deze Sweethearts weer een zeer
groote vreugde beleven. Jeanette is liefelijker dan
ooit en zingt dat het een lust is, terwijl Nelson Eddy
met zijn volle, prachtige en gave stem andermaal
bewondering afdwingt. Voor de vroolijke noten,
zooals dat heet, zorgen Frank Morgan, Herman Bing
en Mischa Auer.