Onderwijl gaat het brengen en lossen en laden van ■pakken en kisten maar verder. Hechts: Een ordelijke regeling lijkt hier haast onmo gelijk, zoolang het verkeer van alle kanten door de smalle ruimte stuwt. die heel begrijpelijk de vrachtwagens, waaruit ruim achthonderd gulden per jaar aan inkomsten vloeit, niet zonder compensatie wilde zien verdwijnen en zich daarom beriep op het in 1920 voor vijftig jaar gesloten contract met de gemeente. Op velerlei wijze hebben de hiervoor aangewezen personen naar een oplossing van den verkeersrebus gezocht en hup hoofd gebroken om de kool en de geit te sparen. Het radicaalste was geweest om de vrachtwagens naar een ander terrein te dirigeeren en dan de opbrengst van de huren aan de kerkvoogdij over te dragen, tot het contract afliep. Maar aanleg van een apart terrein kost veel geld; 'n kerkvoogdij moet nog verder zien dan dertig jaar en bovendien willen vrachtrijders en zakenmenschen een terrein in het centrum der stad, dat, als het gevonden werd, misschien weer nieuwe problemen zou scheppen, gezien de nauwe binnenstadstraten. Toen kwam men op het idee het muurtje om de kerk af te breken en het tegenwoordige plantsoen tot parkeerplaats voor de vrachtwagens in te richten. Het bestuur der kerk had hier wel ooren naar, doch het gebouw staat onder 's rijks monumentenzorg. Dit lichaam moest toestemming geven voor de verandering aan den voet van het monument. Des kundigen kwamen alles inspecteeren en beslisten gelukkig dat aan de schoonheid geen afbreuk zou Een bedrijf in drie tooneelen van het ontstaan van een verkeersverstopping. Eerste fase. l)e drukte groeit aan. worden gedaan, indien het muurtje neergemokerd dan zal het accoord wel spoedig verwezenlijkt kun- werdnen worden. Wel moeten dan de raad en Den Nu kon er verder gesproken worden en begonnen Haag hun fiat nog geven en berusten in een uitgave de onderhandelingen over de uitwerking van het van ongeveer f 15.000 voor bestrating, aanleg van plan in details. Men geraakte na veel vieren en vijven trottoir, enz., doch gezien het belang voor Goes, dat tot 'n accoord met de kerkvoogdij. Bedoeld bestuur dringend behoefte aan een betere verkeersregeling wilde de groote concessie van totalen gebiedsafstand heeft, zullen de handen wel over de respectievelijke doen, mits het 't recht kreeg de standplaatsen als harten worden gestreken, wat dan beteekent, dat vanouds te verhuren op een nauwkeurig afgebakende de koorden van de beurs mogen ruimte, zonder dat het doorgaand ver keer belemmerd wordt. j$n waar de ruimte breeder is staan de vrachtauto's onbelemmerd Partijen hadden reeds de vaste hoop, aan den voet van de machtige Maria Magdalena-kerk genesteld. dat hiermee alles beklonken en de oude traditie tusschen moderne bezwaren veilig gesteld was. Edoch, de vorige week kwamen er uit de kerkelijke gemeente, die uiteindelijk haar sanctie geven moest, bezwaren tegen het prijsgeven van muurtje en plantsoen. De kerkvoogdij, die inziet, dat niet-aanvaarding van het compro mis wel eens het gevolg kon hebben dat ondanks contract de vrachtwagens verdwijnen en daarmee 'n bron van inkomsten, zal nu onderzoeken of de leden bereid zijn de financieele conse quenties te aanvaarden. Gebeurt dit, dan zullen na eeuwen lang genoten gastvrijheid de vrachte naars 'n ander kwartier moeten betrek ken. Deinzen de leden der kerkelijke gemeente echter voor 'n nieuwen last af, Tweede fase. I)e doorgang wordt steeds moeilijker. Derde fase. De zaak zit vast.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 17