Onderwijl gaat het brengen en lossen en laden van
■pakken en kisten maar verder.
Hechts: Een ordelijke regeling lijkt hier haast onmo
gelijk, zoolang het verkeer van alle kanten door de
smalle ruimte stuwt.
die heel begrijpelijk de vrachtwagens, waaruit ruim
achthonderd gulden per jaar aan inkomsten vloeit,
niet zonder compensatie wilde zien verdwijnen en
zich daarom beriep op het in 1920 voor vijftig
jaar gesloten contract met de gemeente.
Op velerlei wijze hebben de hiervoor aangewezen
personen naar een oplossing van den verkeersrebus
gezocht en hup hoofd gebroken om de kool en de
geit te sparen. Het radicaalste was geweest om de
vrachtwagens naar een ander terrein te dirigeeren
en dan de opbrengst van de huren aan de kerkvoogdij
over te dragen, tot het contract afliep. Maar aanleg
van een apart terrein kost veel geld; 'n kerkvoogdij
moet nog verder zien dan dertig jaar en bovendien
willen vrachtrijders en zakenmenschen een terrein
in het centrum der stad, dat, als het gevonden werd,
misschien weer nieuwe problemen zou scheppen,
gezien de nauwe binnenstadstraten.
Toen kwam men op het idee het muurtje om de
kerk af te breken en het tegenwoordige plantsoen
tot parkeerplaats voor de vrachtwagens in te richten.
Het bestuur der kerk had hier wel ooren naar, doch
het gebouw staat onder 's rijks monumentenzorg.
Dit lichaam moest toestemming geven voor de
verandering aan den voet van het monument. Des
kundigen kwamen alles inspecteeren en beslisten
gelukkig dat aan de schoonheid geen afbreuk zou
Een bedrijf in drie tooneelen van het ontstaan van
een verkeersverstopping. Eerste fase. l)e drukte
groeit aan.
worden gedaan, indien het muurtje neergemokerd dan zal het accoord wel spoedig verwezenlijkt kun-
werdnen worden. Wel moeten dan de raad en Den
Nu kon er verder gesproken worden en begonnen Haag hun fiat nog geven en berusten in een uitgave
de onderhandelingen over de uitwerking van het van ongeveer f 15.000 voor bestrating, aanleg van
plan in details. Men geraakte na veel vieren en vijven trottoir, enz., doch gezien het belang voor Goes, dat
tot 'n accoord met de kerkvoogdij. Bedoeld bestuur dringend behoefte aan een betere verkeersregeling
wilde de groote concessie van totalen gebiedsafstand heeft, zullen de handen wel over de respectievelijke
doen, mits het 't recht kreeg de standplaatsen als harten worden gestreken, wat dan beteekent, dat
vanouds te verhuren op een nauwkeurig afgebakende de koorden van de beurs mogen
ruimte, zonder dat het doorgaand ver
keer belemmerd wordt. j$n waar de ruimte breeder is staan de vrachtauto's onbelemmerd
Partijen hadden reeds de vaste hoop, aan den voet van de machtige Maria Magdalena-kerk genesteld.
dat hiermee alles beklonken en de oude
traditie tusschen moderne bezwaren
veilig gesteld was.
Edoch, de vorige week kwamen er uit
de kerkelijke gemeente, die uiteindelijk
haar sanctie geven moest, bezwaren
tegen het prijsgeven van muurtje en
plantsoen. De kerkvoogdij, die inziet,
dat niet-aanvaarding van het compro
mis wel eens het gevolg kon hebben dat
ondanks contract de vrachtwagens
verdwijnen en daarmee 'n bron van
inkomsten, zal nu onderzoeken of de
leden bereid zijn de financieele conse
quenties te aanvaarden.
Gebeurt dit, dan zullen na eeuwen
lang genoten gastvrijheid de vrachte
naars 'n ander kwartier moeten betrek
ken. Deinzen de leden der kerkelijke
gemeente echter voor 'n nieuwen last af,
Tweede fase. I)e doorgang wordt steeds moeilijker.
Derde fase. De zaak zit vast.