DE CITADEL Voetje voor voetje schrijdt de wetenschap voort, en slechts druppelsgewijs dringen de vorderin gen ervan tot het groote publiek doorDat niet alleen de geheimzinnige samenstelling der bac teriën een snellere vordering tegenhoudt, maar ook funeste praktyken daarvan de oor zaak zijn, toont deze film De Citadel, welke zonder goedkoope effecten tot diep in het hart van het vraagstuk doordringt. Geladen met een sterk sociaal gevoel, neemt dr. Andrew (niet groote verbetenheid door Robert Donat gespeeldzijn eerste patiënt onderhanden. Te midden van het troostelooze landschap en de vaak erbarmelijke behui zingen van het Engelsohe mijndistrict Wales speelt deze hoogst ernstige film, welke bedoeld is als een aanklacht tegen alle vooroor deel. Zij werd gemaakt, naar den roman van A. J. Oronin, het boek dat een overweldigend succes had. Het is een drama uit de dokterswereld, waarin de strijd van een jongen dokter wordt geschilderd tegen een citadel van domheid van de zijde der menschheid, welke hij juist wil helpen en dienen. Hij ziet de ellende, waarin bepaalde groepen van menschen verkeeren, hij ziet hun lijden en hun bitterheden en als hij dan die kwalen met zwaard en harnas te lijf wil gaan, stuit hij slechts op een onwrikbaren muur, welke „massa" heet en die met een kwasi scherpzinnigheid liever ten onder gaat aan de gewoonte dan zich aan te passen aan het nieuwe, wat voor hun welzijn is. Doch niet alleen de eenvoudigen des harten werken hem in hun onverstand tegen, zijn jeugdig enthousiaste en oprechte mensehlie- vendheid wordt ook door vele oudere collega's te niet gedaan, die mis schien vroeger wel gelijke idealen bezaten, doch die reeds lang het bijltje erbij hadden neergelegd en die hem nu, in een soort naijver, niet de eer van het succes gunnen. De jonge dokter gaat er aan ten onder, d.w.z. hij wordt een modedokter, die rijke patiënten, al naar gelang van hun welstand, kwalen toedicht enhen daarvoortot in het oneindige behandelt. Het ongeluk van een oud vriend en ex-medestrijder tegen de wantoestanden opent hem de oogen en in een felle philippica tegen de gewetenlooze opvattin gen van bepaalde groepen der wetenschap eindigt deze sterke en hartstoch telijk gemaakte film van King Vidor. Misschien was het niet kwaad geweest, in dien het medisch genoot schap, voor welks rechter stoel de jonge dokter moest verschijnen, hem ook in de film, evenals in het boek, had vrijgesproken. Dit had waarschijnlijk den indruk van het vlammende plei dooi een beetje verzwakt, doch aan den anderen kant het rechtsgevoel van het groote publiek meer be vredigd. Hoe het zij, ook deze film behoort weer tot de opmerkelijke produc ten van de Metro Gold- wyn Mayer, de maatschap pij die in den laatsten tijd met haar goede en sociale films zoo sterk op den voor grond is getreden. Als de modedokter Andrew ziet, hoe door de ondeskundigheid van zijn collega de operatie op zijn eenigen vriend mislukt, zegt hij de wereld van snobs vaarwel en begint andermaal 'n strijd tegen de Citadel. Met behulp van zijn vrouw (Rosalind Russell) en een pracht-microscoop, hem door zijn vriend geschonken, richt dr. Andrew vol goeden moed een praktijk op.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 28