MICKEY MOUSE
TWEEDUIZEND MENSCHEN WERKEN
MEDE AAN DE VERVAARDIGING DER
TEEKENFILMS, ONTWORPEN DOOR
WALT DISNEY EN ZIJN STAF
DE STERREN VAN HOLLYWOOD
Mickey Mouse,
de held van zoo
vele teekenfilms,
toont zijn vaar
digheid als mu
sicus.
Onze medewerker
Paul Bringuier zet z'n
reportagetocht door
Hollywood voort. De
zen keer geldt zijn
eerste bezoek een
filmster, die 'n fabel
achtig succes oogstte,
bekend werd over de
geheele wereld en
toch slechts bestaat in de rijke verbeelding van
'n groep samenwerkende teekenaars en technici:
k ga den middag door-
M brengen bij Mickey. Walt
Disneyde gelukkige
schepper van de bezielde
teekening, die een muis
heeft afgebeeld, beroemder
dan welke ster ook, en die met
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gengeweldige successen oogstte,
werkt in een kleine studio, in
een bescheiden stadswijk. Twee
duizend ondergeschikten werken
daar met een voorbeeldige disci
pline. Niemand in Europa kent
een der medewerkers van Disney
en toch zijn daar veel technici
en teekenaars onder van talent.
Het is Donald, de Eend, die ine de
eerbewijzen brengt van 't
huis, dat ik betreed. De
jongen, die de eend imi
teert. Hij doet niets an
ders in zijn dagelijksche
leven, maar hij is dan ook
de eenige, die het kan
doen. Disney zal hem
nooit 'n salarisverhooging
weigeren. En toch ver
dient hij niet minder dan
vijftienhonderd dollar per
week, om 'n kwartier lang
per dag voor 'n microfoon
'n eend na te bootsen. De
rest van den tijd is hij
vreemdelingengids, zooals
vandaag, of wandelt hij
rookend het erf van de
studio rond. Hij neemt
Walt Disney, geheel rechts
zittend, met zijn medewer
kers, de artisten die hem
bijstaan in het ontwerpen
der vele teekenfilms.
het leven zeer gemakkelijk op. Ten
einde zijn eendenstem te behouden,
spréékthij ook altijd als een'eend,
zelfs als hij u goedendag zegt. Dit
maakt een zeer komisehen indruk.
De eene helft van deze studio lijkt
op een gevangenis voor vrouwen, de
andere op een dolhuis.
In een onmetelijk atelier kleuren
duizend jonge meisjes, gebogen over
hun lessenaars, onbeweeglijk en zwij
gend, de films van Mickevvergulden
geduldig de haren van de prinses,
maken den neus rood van den wolf,
laten de pantalon van Mickey zuiver
wit en verven de bloemen blauw, geel
of rood. Niets aan hen beweegt, de
schouders niet en zelfs geen hand.
Alleen houden zij tusschen duizend
duimen en duizend wijsvingers hun
fijne penseelen vast en hanteeren die
schier onzichtbaar. In de andere helft
van de studio staan jonge mensehen
voor groote spiegels. Zij maken af
schuwelijke grimassen, wringen zich
in bochten, verdraaien de oogen met-
hun vingers, misvormen hun mond,
zetten hun duim in het oor en be
wegen hun geopende handen op en
neer. Anderen stooten met een strak,
gehallucineerd gelaat ongearticuleerde
kreten uit. Dit zijn de ingenieurs, de
teekenaars van Disney, die de houdin
gen, de mimiek en
de stemmen zoe
ken, waarmee zij
demenschelijke die
ren van hun won
derlijke sprookjes
tot leven trachten
te wekken.
DE FAMILIE
BARRYMORE
Na een voorstel
ling in het Chinee-
sclie theater ga ik
met eenige vrienden
een bezoek brengen
aan de Mexicaan-
sclie stadswijk van
Los Angeles. Om
drie uur 's morgens
stranden wij in een
matrozenbar, de „Joyest" geheeten.
Het is het rendez-vous van alle dolen
den van de Pacifickust. Elke zeeman,
iedere tremmer, die van een langen
kruistocht terugkomt, komt er zijn
glas bier drinken. Aan een tafeltje zit
ten twee mannen -zwijgend en som
ber. Het zijn de Barrvmores, Jolm
en Lionel.
In Hollywood noemt men de Barry-
mores „de koninklijke familie". Of
schoon artisten van den ouden stempel,
is hun invloed nog zeer groot. Van
generatie op generatie zijn de Barry-
mores acteurs geweest. Ouders, ooms
en neven hebben op alle tooneelen van
de wereld geacteerd.
Zij zijn allemaal vervuld van hoog
moed en talent en de stellige overtui
ging toegedaan, dat zij een roeping
hebben te vei vullen op de wereld. Het
zijn zwervende comedianten, pathe
tisch, onverdraaglijk en trotsch.
De levende generatie telt drie leden
Lionel, John en Ethel. De laatste
treedt thans zelden meer op. Lionel
en John zijn beroemd van de film.
Donald de Eend,
medespelers van
Lionel wordt oud. Zijn gezondheid
laat tegenwoordig veel te wenschen
over en hij sleept met een been. Niette
min is hij nog in staat tot, prachtige
creaties. John is langen tijd een der
bemindste figuren van Hollywood ge
weest. Machtig acteur als hij was, ver
overde hij stormenderhand aller har
ten. Hij was sterk als een eik, doch
verkeerde in de dwaling, dat hij zich
ten opzichte van zijn gezondheid let
terlijk alles kon veroorloven.
De hoeveelheden
alcohol, die hij
dronk, waren on-
geloofelijk groot.
Met de jaren ver
minderde echter
zijn physieke weer
stand en kon hij
geen alcohol nieer
verdragenMen zag
hem door de stu
dio's dwalen met,
'11 verwilderd uiter
lijk en bevendehan-
den. Tevergeefs
trachtte men hem
van het drinken af
te houden. Vergif-
t igd tot in 't merg,
kon hij liet eenvou
dig niet, meer laten.
Meermalen ver
keerde hij dagen
lang in 'n toestand
van volslagen apathie, waarhij de al
cohol zijn eenige voedsel was. Zijn
vrienden meden hem steeds meer en
het leek een onmogelijke taak om
hem van zijn kwade gewoonte af te
brengen. Rollen werden hem weinig
of niet, meer opgedragen. Men hield
hem, als onbruikbaar geworden,
een der trouwe
Mickey Mouse.
Lionel Barrymore, de ac
teur, die thans triomfen
viert in de film „Je kunt
het toch niet meenemen"
zelfs reeds buiten de
filmproductie.
En toen, aan den rand
van den ondergang, ont
moette hij 'n jong meis
je, Elain Barrie. Hij werd
op haar verliefd en trad
met haar in 't huwelijk.
Op den avond van haar
huwelijksdag nam zij hem
echter met een glimlach
zijn dierbare flesch whis
ky uit de handen.
V eertien dagen lang
weende John Barrymore.
Hij raasde en smeekte,
liep met zijn hoofd tegen