MICKEY MOUSE TWEEDUIZEND MENSCHEN WERKEN MEDE AAN DE VERVAARDIGING DER TEEKENFILMS, ONTWORPEN DOOR WALT DISNEY EN ZIJN STAF DE STERREN VAN HOLLYWOOD Mickey Mouse, de held van zoo vele teekenfilms, toont zijn vaar digheid als mu sicus. Onze medewerker Paul Bringuier zet z'n reportagetocht door Hollywood voort. De zen keer geldt zijn eerste bezoek een filmster, die 'n fabel achtig succes oogstte, bekend werd over de geheele wereld en toch slechts bestaat in de rijke verbeelding van 'n groep samenwerkende teekenaars en technici: k ga den middag door- M brengen bij Mickey. Walt Disneyde gelukkige schepper van de bezielde teekening, die een muis heeft afgebeeld, beroemder dan welke ster ook, en die met Sneeuwwitje en de zeven dwer gengeweldige successen oogstte, werkt in een kleine studio, in een bescheiden stadswijk. Twee duizend ondergeschikten werken daar met een voorbeeldige disci pline. Niemand in Europa kent een der medewerkers van Disney en toch zijn daar veel technici en teekenaars onder van talent. Het is Donald, de Eend, die ine de eerbewijzen brengt van 't huis, dat ik betreed. De jongen, die de eend imi teert. Hij doet niets an ders in zijn dagelijksche leven, maar hij is dan ook de eenige, die het kan doen. Disney zal hem nooit 'n salarisverhooging weigeren. En toch ver dient hij niet minder dan vijftienhonderd dollar per week, om 'n kwartier lang per dag voor 'n microfoon 'n eend na te bootsen. De rest van den tijd is hij vreemdelingengids, zooals vandaag, of wandelt hij rookend het erf van de studio rond. Hij neemt Walt Disney, geheel rechts zittend, met zijn medewer kers, de artisten die hem bijstaan in het ontwerpen der vele teekenfilms. het leven zeer gemakkelijk op. Ten einde zijn eendenstem te behouden, spréékthij ook altijd als een'eend, zelfs als hij u goedendag zegt. Dit maakt een zeer komisehen indruk. De eene helft van deze studio lijkt op een gevangenis voor vrouwen, de andere op een dolhuis. In een onmetelijk atelier kleuren duizend jonge meisjes, gebogen over hun lessenaars, onbeweeglijk en zwij gend, de films van Mickevvergulden geduldig de haren van de prinses, maken den neus rood van den wolf, laten de pantalon van Mickey zuiver wit en verven de bloemen blauw, geel of rood. Niets aan hen beweegt, de schouders niet en zelfs geen hand. Alleen houden zij tusschen duizend duimen en duizend wijsvingers hun fijne penseelen vast en hanteeren die schier onzichtbaar. In de andere helft van de studio staan jonge mensehen voor groote spiegels. Zij maken af schuwelijke grimassen, wringen zich in bochten, verdraaien de oogen met- hun vingers, misvormen hun mond, zetten hun duim in het oor en be wegen hun geopende handen op en neer. Anderen stooten met een strak, gehallucineerd gelaat ongearticuleerde kreten uit. Dit zijn de ingenieurs, de teekenaars van Disney, die de houdin gen, de mimiek en de stemmen zoe ken, waarmee zij demenschelijke die ren van hun won derlijke sprookjes tot leven trachten te wekken. DE FAMILIE BARRYMORE Na een voorstel ling in het Chinee- sclie theater ga ik met eenige vrienden een bezoek brengen aan de Mexicaan- sclie stadswijk van Los Angeles. Om drie uur 's morgens stranden wij in een matrozenbar, de „Joyest" geheeten. Het is het rendez-vous van alle dolen den van de Pacifickust. Elke zeeman, iedere tremmer, die van een langen kruistocht terugkomt, komt er zijn glas bier drinken. Aan een tafeltje zit ten twee mannen -zwijgend en som ber. Het zijn de Barrvmores, Jolm en Lionel. In Hollywood noemt men de Barry- mores „de koninklijke familie". Of schoon artisten van den ouden stempel, is hun invloed nog zeer groot. Van generatie op generatie zijn de Barry- mores acteurs geweest. Ouders, ooms en neven hebben op alle tooneelen van de wereld geacteerd. Zij zijn allemaal vervuld van hoog moed en talent en de stellige overtui ging toegedaan, dat zij een roeping hebben te vei vullen op de wereld. Het zijn zwervende comedianten, pathe tisch, onverdraaglijk en trotsch. De levende generatie telt drie leden Lionel, John en Ethel. De laatste treedt thans zelden meer op. Lionel en John zijn beroemd van de film. Donald de Eend, medespelers van Lionel wordt oud. Zijn gezondheid laat tegenwoordig veel te wenschen over en hij sleept met een been. Niette min is hij nog in staat tot, prachtige creaties. John is langen tijd een der bemindste figuren van Hollywood ge weest. Machtig acteur als hij was, ver overde hij stormenderhand aller har ten. Hij was sterk als een eik, doch verkeerde in de dwaling, dat hij zich ten opzichte van zijn gezondheid let terlijk alles kon veroorloven. De hoeveelheden alcohol, die hij dronk, waren on- geloofelijk groot. Met de jaren ver minderde echter zijn physieke weer stand en kon hij geen alcohol nieer verdragenMen zag hem door de stu dio's dwalen met, '11 verwilderd uiter lijk en bevendehan- den. Tevergeefs trachtte men hem van het drinken af te houden. Vergif- t igd tot in 't merg, kon hij liet eenvou dig niet, meer laten. Meermalen ver keerde hij dagen lang in 'n toestand van volslagen apathie, waarhij de al cohol zijn eenige voedsel was. Zijn vrienden meden hem steeds meer en het leek een onmogelijke taak om hem van zijn kwade gewoonte af te brengen. Rollen werden hem weinig of niet, meer opgedragen. Men hield hem, als onbruikbaar geworden, een der trouwe Mickey Mouse. Lionel Barrymore, de ac teur, die thans triomfen viert in de film „Je kunt het toch niet meenemen" zelfs reeds buiten de filmproductie. En toen, aan den rand van den ondergang, ont moette hij 'n jong meis je, Elain Barrie. Hij werd op haar verliefd en trad met haar in 't huwelijk. Op den avond van haar huwelijksdag nam zij hem echter met een glimlach zijn dierbare flesch whis ky uit de handen. V eertien dagen lang weende John Barrymore. Hij raasde en smeekte, liep met zijn hoofd tegen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1939 | | pagina 36